close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שאלה בכשרות כלים ושבת

הרב יניב חניא  י כסליו, תשפב  14/11/2021

.......................

שאלה:

שלום וברכה, במהלך השבת עלו לי שאלות ואשמח לעזרת הרב. 1. במהלך השבת היתה בביתנו סיטואציה בעייתית בה עלה חשש שאולי ישתמשו בפלטה באיסור ולכן העברתי את האוכל מקערת הפיירקס בה היו אמורים לחמם את האוכל לתבנית חד פעמי, תוך מחשבה שאם יחממו את האוכל באופן אסור אז לפחות כך אוכל לדאוג שלא תהיה בעתיד בעייה בכלי ולא יהיה צורך להכשירו. לאחר העברת האוכל שטפתי את הקערה (בסקוצ' שבת כמובן). אני יודעת שמותר לשטוף קערות בשבת (עם סקוט' שבת כמובן) אבל תהיתי אולי כל המהלך שעשיתי היה מעין הכנה מקודש לחול כי לכאורה לצורך השבת אין זה משנה באיזה כלי חומם האוכל, כל ההעברה ובעקבותיה השטיפה נועדו כאמור כדי לאפשר שימוש עתידי בכלי. אז א' רציתי לדעת אם אכן מה שעשיתי נחשב הכנה מקודש לחול וב' אם כך האם יש בעיה שאמשיך להשתמש בכלי או שנחשב הנאה מחילול שבת? אם כן מה ניתן לעשות, להגעיל את הכלי? (אציין שלמיטב זכרוני חשבתי על הבעייתיות לאחר המעשה, אחרת לא הייתי עושה אותו, אבל חשבתי על זה מאז כ"כ הרבה שאני כבר לא זוכרת את מהלך הדברים במדויקת ולא יכולה להיות בטוחה בוודאות שהמחשבה על כך לא עלתה לי תוך כדי המעשה – אם כי ברור לי שלא עלתה לפני כי אז בוודאות לא הייתי עושה זאת..). 2. באותו קו מחשבה חששתי גם על כף ההגשה ולכן שמתי אותה במגירה כדי שישתמשו בכף פשוטה יותר (כך שאם יהיה אסור להשתמש בה בעתיד אז יהיה פשוט יותר להחליפה באחרת לעומת הכף היותר טובה). העניין הוא ששמתי אותה במגירה שיש בה סירי מכסים, והחשש שלי הוא שאולי שכמו שסירים הם מוקצה אולי גם המכסים שלהם, ואז אולי היה אסור לפתוח את המגירה כי היא בסיס לדבר האסור? וגם כאן עולה השאלה האם יש לכך השלכות מבחינת שימוש עתידי בכף ו/או במכסים (שוב, גם כאן בטוחה שלא חשבתי על הבעייתיות מראש או שלא הייתי עושה זאת, אבל כבר לא זוכרת אם חשבתי על זה רק אחרי או אולי תוך כדי, למשל בשלב סגירת המגירה. הייתי באותו זמן בסערת רגשות מהסיטואציה שעלתה ככה שהזיכרון שלי מהאירוע לא משהו...). תודה רבה מראש על הסיוע של הרב!

תשובה:

שלום וברכה,

באופן עקרוני, אסור לשטוף כלים בשת לצורך חול או לצורך אחר של הכנה. 
אולם נהגו להקל בשטיפת כלים, כי הם מפריעים (כלומר- השארת הכלי מלוכלך מפריעה לרוב האנשים) ולכן, אם הכלי מפריע, מותר לשטוף אותו. במקרה שלך, לדעתי ניתן לצרף את העובדה שמדובר בכלי שאולי הייתם שוטפים במקרה "רגיל", ובכך שזה נעשה ללא מחשבה... ולהשתמש בכלי כרגיל בלי שום בעיה שהיא. 
גם עצם "פסילת" כלים שנעשה בהם שימוש בשבת היא גזירה של חכמים וקשורה לחילול שבת של ממש... מה שלא נראה במקרה שלהם. ככה שהם ודאי לא פסולים לשימוש.

לגבי השאלה השניה- גם אם תיאורטית המגירה היתה אסורה בפתיחה (אני די בטוח שלא, כי הרי ודאי יש בה כלים אחרים), זה לא נוגע כלל לכף שהנחת שם ולא פוסל אותה משימוש בשום צורה שהיא.
תשובות נוספות בנושא-
המשך שאלה
זה קצת מורכב, מצד אחד כתוב שאם מתחילים לשטוף את הכיור בשבת, מותצר לשטוף הכל. מצד שני, אם מדובר בסירי
שטיפה בסקוטש ברייט בשבת וכיבוד הורים
זו שאלה קצת מורכבת.

כי היא מערבת קצת "פסיכולוגיה" עם הלכות שבת והלכות בין אדם לחבירו וכ
תשעה באב במוצאי שבת
השנה חל תשעה באב במוצאי שבת, ויש לכך כמה משמעויות הלכתיות-
אוכלים סעודה שלישית שהיא גם סעודה מפ
איך מתנהלים בפורים שחל ביום שישי?
פורים כזה קרוי בהלכה "פורים משולש"....

מותר לכתחילה ליטול ידיים בשעה העשירית... ובמקרה
הוצאת שבת בדיוק בדקה
כן. אפשר להוציא בדיוק בדקה שכתובה בלוח... ככה נהגו שלא מעט בתי כנסת ספרדיים, יש אפילו מנייני מעשנים
מתי לערוך ברית?
טוב, אז באיזור חולון באותו זמן ודאי לא היתה שקיעה ולכן הברית שלכם היא בשבת... השקיעה בתל אביב באותו