close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בני עקיבא ברזיל- מלחמה סזיפית בהתבוללות

הרב ברוך אביביכח חשוון, תשעא05/11/2010

אנחנו נמצאים בריו דה זנרו -ברזיל כבר שנה וחודשיים כשליחים של בני עקיבא העולמי והסוכנות היהודית ונספר קצת על עבודתנו, על ההתמודדיות ועל האתגרים של קהילה יהודית שנמוגה לאיטה.

אני ואשת שליחים בריו דה ז'נרו בברזיל כבר שנתיים. העבודה כאן היא מיקרוקוסמוס למה שנעשה בברזיל ובגלות בכלל- אובדן הזהות היהודית, התבוללות ועוד... בעוד שבסאו פאולו ישנה קהילה חרדית הרי שבריו הקהילה הינה יותר "פתוחה" וממילא ההתבוללות נוראה שמונה- תשע מתוך עשר חתונות הן נישואי תערובת.
חב"ד ובנ"ע נלחמים בהתבוללות ורואים בחוש שמי שלא מחובר לקהילה דתית ולחינוך של תורה פשוט לא מחזיק כיהודי. בכלל בכל המדינה כולה, ברזיל, היא מדינה שבה הגשמיות חזקה מאוד.
אנחנו מתגעגעים מאוד לארץ- האווירה כאן היא גלותית ומזכירה את מאמר הרב קוק זצ"ל שבחו"ל או שישנה שואה גשמית או שואה רוחנית. בנ"ע מאוד מעודדים עלייה, בקיץ הם הביאו קבוצות נוער לארץ. אך ישנם הרבה יהודים בעלי מעמד גבוה שקשה לשכנעם לעלות ובעניין הזה חב"ד עושים עבודת קודש שמחזיקים אותם כיהודים נאמנים שם.
 
בריו ישנם (לפני מספרי הסוכנות כ30000 יהודים זה מספר משמעותי של יהודי אך רק בכדי להבין את המציאות בשטח ביום הכיפורים בתפילת נעילה (שזה אחד הרגעים הכי משמעותיים לכל יהודי בעולם, שמכיר ביהדותו ואין על כך ויכוח) היו בכל בתי הכנסת כ3500 איש כולל הבית תפילה הרפורמי. כך נראית התבוללות במיטבה, ובכדי למגר את זה אנו פועלים בכל מיני מישורים-
זה מתחיל בדברים הקטנים של שיעורים בבית הספר היהודי "בר אילן" זהו בית הספר היהודי הדתי היחיד בעיר, שאר בתי הספר היהודיים מקבלים גם ילדים שאינם יהודים (מה שמכונה כאן בטעות גדולה "חצי יהודי" "יהודי מאבא") שם אנו עוסקים בהנחלת השפה העיברית/ ציונות/ שיעורי מולדת/ תורה ומשנה. 
מלבד זאת אנו מנהלים את סניפי בני עקיבא בריו, שעוסקים בעבודה עם הנוער והילדים באופן בלתי פורמאלי לא במסגרת בית סיפרית אלא כתנועת נוער. אנו גם פעילים במחנות פעמיים בשנה, סמינריונים למדריכים בית ספר להדרכה וכדו' .
בבני עקיבא ישנו גם בית כנסת לנוער שפועל ובו הנוער מנהל את התפילות/ הקריאות בתורה וכל מה שקשור בכך .
אנו תקווה שבמהרה יתקע בשופר גדול ונזכה כולנו להיות בצל השכינה בארצנו שלנו
ברוך ונעה אביבי
והילדים שהם רועי ואיתן
ריו דה זנרו ברזיל
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה