close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לא לקבלה במתנסי"ם

הרב יניב חניאי אב, תשע21/07/2010

בתחום של לימוד הקבלה ופנימיות התורה הדבר חזק שבעתיים- יש צורך בטהרה גופנית גדולה, טהרת המחשבה וטהרת הגוף וההתנהגות, כדי להבין מושגים רוחניים עליונים.

כל רב רואה ברכה בכך שאנשים בוחרים להתחבר יותר לצדדים הרוחניים של חייהם ובטח להרחיב את הידע התורני שלהם, ובכל זאת, הטרנד של לימוד קבלה בחוגים ומכונים הוא לא חיובי במיוחד בעיני רבים מאוד מהרבנים בארץ, מכמה סיבות. בשעתו, ההמצאה הגדולה ביותר של היהדות היתה הקשר בין גופנפש. המושג הזה, שהיום מקובל כל כך, היה חריג גדול בימים שבהם אנשים נהגו לבחור- ללכת עם הגוף (ויצריו וכו') או ללכת לכיוון ה"קדוש" של החיים. אולם היהדות לקחה את הקשר הזה אפילו רחוק יותר ממה שמקובל היום- הקשר הוא לא רק בין הגוף לנפש, אלא גם לנשמה. כלומר- יש קשר בין מעשיו של האדם ואופן התנהגותו עם הגוף לבין נשמתו הרוחנית, העליונה. זהו גם הויכוח הגדול שלנו עם הדתות האחרות בימינו. יש קשר בין הצורה שבה אתה בוצע לחם בערב שבת ואוכל אותו (גוף) לבין החיים הנצחיים שלך והתקדמותך הרוחנית בשמיים. ויש קשר מעשי וישיר בין העיסוק בתורה וברוחניות לבין הצורה שבה אתה חי ומתנהג ביום יום.

בתחום של לימוד הקבלה ופנימיות התורה הדבר חזק שבעתיים- יש צורך בטהרה גופנית גדולה, טהרת המחשבה וטהרת הגוף וההתנהגות, כדי להבין מושגים רוחניים עליונים. חיים שלא על פי כללי התורה, חיי יום יום רגילים בעולם המערבי, "סותמים", אם תרצו, את היכולת להבין קבלה באמת.

יש לזה גם סיבות מעשיות- ה"קבלה", כשמה, יש בה קבלת הנאמר בצורה של כפיפות קומה מבלי לערב את השכל האנושי (מצב נפשי מיוחד של קבלת התורה ומצד שני מחשבה עצמאית), ממילא חיים שאין בהם קבלת עול אלוקי אינם בנויים ל"קבלה" הזו. הקבלה גם בנויה המון על משלים ואלגוריות הקשורות לגוף האדם, וכך, מי שצפה אתמול ב"הישרדות" וראה גופות אנושיים חשופים מעלה בדמיונו מיד את הביקיני מאמש, מה שחוסם את היכולת לקלוט את האור הרוחני שעובר במשלים אנושיים. זו הסיבה שמקובלים חיים פעמים רבות בקדושה ובטהרה מבחינת הראיה, האכילה ותאוות אחרות.
נקודה חשובה נוספת נוגעת למשל הגדול של הקבלה. מעבירי התורה הפנימית היהודית השתמשו במסכים כדי להסתיר את הסודות הגדולים- ארמית קשה, דרשות על הפסוקים בסגנון פשטני, משל גוף האדם ומשל נוסף של ספירות ומדרגות. משל לאדם שקיבל מהמלך רשות להיכנס לארמון לפני ולפנים. עבדי המלך, פיתו את האדם בדרכו במסדרונות ונתנו לו "שעון" להשתעשע בו... האדם אכן שקע בשעון. כך, בדרך אל פנימיות התורה, מונחים לפנינו שעוני משחק כדי שלא נתעקש. חוגי הקבלה, לטעמי, הם שעון המונח בפתחו של הארמון.... מין משחק בסודות כאשר אוקינוס האמת קרוב, אולם כדי להיכנס בו יש צורך במאמץ אישי עליון שרובינו נוטים להימנע ממנו, חבל, כי פתח האמת קרוב.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה