close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נחשפו תווי ניגונים עתיקים- חלקם של רבי נחמן מברסלב

מעייני הישועהטז ניסן, תשסט10/04/2009

נחשפו ניגונים עתיקים של חסידות ברסלב בארכיונים של האוניברסיטאות באוקראינה. על אחד מהם נכתב: "בקבלה מרבי נחמן מברסלב הניגון שמלווה את הצדיקים בדרך לגן עדן".

בארכיונים של אוניברסיטת קייב נמצאו תווים של ניגונים עתיקים, אלפי ספרים וכתבי יד עתיקים בעברית וביידיש ואפילו הקלטות של שירים וניגונים מלפני מאה שנה. מי שמצא את החומרים הוא בחור צעיר בשם נחום קרלינסקי, חסיד ברסלב.

קרלינסקי סיפר לאתר "מים מעייני הישועה" כי הוא נכנס לארכיונים של אחת האוניברסיטאות בקייב ומצא עולם יהודי עשיר של תמונות, ספרים ביידיש והקלטות מלפני מאה שנה של שירים וניגונים שהוקלטו בפונוגרף - מכשיר ההקלטה הראשון בעולם. קרלינסקי סיפר ל'מעייני הישועה' שהוא נדהם מהאוצר שנמצא בארכיון ובייחוד מניגונים עתיקים מאוד של חסידות ברסלב. קרלינסקי שמע הקלטות של יהודים ששרו שירים יהודיים וניגונים חסידיים עתיקים בין היתר הוא שמע יהודי שניגן את סדר ההושענות של המחנה אפריים והקלטה של שלום עליכם.

את החיפוש אחר השורשים של חסידות ברסלב החל קרלינסקי אחרי שהוא שמע על 'משלחת אנסקי'. 'משלחת אנסקי' הייתה קבוצה של יהודים שבראשם עמד שלמה זיינביל רפפורט שכינויו הספרותי היה ש. אנסקי.

ש. אנסקי היה סופר, משורר ומחזאי, והיצירה המפורסמת ביותר שלו היא המחזה 'הדיבוק'. אבל מלבד ספרות ואומנות אנסקי עסק גם בתיעוד של העם היהודי ושל הפולקלור היהודי. הוא אסף מסביבו עוד כמה יהודים שעזרו לו בתיעוד, ביניהם צלם, מקליט בפונוגרף וכתב שיתעד בכתב את החוויות והדמויות שאיתם ניפגשו בכפרים ובעיירות היהודיות.

מטרת התיעוד הייתה לשמר עולם שעוד מעט הולך להישכח. בזמנו, בתחילת המאה ה-20, היו בעיצומם כמה תהליכים היסטוריים שעתידים היו לשנות את העולם של יהדות מזרח אירופה. ההשכלה התחילה לחדור לכל מקום, המודרניזציה החלה לשנות את הסביבה הכפרית, יותר יהודים עזבו את העיירות והכפרים ועברו לערים הגדולות, ובנוסף, אידיאולוגיות ורעיונות מהפכנים וחברתיים שבאו לשנות ו"לתקן" את האנושות, איימו למחוק תרבויות עתיקות ולטשטש זהויות. 'משלחת אנסקי' ראתה את כל הגורמים הללו והם חשו שהם חייבים לתעד את העולם היהודי, רגע לפני שהוא נעלם.

משלחת אנסקי עברה בין היהודים החסידיים ותיעדה את אורחות החיים, המנהגים, השירים, הניגונים והסיפורים. הם היו באים ליהודים ומבקשים שישירו להם שיר או ינגנו להם ניגון כדי שיוכלו להקליט ולתעד. המשלחת ביקרה בכ-80 עיירות שבהם גרו יהודים ברחבי אוקראינה. הם רשמו תווים וסיפורי-עם יהודיים, העתיקו פנקסי קהילות וקנו חפצי אומנות יהודיים

חלק מהארכיון של משלחת אנסקי נמצא כאמור באוניברסיטת קייב ונחום קרלינסקי מצא חלק מאותם הקלטות שהקליטו חברי המשלחת, בין היתר הוא מצא הקלטות של יהודים מחסידות ברסלב בעיירה ברדיטשב. קרלינסקי סיפר ל'מעייני הישועה' כי הפגישה עם החומרים העתיקים ריגשה אותו מאוד: "שמעתי הקלטות של הצדיק מרוז'ין או של יהודי שמנגן את סדר ההושענות של ה'מחנה אפרים', יהודים ששרים במלווה מלכה מלפני מאה שנה. ובכלל, לשמוע ניגונים שאני מכיר אותם והם למעשה כבר מלפני מאה שנה זה מאוד מרגש".

על אחד ההצילינדרים שקרלינסקי מצא כתוב "הניגון שאיתו מלווים את הצדיקים לגן העדן בקבלה מרבי נחמן מברסלב". וקרלינסקי חושב שמדובר בניגון עתיק מאוד שנשתכח ברבות השנים מחסידי ברסלב.

לכתבה המלאה באתר מים מעייני הישועה
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה