close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כמה מילים לנשים

נדב כהןכח טבת, תשעא04/01/2011

אחרי מגוון של עצות לגברים במאמריו השונים, פונה נדב כהן לנשים במגוון של עצות מעשיות לחיי משפחה זורמים ושמחים יותר...

לאחר כל העצות שנתנו לגברים, הגיע הזמן לכמה עצות לנשים

החתונה
החתונה (כמו החיים בכלל) אינה רק להנאתנו וטובתנו האישית, אלא עיקר העניין הוא שעכשיו מקימים ביחד בית יהודי. ולכן אין מקום לבזבז זמן על מחשבות למה התפקיד שלי הוא כזה ושל בעלי אחר, ואולי נוכל להחליף תפקידים. יש לדעת כי אנחנו מקימים את הבית במשותף ולכל אחד יש את התפקיד שלו. אני כרגע צריכה להתרכז בלעשות את התפקיד שלי על הצד הטוב ביותר.
תפקיד האישה הוא קודם כל לדאוג לבית, לבעל, לחינוך הילדים, לכשרות וכיו"ב.

עקרת הבית מלשון עיקר הבית
אישה היא לא פחות טובה אם בשולחן שבת היא זאת שמגישה את האוכל (תמיד תגישי קודם לבעלך) והוא זה שמדבר דברי תורה. את כבר לא במדרשה, ועכשיו את במהות אחרת לגמרי. קודם השאיפה היתה ללמוד כמה שיותר, להשקיע בתפילות, לימוד תורה וכד'. לא שעכשיו זה לא חשוב, והלוואי ותמשיכי, אלא, שעכשיו התפקיד שלך הוא כאישה וכעיקר הבית קודם לכל. (לכן, בין היתר,אישה פטורה מרוב המצוות ).

הבית
כתוב שבזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ובזכותן עתידין להיגאל. המדרש מספר לנו במה הצדקניות הללו נעשו צדקניות: הן היו יוצאות לשאוב מים מהבאר, וכאשר מצאו דג, רצו הביתה להכין "חריימה" טעים לבעל ואז התקשטו מול המראה והביאו את המטעמים לבעליהן שבשדה אשר מרוב קושי הגלות, ויתרו על רעיון הילודה.

כך, בחכמת הנשים שלהן, שיכנעו אותם להמשיך ולהקים את הדור הבא של עם ישראל (עפ"י מדרש תנחומא פיקודי ט').

הבית הוא לפי האישה, השמחה בבית, החינוך, הכל לפי האישה, לכן, אמנם, תפקיד הבעל לדאוג שיהיה לך טוב, אבל את צריכה לעורר אותו ולגרום לו לרצות שיהיה טוב. (ידוע הפתגם שכל עוד תתייחסי אליו כמלך את תהיי מלכה).
מה זאת אומרת?

התפקיד שלך הוא לא לתקן את הבעל או "לחזק" אותו בתורה ומצוות, ובהערות (שלא לדבר על גערות) בוודאי לא תשני כלום.

לכן למשל, אל תתווכחי איתו על הלכות, ואל תנסי להסביר לו איך צריך להתנהג. ככלל בנוגע להלכות, צריך לדעת שלא תמיד אנחנו מכירים את כל הצדדים בהלכה, ויכול להיות שיש צדדים שנוטים להקל.
לכן, באופן כללי, השתדלי תמיד לחשוב על הרוחניות שלך ועל הגשמיות שלו, ולא להיפך ח"ו כי זה רק יעצבן אותו ולא ישנה בו כלום.
ועוד, רצוי לנסות כמה שיותר לא לדבר מתוך כעס או באימפולסיביות, אלא, מתוך שיקול דעת. אם נצליח בכך יחסכו מאיתנו הרבה בעיות.

אם הוא לא קיבל הדרכה מספיק טובה לפני החתונה, תני לו קצת זמן לקלוט מה קורה ואיך צריך להתנהג. אם את רואה שהוא לא מספיק מתייחס אליך, יכול להיות שפשוט לא הסבירו לו כראוי מה הוא אמור לעשות., נסי לא לשפוט אותו כל כך מהר. כמו כן, גם אם הסבירו לו, תדעי שלגבר הרבה יותר קשה לבטא את עצמו במילים מאשר לאישה, לכן אם הוא כבר בכיוון הנכון, עודדי אותו ע"י תגובות טובות ואל תקררי אותו. השקיעי בו כמה שיותר, זה ישתלם לכם בהמשך. אם הוא ירגיש רגוע בבית (ולא ירגיש שצריך להילחם על כל דבר) הוא יפעל הרבה יותר טוב בחוץ. מהר מאוד בע"ה את כבר תיכנסי להריון ותצטרכי הרבה עזרה ממנו. לכן, כמה שתשקיעי בו יותר עכשיו, הוא יעזור לך יותר בהמשך. (אגב, בטח שמעת: לפעמים ההריון יכול להיות תקופה לא קלה, תתכונני...)


מה בפועל?
התאמצי להקשיב לו כשהוא אומר דברי תורה, החמיאי לו על מה שהוא אמר, תגידי לו שאת גאה בו על מה שהוא עושה. הרבה פעמים הגברים הם כמו ילדים - צריכים לקבל חיזוקים חיוביים כל הזמן!
לפעמים רואים גבר שמוכן לעזור לכולם, אך לאשתו הוא לא עוזר. איך זה יכול להיות? פשוט, מכולם הוא מקבל הערכה (אמא שלו אפילו אומרת לו שהוא יכול להיות ראש העיר אם הוא רק מחליף נורה בבית) ורק אשתו לוקחת את זה כמובן מאליו.
בנוסף, תשקיעי בעצמך בשבילו (גם בשבילך), ביגוד, איפור וכד' (כמובן בצניעות הראויה לבת מלך), זה לא נגמר אחרי הפגישות...
תהיי אישה כמו שאת יודעת (בטבע שלך) להיות.

עוד כמה "טיפים" קטנים:
צורת החשיבה הגברית שונה מזו הנשית. בע"ה עם הזמן הוא ילמד שכשאת אומרת שכואב לך הראש את בעצם מבקשת קצת יחס, אם הוא עוד לו קלט את זה אז את תיאלצי להסביר לו, בעדינות כמובן..

דבר נוסף, גברים הם לפעמים כמו תינוקות, כשהם רעבים הם מתחילים לצרוח... לא צריך להיבהל, פשוט תדאגי שכשהוא מגיע הביתה רעב שישר יכנס לו משהו לפה(רצוי בשר) וירגיע אותו... אם האוכל כבר יהיה על השולחן כשהוא מגיע – "קנית" אותו ..

חשוב להדגיש, הכוונה היא לא, אני אשקיע בו וככה הוא ישקיע בי חזרה (זה תוצר הלוואי) הכוונה היא שכשאת אוהבת אותו באמת, את תעשי בשבילו מה שהוא אוהב. העצות הללו אמורות רק לתת קצת כיוון למה שגברים אוהבים. וכאמור, "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" מעשיך באהבתך אותו יביאו לבית ששורה בו השכינה, כלומר, יש בו אהבה ושמחה.

אז, את כל העבודה הנפשית שהשקעת עד עתה במצוות "ואהבת לרעך כמוך" תיישמי על בעלך. לפעמים תופתעי שלא לשפוט, לדון לכף זכות, להיות נחמדה אפילו כשאין לך מצב רוח קל הרבה יותר כשמדובר באדם זר. אבל אחרי החתונה המבחן האמיתי לאהבת ישראל הוא בבית.

עוד זאת, במידה ודברים לא הולכים כפי שהיית רוצה, לא כדאי לצבור 'אוספים' של חוויות שליליות.
קורה משהו שלא נעים לך? את חושבת שמשהו בהתנהלות שלכם תקוע? ניסית בכוחות שלך ולא הצלחת. אל תחכי שהדברים יגיעו למימדים גדולים. תמיד עדיף לפתור את הדברים באיבם מאשר לחכות. אל תהססי לפנות לייעוץ עם הרבנית שלך או עם מדריכה מוסמכת. להסתובב עם מועקה מתמשכת זה איתות בשבילך שמשהו לא נכון.

לסיום, שמעתי פעם שהנישואין זה כמו שבת. מה הכוונה? כמו שעל שבת אומרים "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת" כך גם לגבי הבעל, אם טורחים ומשקיעים בו, אז רואים שזה משתלם בחזרה..

בהצלחה רבה!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה