close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שבת וכיבוד הורים

הרב יניב חניא  כא סיוון, תשפ  13/06/2020

.......................

שאלה:

שלום, יש לי שתי שאלות שקשורות במידה מסוימת, ומערבות שמירת שבת וכיבוד הורים. אני מתגוררת עם הורי, כאשר אני האחראית על הבישולים לשבת. על אף שביקשתי שישאירו לי את סיר המרק שאשטוף אותו במוצ"ש מכיוון שהוא מוקצה, הם ממשיכים לשטוף אותו בשבת. האם מותר לי להמשיך להכין מרק, שאולי בכך אני מכשילה אותם, או שזו בחירה ו"עבירה שלהם" ואני מבחינתי יכולה להמשיך להכין להם מרק כרגיל? דבר שני, אני משחקת עם אימי (לבקשתה) בשבת אחה"צ במשחקי קופסא, האם מותר לאסוף בסוף המשחק את הקלפי וקוביות המשחק מהשולחן, או שיש בכך הכנה מקודש לחול? ואם אסור ולא אאסוף אימי תעשה זאת בעצמה, לכן גם כאן עולה השאלה במקרה כזה האם יש מניעה מלשחק או ששוב זה "לא ענייני" מהם מעשיה? תודה רבה מראש

תשובה:

הסיר איננו מוקצה, כי הוא נשאר אחרי האוכל ויש לו שימושים. לכן האיסור בשטיפה שלו בשבת הוא מדין הכנה מקודש לחול, כי השטיפה מועילה לחול. אולם יש בהחלט דעות שמותר לשטוף כלים בשבת בגלל שהם מאוסים, ואנשים לא אוהבים שיש להם כלים מלוכלכים. כך שיש בהחלט דעות שמותר לשטוף. 
ככה שלגבי הסיור ודאי שמותר, שהם ישטפו, ואת בהחלט יכולה להכין את המרק. אין בכך עבירה ברורה וממילא את לא שוטפת, והם בהחלט יכולים לטעון שהסיר המלוכלך מפריע להם. את עצמך את תשטפי.

לגבי איסוף הקלפים, זה עוד יותר קל, כיאנשים אופסים את הכלים אחרי המשחק לא רק כדי ל"הכין" אותם לחול, אלא כי ככה משתמשים בכלים ומשחקים (כמו שמותר להחזיר ספר לספריה אחרי שקוריאם בו, למרות שלא ישתמשו בו רק בחול). וזה חלק מהשימוש שלהם. אם זה ממש ממש סמוך לצאת השבת, דקות ספורות, אז כדאי לחכות לצאת שבת, אבל אם לא, מותר לך לאסוף.
תשובות נוספות בנושא-
יחסים אישות
בדברי חכמים יש סיפור של אדם ש"הטיח באשתו" מתחת לעץ וחכמים הענישו אותו על זה. מכאן למדים שקיום של י
המשך לשאלה בקשר לארוטיות בשעת תשמיש.

אני חושב שצריך חלק את התשובה לשניים-

א) בהחלט יש דברים ורעיונות, אני עצמי במשך שנים אר

הכנת תה בשבת
בעבר ענינו על השאלה הזו הרבה פעמים, מה שצריך זה לעשות כלי שלישי, כלומר- שופכים מים מהמיחם לכוס אחת,
בישול בחג
יש כמה שיטות-
א) להשתמש בכלי שנקרא "חגז" שניתן לקנות בחנויות, הכלי הזה מכבה את הגז לאחר זמן מ
שבת
יש להכין את התה בכלי שלישי, כלומר, מוזגים מים מהמיחם לכוס, המיחם הוא כלי ראשון, הכוס כלי שני.
ל