close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ירושלים של מעלה

איתמר ליברמןי אב, תשסח11/08/2008

ירושלים מצטרפת לערים רבות בעולם שמשלבות חידושים טכנולוגיים ומודרניים בעיצוב סמליהן, לצד סמלים בלי אלמנט היסטורי. קצת על גשר המיתרים שיהפוך לימים לאחד מסמליה האדריכליים הבולטים של העיר, וגם ראיון קצר עם ראש העיר.

אי אפשר שלא להבחין במונומנט המרהיב והמרשים שנבנה בכניסה לעיר הבירה ומעניק תחושה של עוצמה אדריכלית וארכיטקטורה מרהיבה. "גשר המיתרים" הוא גשר תלוי בעל צורת הנבל והוא מקשר בין שדרות הרצל לרחוב יפו, כחלק מפרויקט הרכבת הקלה. את הגשר עיצב האדריכל הספרדי הנודע סנטיאגו קלטרווה בהשראת דוד המלך ומפסוק בתהילים.

גם אם יש לכם פרפרים בבטן בעוברכם מתחת לגשר, באמת אין סיבה לדאגה. הגשר בנוי כך שבמרכזו תורן נטוי ומעוקל עשוי מפלדה, המתנשא לגובה של יותר מ- 110 מטר, וממנו נמתחים 66 מיתרים לבסיס הגשר, כך שכל עומס משקלו של הגשר מוטל עליהם, בלי צורך בעמודי תמיכה.


קיימתי ראיון קצר עם ראש עיריית ירושלים מר אורי לופליאנסקי על הגשר:

איזה בשורה הביא עימו גשר המייתרים לתושבי העיר ולמבקרים והאם הוא מהווה פריצת דרך לחידושים טכנולוגיים ומודרניים שישנו את פני העיר וישדרגו אותה?
ירושלים מצטרפת ליפות שבערי העולם המשלבות יחדיו מורשת היסטורית וחדשנות מודרנית. לירושלים עמוסת הסמלים מצטרף סמל חדש, הדור ואלגנטי, יפה ומרשים שלרבים מזכיר את נבל דוד.

זהו גשר אסתטי, יפה ועדין, מקורי, נועז, המעלה את רף תשעת קבין היופי שעירנו נתברכה בהם מני קדם.


מה עם הרכבת הקלה?
על גשר המיתרים תנוע הרכבת הקלה, שתחל לפעול בירושלים לקראת סוף שנת 2010. הרכבת הקלה בעיר תביא לשינוי משמעותי בתחבורה הציבורית בעיר, ותציב את ירושלים בין הערים המתקדמות בעולם.


הגשר הינו חלק מפרויקט עיצוב הכניסה המרכזית לירושלים, אשר תהפוך למרכז עסקים, בילוי ומלונאות בשנים הקרובות. גשר המיתרים כבר מפאר את ירושלים ומהווה את שער הכניסה לעיר המחבר בין ההיסטוריה לקדמה, בין עבר לעתיד. הגשר מהווה מוקד לתיירים ולמבקרים הרבים בעיר הבאים לחזות בו ולהתפעל מייחודיותו ומיופיו.

איקי בר יוסף, מנהל אגף רשות התיירות בעירייה, אמר שהגשר שנבנה ע"י האדריכל בעל השם העולמי קלטרווה, נראה חזותית מרשים ביותר ויש להניח שגם בשעות היום וגם בלילה- כאשר יואר בתאורה ייחודית- ימשוך אליו תיירים ומבקרים. מירב התיירים מגיעים לירושלים בעיקר בשל החוויה הדתית הרוחנית שבה אך גם מבקרים באתרים רבים אחרים הנושאים אופי ארכיטקטוני, היסטורי ואחר במסגרת הזמן העומד לרשותם. קרוב לוודאי שהגשר ייכלל אף הוא ברשימת האתרים הנצפים על ידם.

ארבעה סוגים עיקריים של חומרים משמשים לבניית הגשר: פלדה ובטון למבנה הנושא, ואבן וזכוכית לחיפוי ולריצוף. היסודות המרכיבים את הסיפון ואת מבנה המגדול, יוכנו ביציקה בלוחות פלדה מעוגלים מרותכים יחדיו.

בנוסף לרכבת הקלה, יאפשר הגשר גם מעבר של הולכי רגל שיהיה עשוי שכבות זכוכית. ניצבי הגשר בנויים מבטון מצופה באבן מסוג רמון אפור. למרגלות הגשר ייבנו שתי רחבות מוארות ומרוצפות אבן המכונות "גן הגשר".

בנייתו של גשר המיתרים ועלותו הגבוהה עוררו גל של מחאות בציבור. ניר ברקת, חבר מועצת העירייה ומועמד לתפקיד ראש העיר, יצא בקמפיין נגד בנייתו בגלל עלותו הגבוהה ( כ-250 מיליון ₪, לא כולל עלויות התחזוקה מדי שנה כ-10 מיליון ₪.)

יועצו של ניר ברקת מסר לי שניר ברקת היה מעדיף שבעיר שנחשבת ענייה ייבנה גשר צנוע ומתאים יותר, ושהכסף יופנה למטרות חשובות יותר כמו חינוך, תעסוקה ודיור לצעירים. ברקת סבור שבתקופה שבה ירושלים סובלת מהגירה שלילית של אלפי צעירים מדי שנה הגשר ועלותו הגבוהה לא ישאירו אף יהודי בעיר. מעבר לכך שנבנה לבסוף הגשר, בחרה העירייה לערוך את טקס החנוכה שלו בעלות של לא פחות מ-2 מיליון ₪ מכספי משלם המיסים.

קצת מספרים:
גובה התורן: 116 מטרים.
מס' המיתרים- 66.
אורך המיסעה: 380 מטרים.
משקל הגשר: 4500 טונות.
אורך הכבלים- יותר מ-150 מטרים.
עלות הבנייה: 245 מיליון שקלים.
עלות טקס חנוכתו: 2 מיליון שקלים.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה