close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פארק תת-ימי

נטע דגנייח טבת, תשסט14/01/2009

על פרוייקט מיוחד של העברת שוניות אלמוגים במפרץ אילת ל"משתלה זמנית", בעקבות הוצאת כלובי הדגים משם

באדיבות מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק – המהדורה לציבור שומר תורה ומצוות

לאחר מאבק ציבורי ארוך, ובמאמץ להציל את ערכי הטבע במקום, הוצאו לאחרונה ממימי מפרץ אילת כלובי חוות הדגים שפעלו שם כעשור. במהלך השנים הצטברו על החבלים שעיגנו את הכלובים אלמוגים רבים, בעיקר אלמוגים רכים כמו ססגוניות וצניריות, וכן מעט אלמוגים שיחניים, ספוגים וצדפות. "העברנו את האלמוגים הללו למשתלה זמנית, ומשם בכוונתנו להעבירם לשונית מלאכותית שעתידה להיבנות סמוך לחוף הצפוני, בעומק של 10-15 מטרים ובמרחק של כ-150 מטרים מהחוף," אומר מנהל הפרויקט,

ד"ר נדב ששר מהתוכנית לביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית של אוניברסיטת בן גוריון. "הכוונה היא לבנות מבנה גדול, מוגבה ומרוחק מהקרקע, כדי שהסחף לא יפגע באלמוגים, שיהפוך יעד תיירותי וימשוך אליו צוללים."

השונית המלאכותית לא תהיה דומה לשונית טבעית מבחינת מגוון המינים. "מטרתנו בשונית הזו איננה בניית שונית טבעית, אלא יצירת שונית שיש בה עדיפות למינים שקשה להם לגדול במקומות אחרים," מדגיש ששר. "אני מאמין שמיד אחרי השתילה נראה אכלוס מוגבר של דגים, ובאופן כללי אני מעריך ששתית אלמוגים על המבנים שיוקמו תקצר את זמן אכלוס השונית המלאכותית מ-80 שנים, שהוא הזמן הנחוץ להתבססות אלמוגים בטבע, ל-20 שנים. כבר בשנה הבאה נוכל להתחיל בבנייתה."
לדברי גיא אילון, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים, מבנה השונית עתיד להיקבע בתחרות בינלאומית והיא תוצב באופן קבוע רק אם יוכח שהיא אינה גורמת נזק לסביבה. "נשאיר תקציב שיאפשר החזרת המצב לקדמותו במקרה שהפרויקט ייכשל מסיבה זו או אחרת," אומר אילון.

הכתבה מתוך גיליון כסלו-טבת של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק לציבור שומר תורה ומצוות
להזמנת גיליון היכרות

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה