close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הלכות נידה ללייטים

הרב יניב חניא  כג טבת, תשפ  20/01/2020

.......................

שאלה:

שלום וברכה, אני אדם שלא הכי מקפיד במצוות. אני לא קורא לעצמי "לייט", כי זה לא ממש אידיאולוגי אצלי או משהו כזה, אני פשוט מתעצל, ולא מקפיד על הכל ממש. מה שנח. אנילא אומר את זה בגאווה או בהתנצחות, באמת לא, אלא כדי להסביר את השאלה שלי. אני עומד להתחתן כעת, בעז"ה, ואני מחפש רשימה קצרה וממוקדת של הלכות נידה. משהו שגם אני אוכל לשמור, הדברים הממש חשובים. שוב, אני לא מתכוון לתת ציונים מה חשוב יותר או לא, אלא מה אני אשמור או לא. חשוב לי לציין שהיום אני והחברה שלי לא שומרים נגיעה, וזה לא בכלל אופציה. אבל אחרי החתונה אנחנו רוצים לשמור נידה, בלי יותר מידי עניינים, בטח לא הרחקות. תודה

תשובה:

זו שאלה מאוד חשובה, ואני אענה עליה למרות שיש בה הסתייגות, אם כי אוסיף הקדמה-

הלכות נידה, ובכלל הלכות האישות ביהדות הם יסוד חשוב ומרכזי של הדת היהודית. בניגוד גמור למה שמקובל לחשוב בימינו, הלכות אישות ונידה נחשבים כיסוד לבית בריא, ליחסים חיוביים והם לטובת הזוג והמשפחה. לא רק כי "ככה השם אמר". ומה נעשה, אנחנו חייבים לסבול את זה. אלא ככה יותר טוב, יותר נכון ויותר בריא לזוג.
הים יש תחושה, בחוגי ה"לייטים" ורבני הלייטים, שצריך ל"תרץ" ולהסביר כל הזמן. יש את הנאורים, החכמים ואלה שמתחשבים בסבל הציבור, שיודעים כמה קשה, שמכילים כל מיני שינויים. ויש את ה"הלכתיים" שלא אכפת להם מכלום אלא מההלכה היבשה.
זו טעות, אנחנו (הכוונה כאן לכל היהודים, להסטוריה היהודית כולה), אכן מקפידים על ההלכה, אבל כי אנחנו מאמינים שזה הכי טוב לנו. בפנימי פנימיות. לא רק בגלל הגן עדן והגיהנם.

אנחנו "סומכים" על הקב"ה שהוא יודע מה טוב בשבילנו, מה נכון. ויודעים שבסופו של דבר דרך התורה היא הנכונה לנו בכל המובנים- בגוף, בנפש, ואפילו כשקשה מאוד. או כשאנחנו לא מבינים. לא תמיד "זה ישיר", לא תמיד הטובה בולטת למרחקים... אבל בסופו של חשבון האמונה ביהדות היא האמונה שדרך התורה נכונה יותר לנו תמיד. גם כשאולי לא יודעים למה. 


ובכן, אחרי זה, אלו הלכות נידה בקצרה-

כאשר אישה רואה דם הזוג מיד נאסרים. וחייבים לנקוט בהרחקות (בגלל אופי השאלה שלך אני לא אפרט כעת את ההרחקות, מבחינה הלכתית צריך להקפיד גם על הלכות "ריחוק" ואי נגיעה וכדומה... שהם מאוד מפורטים בספרי ההלכה השונים.
אבל בא נאמר שהמינימום הוא קיום יחסים ולא לישון ביחד.

מחכים לסיום הדימום (בימינו כל דימום נחשב, כולל הכל).

ואז יש לעשות בדיקה של "הפסק בטהרה", שבה האישה בודקת אם אין דם סמוך לשקיעה. אם אין, מאותו רגע היא מתחילה לספור שבעה נקיים. 

באותו זמן, צריך לעשות בדיקה נוספת (אלא אם כן במקרים מאוד מאוד מיוחדים שבה מוותרים עליה, בהוראה ישירה של רב מורה הוראה) שנקראת "מוך דחוק", ובה מניחים עד בדיקה באותו מקום למשך כל זמן בין השמשות, בין השקיעה לצאת הכוכבים (18 דקות בערך). 

את שבעת הימים הנקיים מתחילים לספור החל מהערב הנקי הראשון (עם מגבלה שמיד נציין).

הספירה מתבצעת כספירת ימים, כשבכל יום כזה בודקים אם יש דם או לא (בבוקר ובערב, בעזרת בד מיוחד שניתן לקנות בכל מקווה או צרכניה חרדית, במקרים מסויימים ניתן לבדוק רק פעם ביום, אם יש סכנה של פגיעה שתגרום לדימום). לא ניתן להתחיל לספור שבעה נקיים לפני חמישה ימים, לספרדים ארבעה, מתחילת המחזור (זוהי המגבלה עליה דברתי). או לפחות שלושה ימים (אם כי כפי שאמרנו זה מצב נדיר)... מהיום האחרון שבו היו יחסי אישות, בעיקר לספרדים שהולכים על פי שיטת הרב עובדיה.

לדוגמא- מחזור חודשי בשבת והפסקת הדם ביום שלישי, חייבים לחכות עוד יומיים (כדי להגיע לחמישה ימים), ביום רביעי בערב מיד לפני השקיעה מבצעים בדיקה... כמובן שזה מאוד לא שכיח. רוב הפעמים זה לוקח יותר מחמישה ימים.

אם אין דם הרי שאחרי השקיעה, שלפי היהדות זה כבר יום חמישי, מתחילים לספור. חמישי, שישי, שבת, ראשון, שני, שלישי, רביעי. ברביעי אחרי השקיעה (שוב, שזה כבר יום חמישי) הולכים למקווה.

ההליכה למקווה יוצאת תמיד באותו יום של הבדיקה, הבדיקה לפני השקיעה והמקווה אחרי.

האשה הולכת למקווה אחרי התנקות רצינית ביותר, או עושה אותה שם, ואחרי טבילה במקווה הזוג מותר שוב, עד הפעם הבאה שרואים דם.
תשובות נוספות בנושא-
חילוני וחילוניה בני 16
מלבד העובדה שלא סביר שבחורה חילונית בגיל 16 תדע איך לטבול. יש כאן כמה גזירות חז"ל שעוברים אליהם, וכ
אמצעי מניעה
א) אני לא בטוח שההתקן מירנה הוא זה שגורם לדימומים של אשתך, הוא אכן גורם לעיתים להכתמות, אבל נדמה לי
הפסק טהרה
בבוקר הוא היה נקי לגמרי?
מתי היתה הבדיקה בפועל, אחרי השקיעה? באיזו שעה?
למה שאלתם רק היום
הפסק טהרה
הבדיקה שהיא עשתה בבוקר היתה בבוקר שאחרי?
כלומר- היא עשתה הפסק ביום שני, ביום שלישי בבוקר בדקשה
טהרה
הנושא של ההרחקות הוא בהחלט קשה מאוד. זה ממש שינוי בדרך החיים הרגילה ולרבים מאוד קשה עם זה. יש בזה קו
מתי לטבול במקווה
הכתם החום היה בבוקר שבת? אם כן, אז ההפסק בטהרה היה במוצאי שבת ואת צריכה לטבול במוצאי שבת. כי הדימום