close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה ההגדרה מויסר?

הרב יניב חניא  יא אייר, תשפ  05/05/2020

.......................

שאלה:

אדם שמשחרר את הכלב שלו ללא רצועה והכלב מסתובב חופשי ברחובות וגורם עוגמת נפש לאחרים... האם מותר להלשין עליו לרשויות? האם זה מותר על פי דעת התורה. במידה ואסור איך נטפל בעבריינים? ובכלל מה ההגדרה מוייסר? האם להלשין על אדם כזה לעירייה? או שאסור. בנוסף אותו הדבר לגבי האכלת חתולי רחוב במתחם של כניסה של דיירים הדבר גורם למקום להראות כמו גן חיות אני לא מדבר על המטרד עצמו שכל המקום מלא חתולים... האם מותר לאדם לעשות חסד עם חתולים בזמן שאחרים מצטערים בפעולה מסוג זו... אשמח להתייחסות. והאם מותר להתלונן עליהם לעירייה... תודה.

תשובה:

ההגדרה מויסר היא כמובן לא הגדרה הלכתית. זה ביטוי שהתחיל בגלות, שם מי שדיווח לרשויות של הגויים על משהו שפגע ביהודים כונה לעיתים כך. בדרך כלל וברוב המקרים המויסרים היו כאלה שהעלילו עלילות והמציאו דברים, ורק מי שהמציא משהו כזה היה מכונה כך. או מי שעשה שימוש בכח של הגויים והשלטון כדי לפגוע פגיעה לא מוצדקת במישהו אחר. כלומר- אם הטענה היא אמיתית וליהודי לא היתה ברירה למנוע מנזק אלא על ידי שימוש ברשויות, או בערכאות, זה לא נקרא מויסר ופעמים רבות אף היתה הוראה הלכתית לעשות זאת.

כך ש
א) בימינו הרשויות אינן של גוים והמערכת לא "מחשפת סיבה" להטריד יהודים. ולכן פניה אליה איננה בגדר פניה לרשויות. בכלל.
וב) במקרה שבו נגרם לך/ לאנשים נזק אמיתי ואין דרך לדבר עם האדם/ השכן ולשכנע אותו בטוב לשנות את דרכיו בודאי שמותר ואולי אפילו מצווה לפנות לרושיות כדי למנוע נזק.

כמובן שצריך קודם לנסות ולמזער את הנזק ולדבר איתו ישירות, אולם אם זה לא עוזר, בודאי שמותר לפנות ואין לזה קשר למויסר.