close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הבן שלי מכור למשחקי מחשב

הרב יניב חניא  ב אייר, תשפא  14/04/2021

.......................

שאלה:

יש לי בן בגיל 14 שכל היום משחק במשחקי רשת במחשב. חלקם אלימים. בזמנים אחרים הוא צופה בסרטונים שמשוחחים על התחום. הוא הרבה פעמים לא אוכל, לא משתתף במשימות בבית... ובטח לא בלימודים. רק בעקבות דרישה קשוחה מאיתנו, הוא מואיל בטובו לבצע איזו משימה... מה שמעניין אותו זה משחקים ומשחקי רשת. יש מה לעשות?

תשובה:

כמי שעוסק רבות במדיה באינטרנטית וההשפעה שלה עלינו ועל בני הנוער, אחד הדברים שמאוד מציקים לי בתחום בזמן האחרון הוא באמת הכיוון שאת מתארת- כלומר דברים שבהם אין "פגם מוסרי" ישיר, הם לא אלימות או חוסר צניעות, אבל בכל זאת גורמים נזק אמיתי וישיר לכולנו, ובפרט לבני נוער. זה מתחלק לכמה שכבות של קושי, שאחת מהן היא העובדה עד כמה באמת אנחנו, ובני הנוער כמונו, מתמכרים בקלות לכוחות הללו. ונותנים להם להשתלט על חיינו.

במשחקים התופעה אף קשה יותר. זה הרבה יותר מסתם אגנדה תקשורתית, או סתם המתח לדעת עוד ועוד חדשות מהעולם. המשחקים הללו מתוכנתים ונבנים כדי ל"השתלט על הזמן". וכמעט הייתי אומר שהם נבנים במיוחד כדי לגרום לנו להתמכר אליהם. כולל שימוש בעצות פסיכולוגיות, בטכנולוגיות של צבעים, גדלים, מוסיקות ועוד... והרבה מאוד כוחות אחרים שעניינם לגרום לתופעות של התמכרות קשה. כמובן, אני לא טוען שהבן שלך, או אחרים, הם מכורים, אולם במובן מסויים כך צריך להתייחס לזה. יש משהו בצבעים הללו, המהירויות או בעצם העולם הוירטואלי שכובש את השכל והנפש בצורה שכמעט שוללת מאיתנו את הבחירה להתמודד עם זה.

אז השלב הראשון הוא להפנים את עוצמת ההתמודדות הזו, של הילדים שלנו ולכן ממילא, כמחנכים, שלנו. אנחנו ככל הנראה לא מתמודדים כאן עם "יצר הרע" רגיל ופשוט, אלא למשהו שמדבר לרובדים בנפש שקשה מאוד לעמוד מולם. ממילא הכוחות, הרעיונות והאנרגיות שאנחנו צריכים להשקיע במאבק הזה צריכים להיות בהתאם...

השלב השני הוא פריסת העובדות הללו מול הילד. צריך להציב בפניו ופבניהם מול מה הם מתמודדים, כמה זה חזק ולאילו מחוזות בנפש זה פונה. למיטב הבנתי, ככל שהם יבינו יותר, הם ימנעו יותר. כמובן- הם יתעקשו, ישאלו, יגידו שהם לא מכורים ושזה סתם משחק, אולם דיבור רצוף ואין סופי על המחוזות שללו משפיע בסופו של דבר. אפשר גם לעשות איתם "ניסוי"- להגיד משהו כמו- או.קי... אם אתה לא מכור, בא נראה שיומיים אתה לא נוגע בזה".
אני יודע, זה קשה ומעייף ומצריך השקעת כוחות נפש במקומות שנראים לנו פעמים רבות מטופשים ("למה אני תמיד צריכה להזכיר לה ללמוד קצת... שתדאג לעצמה..."). אולם אם לוקחים בחשבון את הדברים שציינתי, מבינים שפעמים רבות לנער/ה אין כוחות שווים להתמודד בלעדנו.

השלב השני, כמו שתמיד אומרים- "זה לנסות עד כמה שניתן לקבוע גבולות ברורים. שעות שבהם זה פשוט לא אפשרי (כולל כיבוי של הווי פי אם צריך), שעות שבהם חייבים לעשות משהו אחר. משימות שבהן חייבים לעמוד בכל מחיר. וכדומה. גם אם זה לא יעבוד תמיד... זה לפחות נותן מסגרת ומגדיר ש"אנחנו לא מרוצים, גם אם כרגע אין לנו כח להילחם".

שלב נוסף הוא קביעה של משימות מאוד מוגדרות שבהן הנער/ה צריכים לעמוד. ברוב המקרים, למיטב נסיוני, הגדרה מסודרת של משימה מקלה על הנער. לא הגדרה כללית כמו- אתה חייב לעזור בבית עשרים, אלא אתה צריך לעשות כך וכך במדוייק.

צריך גם לנסות להילחם שיהיו להם גם דברים אחרים "חיוביים" לעשות... הכי טוב, כמובן, זו תנועת נוער... אבל הנוער בימינו צריך הרבה מאמץ כדי להתחבר לתנועה. אבל לחשוב על זה, לחפש, לנבור... למצוא משהו שיעניין אותו בעולם ולנסות שהוא יעסוק בו קצת...

אז לסיכום- הכי חשוב זה לדבר על זה, לחשוף, להציב מראה. שוב ושוב ושוב... להסביר כמה נורא, ממכר, משתלט... ולמרות שאנחנו מבינים את הצורך בפריקה ובמנוחה... להזכיר שזו דרך מאוד לא פשוטה להתפרק ולהנות. לקבוע גבולות ברורים, לפחות לדבר עליהם, להזכיר אותם, להילחם עליהם כמה שניתן. הגדרה של משימות ברורות ומוגדרות בזמן שהנער צריך לבצע... ולנסות למצוא עוד ועוד דברים חיוביים לעסוק בהם.

בכלליות- זו מלחמה. מלחמה על הילדים שלנו וכך צריך להתייחס לזה.
תשובות נוספות בנושא-
אני מרגיש שאני מתחרפן מהפורנו
שלום וברכה,

השאלה כואבת, ואני מרגיש את הכאב העצום בשאלה שלך. האמת היא שזו שאלה שעולה בזמן
הצילו... ראיתי סרט לא צנוע
לצערנו, מגפת הפורנוגרפיה האינטרנטית מצאה את דרכה כמעט לכל בית. אלפי אנשים סובלים מהבעיה הזאת בסתר ור
בדיקה האם אני מכור לטלפון שלי
שלום וברכה,
אני שמח על השאלה, כי הבדיקה הזו מאוד חשובה לנו בשורש. יש לנו אכן בדיקה האם אתה או א
שבת וכיבוד הורים
הסיר איננו מוקצה, כי הוא נשאר אחרי האוכל ויש לו שימושים. לכן האיסור בשטיפה שלו בשבת הוא מדין הכנה מק
חנוכה של נפילות באינטרנט
כפי שאתה בטח יודע (ולכן שאלת כאן), אני עוסק בנושא הזה המון, המון פעמים וזמן. למעשה אפשר לומר שכל חיי
כואב לי הלב
זו שאלה מעניינת, והאמת היא שיצא לי לאחרונה לשמוע את זה שוב ושוב.

כמה דברים-
לא חייבי