close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רעיונות מעשיים למניעת נפילות באינטרנט

הרב יניב חניא  יג טבת, תשפב  17/12/2021

.......................

שאלה:

שלום וברכה, במשך תקופה ארוכה מאוד אני נאבק בעצמי בנפילות למקומות לא צנועים ברשת. עובר תקופות יותר טובות ופחות טובות, אבל תמיד במלחמה. אני לא חוטא, לא רשע במובן הרגיל, אבל עיתים, בעקבות תקופות קשות רוחנית או כספית, מוצא נחמה של כמה ימים ב"נפילות" לחוסר צניעות, ואז מתאושש לכמה שבועות. התשובה של הרב חניא שנמצאת כאן- https://www.shoresh.org.il/spages/shut/using neder agaist nefilot.htm מאוד עזרה לי בכמה התמודדויות. רציתי לשאול את הרב האם ש לו עצות נוספות מעין אלו. כמה טיפים "מעשיים" שיעזרו להתמודד עם הנפילות. שוב, לא למי שנופל תמיד, אלא למי שזה מלווה אותו ברקע כל הזמן. תודה

תשובה:

טוב, אני אנסה לסכם כמה מהדברים שלמדתי במשך השנים. הם משלבים כמה דברים שלמדתי מהתבוננות, כמה שסיפרו לי אנשים שקשה להם בתחום וכמה מתובנות פסיכולוגיות שלי...

חלקם כבר ציינתי בספר שלי "לחיות. עם הנייד".

נקודה חשובה- חלק גדול מהרעיונות הללו שייכים יותר בטלפונים, מתוך הבנה שהיום, בניגוד לעבר הקרוב, יש לטלפונים חלק חשוב ומרכזי ב"נפילות" של אנשים.

1) להפוך את עצם הענין לקשה יותר פיזית. זה "טריק" שלמדתי מאנשים שמכורים לסיגריות, והתברר שהוא עובד יפה מאוד גם בענין הזה. חלק ניכר מהנפילות הם בגלל ה"קלות הבלתי נסבלת". הטלפון, המחשב (למי שעובד ליד מחשב, כמו רובנו), וכדומה... זה תמיד שם. זמין מאוד. לכל רגע של חולשה, של חוסר תשומת לב... ולכן העצה היא שבזמנים שקשה, להרחיק מעט את הענין,. לעשות את זה קצת קשה טכנית. כמו לשים את הסיגריות מעל המקרר... עצם העובדה שצריך להביא כסא, לעלות עליו, להתאמץ, מנעה ממעשנים לא מעט סיגריות. ככה אני מציע- אם אתה בתקופה של קושי (דאון רוחני, דאון פיזי, סתם חוסר צניעות בראש), לשים את הטלפון קצת רחוק. קשה להשגה. הבעיה היא הרי שאנחנו לא רוצים להתנתק מהטלפון ממש, כי אולי יתקשרו, אולי ישלחו הודעה... אז הרעיון הוא לשים את זה במצב שבו זה מצריך קצת מאמץ להגיע אליו. מאחרי דלת נעולה של ארון. מתחת לכסא שיושבים עליו. מניסיון עם המון אנשים- זה מנע נפילות של סתם.

2) שימוש בנדר תרומה מונע, שאותו הבאתי בתשובה שציטטת. עובד מצויין.

3) לא לתת את נקודת ההתחלה. מהמון המון שיחות- חלק ניכר מהנפילות אחרי תקופה של חוזק, מתחילות מנקודות קטנות. סרטון לא צנוע במקצת ביו טיוב. איזו כתבה מאוד מגרה בעיתון או און ליין, תמונות לא צנועות מתחרות נשים שמשודרות בטלוויזיה. דברים כאלה. זה הרבה פעמים מתחיל שרשרת של נפילות ההולכת ומתחזקת...  אז לנסות ל"תפוס את זה" בנקודה בראשונית... לפני שזה ממש מידרדר ואז היצר נכנס לפעולה חזקה וכמעט בלתי נשלטת... לתפוס את עצמך בוהה בתחרות ריצה של נשים... ששם עדיין יש איזה לבוש מסויים, אבל ברור לכולם (לכל המחוייטים וחמורי הסבר)  שהאשה כמעט ערומה.  זו בעיה שבאינטרנט מובילה מהר מאוד להסתכלויות אסורות של ממש. כי זה כל כך זמין.

4) עוד תת נושא שקשור לנקודה הקודמת זה הימנעות מכל מיני דברים שהם "חצי" פורנוגרפיה. כמו לדוגמא מערכונים וסטנד אפ. לצערנו ומשום מה כמעט ואין כאלה שאין בהם ניבול פה, רמיזות מיניות, ולעיתים פורנוגרפיה של ממש. לצערנו רבים מהמובילים של התחום הזה הם לא יותר מאשר מנבלי פה כמקצוע. והקהל מתגלגל מצחוק. לצערנו גם יש מין תופעה שבנות סטנדאפיסיטיות הן יותר גרועות בענין מאשר בנים. כי הן מנסות להוכיח למישהו שהן הרבה יותר חסרות עקבות מהבנים. וזה עוד נדבך שבונה את ה"מתח" השרוד לנפילה. צבירה של סרטונים "חצי", או של תכני "חצי", שלאט לאט מגיעים למצב של חוסר צניעות נוראית.  

5) אם נפלת- נניח בסרטון אחד לא טוב. לא להישבר. זה הזמן להילחם הכי חזק. כי הרבה פעמים מה שקורה זה שיש נפילה אחת, אולי מקרית ואולי לא, אבל יש תחושה ש"אין כבר מה להפסיד".... ונופלים לגמרי, בהתמוטטות מוחלטת. לילה שלם או יותר. צריך לנסות ולברוח כשזה עדיין בקטן. כי מלבד עצם הנפילה ה"גדולה", נפילה גדולה שותלת במח עוד הרבה זרעים לפעמים הבאות- סקרנות על "תחום" חדש שגילית, הרהורים של מה היה בסוף, עוד אתר שלא היכרת וכדומה... ככל שהנפילה עמוקה יותר וארוכה יותר- היא גוררת בעקבותיה עוד נפילות אחרות. גם בטווח רחוק יותר, כשפתאום "נזכרים" במשהו מהעבר.

6) לספור. יש בעיה כפולה, משני הצדדים, בענין של נפילות רבות ולא "סדירות". מצד אחד- פעמים רבות יש תחושה ש"כל הזמן אני נופל", זה קורה כל הזמן, למרות שאולי מעשית זה פעם בחודש או יותר... וזה מוביל לייאוש. ומצד השני- פעמים רבות האדם ממש ממש בבעיה אמיתית, נפילות רבות ומשמעותיות... אבל הוא לא מרגיש בזה. כי יש "הפסקות". אז פעמים רבות ספירה עוזרת לזה. סוג של סימון, כמה פעמים זה קורה בחודש. זה מאפשר לדעת מול מה מתמודדים. שהרי אין דומה מקרה של אחד לחודשיים לפעמיים בשבוע... ולכן לדעתי ספירה עקשנית ומסודרת, נותנת תמונה נכונה יותר על המציאות ומאוד עוזרת להתמודד. פתאום האדם מגלה שהוא נופל 16 פעמים בשנה... שזה לא מעט. והוא מבין אין להתמודד. כדאי לכתוב את הספירה.

7) שמחה והסחת דעת מאוד מאוד עוזרים. לא לחפור בזה יותר מידי, לא לחשוב כל היום... 

8) לדעת שיש איזה שיא כימי. בעיקר אצל מי שבעסק הרבה זמן. יש גלים כאלה של תאווה. לעיתים לא מוסברים אפילו. לעיתים הם חזקים מאוד וגורמים לחוסר שקט של ממש... אז צריך לדעת שזה לא נמשך לנצח... ה"גל".... יש לו שיא. זה לא הולך להיות התמודדות של חודש עם גל כזה. יום/ יומיים. (זה לא מדעי, אמפירי מה שאני כותב כאן... סתם מניסיון... אבל זה מה שעלה לי מהמון מקרים). ולכן הרבה פעמים אם מחזיקים מעמד יומיים, זה מוביל לשקט של חודש. ה"גל" כנראה יחזור... אבל זה לא הולך להיות מלמחה של חודשים רצופים בשיא הכימי.

9) שמחה כבר אמרנו? 

בהצלחה...

הלוואי וזה ייעזור לך... אם יהיו לי רעיונות נוספים, אוסיף אותם כאן. אתה תקבל עדכון אוטומטי מהמערכת שלנו.
תשובות נוספות בנושא-
נדר כאמצעי להילחם בנפילות בצניעות
ה"שיטה" של נדרים כנגד נפילות מוכרת לי, והאמת היא שיש לה מקור בדברי חז"ל.
חכמים מביאים שנדרי
מרגיש מעורפל, מטושטש מהמסכים
לתשובה הזו יש שלושה חלקים- הראשון הוא מעשי, השני רוחני יותר והשלישי- חצי חצי.
בחלק המעשי- לצפיה
הבן שלי מכור למשחקי מחשב
כמי שעוסק רבות במדיה באינטרנטית וההשפעה שלה עלינו ועל בני הנוער, אחד הדברים שמאוד מציקים לי בתחום בז
אני מרגיש שאני מתחרפן מהפורנו
שלום וברכה,

השאלה כואבת, ואני מרגיש את הכאב העצום בשאלה שלך. האמת היא שזו שאלה שעולה בזמן
הצילו... ראיתי סרט לא צנוע
לצערנו, מגפת הפורנוגרפיה האינטרנטית מצאה את דרכה כמעט לכל בית. אלפי אנשים סובלים מהבעיה הזאת בסתר ור
בדיקה האם אני מכור לטלפון שלי
שלום וברכה,
אני שמח על השאלה, כי הבדיקה הזו מאוד חשובה לנו בשורש. יש לנו אכן בדיקה האם אתה או א