close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

300 משפחות ניצולות יסבו השנה לראשונה לליל הסדר

מערכת שורשיב ניסן, תשסט06/04/2009

כשלוש מאות ניצולים מאזורים שונים ברחבי הארץ יסבו השנה לליל הסדר, לאחר שחולצו במרוצת השנה האחרונה, בידי פעילי יד לאחים, מחיק המיסיון ומלב כפרים ערביים בהם שהו.

כשלוש מאות ניצולים מאזורים שונים ברחבי הארץ יסבו השנה לליל הסדר, לאחר שחולצו במרוצת השנה האחרונה, בידי פעילי יד לאחים, מחיק המיסיון ומלב כפרים ערביים בהם שהו. לילדים בקרב הניצולים, שמספרם עולה על 130, תהיה זו הפעם הראשונה בחייהם בה יזכו ליטול חלק בליל-סדר יהודי, לשאול "מה נשתנה", לאכול מצה שמורה ולהיות חלק מהעם היהודי בליל השימורים.

מרבית הניצולים ישתתפו בליל סדר מרכזי שעורך עבורם יד לאחים במלון "אסנט" שבעיר הקודש צפת. עשרות ניצולים נוספים יתארחו בבתי משפחות שנענו לבקשת יד לאחים ופתחו את ביתם לטובת השבים לה', לעמו ולתורתו. את הסדר הציבורי בצפת ינחו וילוו פעילי יד לאחים האמונים על הליווי והשיקום של הניצולים במשך כל ימות השנה. התרגשות מיוחדת עשויה לעורר השתתפותו של הנכד למשפחת שוורץ מהעיר נצרת.

כזכור, לפני כשנה חשף יד לאחים סיפור אנושי מדהים ומזעזע של משפחה בת עשרות ילדים ונכדים שיכולים היו לגדול כערבים לכל דבר, אלמלא וידויה הנורא של הסבתא היהודייה זמן קצר לפני מותה. הסבתא, ששם משפחתה המקורי היה שוורץ, הייתה ניצולת שואה, שעלתה ארצה לפני עשרות שנים לבדה, ללא כל קרובי משפחה. היא מצאה לה בית בעיר נצרת המאוכלסת ביהודים וערבים ולאחר זמן נישאה לערבי. במרוצת השנים נולדו לה שישה ילדים ונכדים לרוב. זמן קצר לפני מותה ממחלה קשה, ביקשה לכנס את ילדיה בהשמיעה בפניהם את צוואתה המפתיעה. לנגד עיניהם הקרועות מתדהמה ביקשה האם להיקבר בקבר ישראל באומרה כי היא יהודייה מבטן ומלידה. לאחר שפרטי המקרה הגיעו לידי יד לאחים, נוצר קשר עם בני המשפחה שהביעו את רצונם לשוב אל חיק היהדות.

בליל הסדר השנה, יחד עם ניצולים רבים, יסב גם אחד הנכדים לבית שוורץ שבחודשים האחרונים עשה כברת דרך ארוכה בליווים המסור של אנשי יד לאחים. נשכרה עבורו דירה חדשה וכיום הוא מניח תפילין מידי יום, ואף לומד עם חברותות קבועות. יו"ר יד לאחים, הרה"ג רבי שלום דב ליפשיץ, התייחס לעצם השתתפותו של ניצול זה בסדר הציבורי באומרו כי "אין ספק שסבות המשפחה שנעקדו על קידוש השם המצויים בגן עדן התחננו לפני כיסא הכבוד והעתירו רחמים על צאצאיהם בהתחננם אליהם שיגדלו כיהודים ויחזור לכור מחצבתם".

בתוך כך נודע כי מגבית קמחא דפסחא עליה הכריז יד לאחים לטובת המשפחות הניצולות נחלה הצלחה רבה לנוכח היענות ניכרת מקרב כל שכבות הציבור. "ברור הדבר כי כל מי שנחלץ לטובת המגבית, העניק משמעות מעשית להכרזה 'כל דכפין ייתי וייכול' שבה נפתח ליל הסדר".

באומרו זאת חידד הגרש"ב ליפשיץ את הקשר המיוחד שבין ההצלה ממיסיון ומטמיעה לבין חג הפסח שבו "הקריבו בני ישראל את קרבן הפסח שכל כולו היה הכרזה על התבדלות מן השה, שהיה העבודה הזרה של המצרים. אז נגאלו בני ישראל מן השעבוד והגלות. ואף אנו פועלים ומקווים שאותן נשמות יהודיות המצויות בשעבוד הפיזי בלב כפרים ערביים ובמצוק רוחני, בכתות מיסיון המבקשות להעבירן על דתן, ייצאו מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה".
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה