close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מי יותר טוב ? ספרדי או אשכנזי?

עמי זריהןכד סיוון, תשסט16/06/2009

אנו מביאים כלשונו את המאמר ששלח עמי זריהן מאשדוד, שכותב על תופעה קשה ולא פשוטה בציבור הדתי... מה יותר, אשכנזי או ספרדי?

שלום אחים יקרים

אני, עמי הספר המתכנת, מרחוב בעל הנס 9 ברובע ז ' באשדוד.

ביום שישי האחרון, שעה לפני שסגרתי את המספרה, יצאתי (בעוונותיי הרבים) לעשן סיגריה בחוץ, ונדהמתי לשמוע שיחת ילדים ספרדים על השנאה התהומית בין הספרדים והאשכנזים .
כמובן, שלא יכולתי להישאר אדיש והתערבתי בשיחתם כדי לבדוק את הסיבה לתופעה מסוכנת זו .

כספר גברים, אני מכיר המון ספרדים ואשכנזים, ואני באמת לא מבין את השורש לתופעה זו. כחוזר בתשובה כבר מספר שנים, אני חייב להודות שלמרות שהחילוניות אינה דרכה של יהודי, יתרון אחד ניתן עדיין למצוא שם...התופעה הזו של ספרדים ואשכנזים כמעט ונעלמה לחלוטין .
לעומת זאת, בעולם התורה המייצג את "אהבת כל יהודי"..."אהבת ישראל"..ועוד מושגי יסוד ביהדות שאמורים להיות היסוד בדרכו של כל אחד מאיתנו ובפרט שכיום כל החסידיות ההולכות בדרך הבעל שם טוב הקדוש, אשר וודאי שצריכות לשים את הסיסמאות האלה על דיגלן.....ה פ ת ע ה ....דווקא כאן, אתה מגלה..הפער והשנאה בין שני המגזרים ...תהומי עד כדי להפליא .

כששאלתי את אחד הילדים.."למה אתה שונא אשכנזים ?"..קיבלתי תשובות חסרות כל משמעות, אך לא קשה היה להבין, שהילדים לא אמרו את הדברים מליבם, אלא הרבה מעבר לזה, דבריהם נאמרו רק משמיעת שיחת מבוגרים מהם, אשר שורשו בליבם כעובדה קיימת .
שאלתי שוב את הילדים : "אתם אוהבים כל יהודי ? "...השאלה כמובן הביכה אותם לחלוטין. השארתי אותם בעוד אמירה קטנה וחזקה, שאני מאד מקווה תשפיע עליהם ואמרתי להם : "מי שלא אוהב כל יהודי - אין לו חלק לעולם הבא"..וחזרתי למספרה .

המצב הקיים בנושא זה באמת קשה ומצער. מדוע לא מתקיימים עצרות ותעניות על דבר כזה ? האם לא למדנו מהעבר ? האם שכחנו שבית המקדש נחרב בעבור זה ? האם הלכות לשון הרע לא היו מכוונים לנושא זה ? האם הקב"ה מתייחס שונה לכל מגזר חס ושלום ? מדוע התקשורת החרדית לא אוזרת מותניה לשפר את המצב ?

ספרדי או אשכנזי לא צריכים לחתן את בניהם או בנותיהן זה עם זה. ספרדי ימשיך לנהוג כמנהג אבותיו וכך גם האשכנזי. אבל ...חס ושלום להוציא דיבה רעה ולגנות האחד את השני ? האם התנהגות של יהודי מצביעה על מוצאו ? לא יהיה טוב יותר אם ננסה ללמוד אחד מהשני את הדברים הטובים ? הבעל שם טוב, אור החיים, החיד"א, הרמב"ם, רבי נחמן מברסלב, ויז'ניץ, גור, סאטמר, חב"ד...ומעל כולם...אברהם, יצחק, יעקב , יוסף, משה, אהרון, דוד ושלמה...כל אלה אבותינו הקדושים...האם למישהו יש כאן ספק שאחד מהם מעדיף אשכנזי או ספרדי ?

אחיי ורעיי הקדושים...כל אחד יכול לעשות מעשה ולשנות את המצב. כל אחד יכול להתחיל בביתו הוא, ולשנות את התפיסה המעוותת הזו. כל רב בישראל יכול בדרשה אחת קצרה להביא לאהבת חינם.

ויותר מכל : עוון חילול השם הוא החמור ביותר. מספיק שבחוץ (בעולם "הנאור") אחד ייחשף לשיחת ילדים כפי שתואר לעיל.....האם לזה ייקרא קידוש השם ?

חיזקו ויאמץ לבבכם, והשם יהיה בסיעתכם
עמי זריהן הספר
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה