close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

גורמים תזונתיים שיכולים לגרום לאבחון שגוי

שמעון וגילה הלאגט טבת, תשסט05/01/2009

במאמר הקודם עמדנו על כך שיתכן אבחון שגוי של ילד "היפר אקטיבי", במאמר זה נתחיל לעמוד על גורמים תזונתיים שיכולים להשפיע על האבחון.

במאמר הקודם עמדנו על כך שיתכן אבחון שגוי של ילד "היפר אקטיבי", במאמר זה נתחיל לעמוד על גורמים תזונתיים שיכולים להשפיע על האבחון. 

גורמים התזונתיים שיכולים לגרום לאבחון שגוי:
הקשר בין מזון לתופעות הקשב וריכוז הוא הדוק ביותר, והוכח כבר בשנות ה70, קצב החיים המהיר וחוסר הזמן מחד וכן התפתחות התעשייה ויכולת שימור ועיבוד המזון חברו ביחד לשינוי משמעותי בהרגלי צריכת המזון של העולם. במדפים ובמקררים בחנויות ניתן למצוא שפע של
"מזון" מהיר הכנה, ממתקים וחטיפים. "מזון " זה עתיר בחומרים הרסניים לגוף ולמוח. צבעי המאכל, החומרים המשמרים, המזונות המעובדים שמוסיפים להם תוספים כימיקליים :פוספאטים, משפרי טעם כמו מונוסודיום גלוטומאט, חומרי עיבוי,חומרי תפיחה וכן סוכר לבן וקמח לבן.

כתוצאה מתזונה לקוייה יכולים ילדים לפתח תופעות הדומות לתופעות קשב וריכוז ולילדים אשר מלכתחילה סובלים מתופעות אלו, התזונה הגרועה מגבירה ומעצימה את התופעות. הטיפול הבסיסי הוא- הוצאה של כל המאכלים הרעים מהתפריט היומי. מעבר לתזונה בריאה- ארוחות מסודרות, תפריט יומי המכיל יותר פחמימות טובות: לחם מלא,אורז מלא,חיטה,בורגול,קינואה,דוחן,גריסים,כוסמת,פריכות אורז,תפוח אדמה,בטטה. לילדים המתקשים לוותר על הפרוסות מקמח לבן לבית הספר אפשר להוסיף ממרחים בריאים וירקות. חלבונים:גבינות פשוטות,לבן, יוגורט, עוף,הודו, בשר לא מעובד,דגים ובעיקר דגים המכילים אומגה 3 כמו טונה וסלמון. פירות וירקות וכמובן הרבה מים.. לקיחת תוספי מזון להוספת הרכיבים החסרים בגוף. צעדים אלו ישפרו מיידית ומאוד את התנהגות הילדים הלוקים בהפרעות וכמובן שמשנה את התנהגות הילדים שבטעות ובשל התזונה אובחנו ככאלו.

נפרט לגורמים כמה מהרכיבים והשפעתם-

הסוכר הלבן
כאשר אנו אוכלים פחמימות וסוכרים פשוטים הם הופכים מהר לגלוקוז במחזור הדם-לרוב בתוך דקות ספורות. רמות הגלוקוז הגבוהות מאותתות לגוף לייצר כמויות גדולות של אינסולין על מנת לעבד את הגלוקוז ולהפחית את רמת הסוכר בדם. ההצפה על ידי רמות גבוהות של אינסולין מביאה לירידה דרסטית ברמת הסוכר עד כדי רמות נמוכות באופן חריג. והיא מאופיינת בחולשה רבה ועייפות רבה.
כתוצאה מכך מגיב הגוף בשחרור הורמונים ממריצים מבלוטת האדרנל- כולל אדרנלין הגורמים להתכווצות כלי דם,האצת קצב לב. בנוסף מערכת העצבים האוטונומית-המפקחת על תהליכי הגוף הלא מודעים כגון עיכול ומחזור הדם, הופכת לדרוכה יתר על המידה ומאופיינת בעצבנות,חרדה וקוצר נשימה.
רבים הם הילדים וגם מבוגרים שתגובותיהם לתהליך זה נעות בין התנהגות היפראקטיבית וקושי בריכוז וקשב ואפילו התפרצויות זעם!!
מחקרים שהשוו בין תגובות ילדים ומבוגרים לסוכר מראים כי שאצל ילדים הייתה רמת האדרנלין גבוהה פי 10 מתחום הנורמל עד 5 שעות מנטילת מנת הסוכר!!.
המסקנה היא כי כדאי ומאוד לצמצם את כמויות הסוכר בתפריט היומי. הפחיתו את כמויות הממתקים והגבילו אותם לזמנים מיוחדים.

אלרגיות מזון
אלרגיה היא מצב שבו הגוף מגיב ברגישות יתרה לחומר או חומרים מסויימים.מקובל לחלק אלרגיות לשני סוגים:א. אלו הנגרמות על ידי גורמים סביבתיים ב. אלו הנגרמות על ידי מזון.המזונות האלרגניים הנפוצים ביותר הם חלב פרה, שוקולד, חיטה, תפוזים, ביצים, עגבניות, בוטנים, תירס וסויה. מחקרים רבים שנערכו החל משנות השבעים הוכיחו בוודאות שמזונות אלרגניים יכולים לגרום לתופעות הדומות לתופעות קשב ריכוז והיפראקטיביות והוצאתם מהתפריט מסלקת את התופעה לגמרי.הטיפול:יש להוציא מהתפריט את כל המזונות הרעים שאותם הזכרנו. לאחר מכן יש לגשת לבדיקת אלרגיה הדרך הפשוטה היא להוציא את המזון החשוד מהתפריט למשך 3-2 שבועות. אם חל שיפור, החזירו אותו לתפריט ובדקו אם התסמינים מחמירים. אם אכן החמירו הוציאו אותו מהתפריט לגמרי. בנוסף ובו זמנית חשוב ביותר לחזק את מערכת החיסון ומערכת העיכול על ידי נטילת תוספי מזון בהתאמה אישית לילד לפי גילו ומצבו.

במאמר הבא נעמוד על מספר מרכיבי מזון שחיוניים במיוחד לכל אחד ואחד מאיתנו.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה