close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הדרכה לכלות בעלות תשובה

נדב כהןכג אייר, תשע07/05/2010

בהמשך למאמר הדרכה לחתנים בעלי תשובה אנו מביאים מאמר מקביל לכלות בעלות תשובה- "שלום כלה נחמדה, רציתי רק לתת לך כמה עצות טובות שקיבלתי מאז שהתחתנתי שמאוד עזרו לי..."

בהמשך למאמר הדרכה לחתנים בעלי תשובה אנו מביאים מאמר מקביל לכלות בעלות תשובה.

שלום כלה נחמדה, רציתי רק לתת לך כמה עצות טובות שקיבלתי מאז שהתחתנתי שמאוד עזרו לי, לפני שניגשים לעבודה צריך לדעת שזו עבודה קשה, זה מצריך תעצומות נפש וזה לא בא מעצמו, צריך הרבה השקעה..

נתחיל:
החתונה (כמו החיים בכלל) היא לא רק להנאתנו וטובתנו האישית, אלא עיקר העניין הוא שעכשיו מקימים ביחד בית יהודי. ולכן אין מקום לבזבז זמן על מחשבות למה התפקיד שלי הוא כזה ושל בעלי אחר, ואולי נוכל להחליף תפקידים. יש לדעת כי אנחנו מקימים את הבית במשותף ולכל אחד יש את התפקיד שלו, ואני כרגע צריכה להתרכז בלעשות את התפקיד שלי בצד הטוב ביותר.

ותפקיד האישה הוא קודם כל לדאוג לבית לבעל, לחינוך, לכשרות כיו"ב, עקרת הבית מלשון עיקר הבית (זאת אומרת שלא צריך להרגיש פחות טובה אם בשולחן שבת את זאת שמגישה את האוכל – תמיד תגישי קודם לבעלך – והוא זה שמדבר דברי תורה).

בנוסף צריך לזכור, שאת כבר לא במדרשה, ועכשיו את במהות אחרת לגמרי. קודם רצו שתלמדי כמה שיותר, תשקיעי בתפילות, וכד', לא שעכשיו זה לא חשוב, והלוואי ותמשיכי, אלא שצריך לדעת שעכשיו התפקיד שלך כאישה וכעקרת הבית קודם לכל. (לכן גם אישה פטורה מרוב המצוות כי עיקר התפקיד שלה הוא לדאוג לבית – חינוך, כשרות ועוד).

ראיתי פעם בעלת תשובה בסעודת שבת משתדלת בכל כוחה לסיים תפילת שחרית של שבת בשעה שארבעת ילדיה הקטנים משתגעים על השולחן... למקרה שלא הבנת (היום צריך להגיד הכל ברור), היא הייתה צריכה לדאוג לילדים על חשבון התפילה שלה.

הבית
כתוב שבזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ובזכותן עתדין להגאל. אולי תופתעי לשמוע אבל המדרש מספר לנו במה הצדקניות הללו נעשו צדקניות? הם היו יוצאות לשאוב מים מהבאר , וכאשר מצאו דג, רצו הבייתה להכין חריימה טעים לבעל. ואח"כ עמדו מול המראה והקימו את הדור הבא של עם ישראל. זה נקרא להביא את הגאולה.

הבית הוא לפי האישה, השמחה בבית, החינוך, הכל לפי האישה, לכן באמת תפקיד הבעל לדאוג שלך יהי' טוב, אבל את צריכה לעורר אותו ולגרום לו לרצות שיהי' טוב. (ידוע הפתגם שכל עוד שתתייחסי אליו כמלך את תהיי מלכה).

מה זאת אומרת?
בעלך כנראה בעל תשובה, ובעצמו לא תמיד יודע בדיוק מה צריך לעשות ואיך להתנהג, יחד עם זאת זה לא התפקיד שלך לתקן אותו, אל תנסי "לחזק" אותו בתורה ומצוות, זה לא תפקידך ובהערות (שלא לדבר על גערות) בוודאי שלא תשני כלום. בכלל תדעי שתמיד צריך לחשוב על הרוחניות שלך ועל הגשמיות שלו, ולא להיפך ח"ו כי זה רק יעצבן אותו ולא ישנה בו כלום. (אגב כדאי להתייחס כך גם לחברות).

בכלל צריך לדעת בחיים בכלל, לא לדבר מתוך כעס ולא לדבר אינסטינקטיבית, אלא מתוך שיקול דעת, אם נצליח בזה זה יחסוך לנו הרבה בעיות.

לכן, אל תתווכחי איתו על הלכות, ואל תנסי להסביר לו איך צריכים להתנהג. בכלל בנוגע להלכות, צריך לדעת שלא תמיד אנחנו מכירים את כל הצדדים בהלכה, ויכול להיות שיש צדדים שנוטים להקל.

מכיוון שהוא בעל תשובה (כמוך), וסביר להניח שלא קיבל הדרכה מספיק טובה לפני החתונה, תני לו קצת זמן לקלוט מה קורה ואיך צריך להתנהג, אם את רואה שהוא לא מספיק מתייחס אליך, יכול להיות שפשוט לא הסבירו לו כראוי מה הוא אמור לעשות, אל תשפטי אותו על ההתחלה. אם הוא כבר בכיוון הנכון, תעודדי אותו ע"י תגובות טובות ואל תקררי אותו. תשקיעי בו כמה שיותר, זה ישתלם לך בהמשך, אם הוא ירגיש רגוע בבית (ולא שהוא צריך להילחם על כל דבר) הוא יפעל הרבה יותר טוב בחוץ. מהר מאוד בע"ה את כבר תיכנסי להריון ותצטרכי הרבה עזרה ממנו, כמה שתשקיעי בו יותר עכשיו, הוא יעזור לך יותר בהמשך. (אגב, לא יודעת אם כבר עידכנו אותך, אבל לפעמים ההריון יכול להיות תקופה לא קלה, תתכונני...)

מה בפועל?
תתאמצי להקשיב לו כשהוא אומר דברי תורה, תחמיאי לו על מה שהוא אמר, תגידי לו שאת גאה בו על מה שהוא עושה. הרבה פעמים הגברים הם כמו ילדים, צריכים לקבל חיזוקים חיוביים כל הזמן.

לפעמים רואים גבר שמוכן לעזור לכולם, אך לאשתו הוא לא עוזר, איך זה יכול להיות? פשוט, מכולם הוא מקבל הערכה (אמא שלו אפילו אומרת לו שהוא יכול להיות ראש העיר על כל עזרה קטנה) ורק אשתו לוקחת את זה כמובן מאליו. בנוסף, תשקיעי בעצמך בשבילו, ביגוד, איפור וכד' (כמובן בצניעות הראויה לבת מלך), זה לא נגמר אחרי הפגישות..

תהיי אישה ואל תנסי לתפוס את התפקיד של הגבר.

עוד כמה דברים קטנים:
צורת החשיבה הגברית שונה מהנשית, בע"ה עם הזמן הוא ילמד שכשאת אומרת שכואב לך הראש את בעצם מבקשת קצת יחס, אם הוא עוד לו קלט את זה אז את תיאלצי להסביר לו, בעדינות כמובן..)

גברים הם לפעמים כמו תינוקות, כשהם רעבים הם מתחילים לצרוח... לא צריך להיבהל, פשוט תדאגי שכשהוא מגיע הביתה רעב שישר יכנס לו משהו לפה (רצוי בשר) וירגיע אותו... אם האוכל כבר יהיה על השולחן כשהוא מגיע – קנית אותו...

חשוב להדגיש- לא הכוונה שאני אשקיע בו ויצא לי מזה שהוא ישקיע בי חזרה (למרות שזה לא מושלל) אלא הכוונה שאם את אוהבת אותו, אז את תעשי בשבילו מה שהוא אוהב, ובעצות הללו אני מנסה לכוון אותך לקצת למה שגברים אוהבים. תראי ש"כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" המעשים הללו יעוררו בו אהבה חזרה אליך שבע"ה תביא למעשים שאת אוהבת.

את כל העבודה הנפשית שהשקעת עד עתה במצוות "ואהבת לרעך כמוך" תיישמי על בעלך. לפעמים תופתעי שקל אולי לא לשפוט, לדון לכף זכות, להיות נחמדה גם כשאת במצב רוח לא טוב למישהו זר. אחרי החתונה המבחן האמיתי הוא בבית.ואמנם את במדרגה רוחנית גבוהה של "שלא על מנת לקבל פרס" אבל בהחלט הרווח הוא כולו שלך.

במידה ודברים לא הולכים כפי שהיית רוצה, לא כדאי לצבור 'אוספים' של חוויות שליליות. קורה משהו שלא נעים לך? את חושבת שמשהו בהתנהלות שלכם תקוע? ניסית בכוחות ולא הצלחת. אל תחכי שהדברים יגיעו למימדים גדולים. תמיד כדאי לפתור דברים באיבם מאשר לחכות. אל תהססי לפנות ליעוץ עם המשפיעה שלך או עם מדריכה מוסמכת. להסתובב עם מועקה מתמשכת זה איתות בשבילך שמשהו לא נכון.

נסיים בטוב, אומרים שהנישואין הם כמו שבת. מי שטורח בערב שבת אוכל בשבת. אם תשקיעי בבעל כראוי תקבלי את זה בחזרה, ובגדול!

בהצלחה רבה!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה