close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

"ברית מילה" רפואית אינה ברית מילה

הרב יניב חניאיג טבת, תשסז03/01/2007

ללא ספק, הנלחמים בברית המילה הם מיעוט קטן וזניח, המעיד על כך שהכלל אכן מאוד מקפיד על שמירת הברית האלוקית, אולם, לאחרונה ישנה תופעה מדאיגה מאוד גם בתחום שעד היום נחשב לחוט האחרון שקישר משפחות רבות ליהדותן.

לא מזמן, בחג החנוכה, דנו רבות בגזירות היוונים. כידוע, אחת הגזירות המרכזיות שגזרו היוונים על עם ישראל היתה בנושא
ברית המילה, היוונים אסרו על עם ישראל לערוך בריתות ואחד ההבדלים המרכזיים בין "מתיוונים" ליהודים היה בתחום ההקפדה על ברית המילה. עד היום, אחת המצוות האחרונות שרוב רובם של היהודים שומרים (ואחת ההוכחות החשובות למי שבוחן את עם ישראל במבט סגולי) היא ברית המילה. כולנו שמענו פעולות בבני עקיבא שבהן הועלתה השאלה (הבאמת מעניינת) של מדוע עם ישראל שומר דווקא את המצווה המאוד קשה הזו, הכרוכה בדם ובכאב...
לאחרונה, בין השיטים, התחיל מאבק גם בנושא ברית המילה... יותר ויותר אתרי אינטרנט, עמותות מוזרות ואחרים (כמו לדוגמא תוכנית טלויזיה שלימה בערוץ 2) נלחמים בקיום מצוות המילה על ידי העם. באתרים הללו מוצגים תמונות זוועה של שטפי דם, סיפורי "תאונות" תוך כדי מילה, "עובדות" אנטי מוהלים ועוד... חבר העובד בהפצת יהדות באיזור תל אביב סיפר לי שבאיזורים מסויימים של העיר כבר כל ילד עשירי אינו מהול.

ללא ספק, הנלחמים בברית המילה הם מיעוט קטן וזניח, המעיד על כך שהכלל אכן מאוד מקפיד על שמירת הברית האלוקית, אולם, לאחרונה ישנה תופעה מדאיגה מאוד גם בתחום שעד היום נחשב לחוט האחרון שקישר משפחות רבות ליהדותן. התופעה היא מה שקרוי היום- "ברית רפואית". דווקא העובדה שאין לאדם חילוני הסבר הגיוני לכך שהוא עורך לבנו את הברית, גורמת לכך שהתשובה היותר מקובלת לשאלה מדוע אתה בכל זאת עושה זאת היא "שהילד לא ירגיש חריג...", ומכאן צמחה תופעה שבה מרכזים רפואיים רבים מציעים לציבור עריכת בריתות, שיגרמו לילד להיראות כמו כולם, תחת השגחה רפואית, בהרדמה וכדומה...
אני מניח שרוב גולשי שורש לא יקפצו ל"מדיקל סנטר" האיזורי לעריכת ברית, אולם חשוב לדעת שבקרב הציבור החילוני הדבר הופך למקובל יותר ויותר, כמעט בכל פרסום וכמעט בכל חדר לידה מפורסמים רופאים ורופאות שעוסקים בכך... ישנה חשיבות גדולה להדגיש, לומר ולספר לכל חבר חילוני (או מסורתי), שלא מדובר בברית מילה!! מבחינה הלכתית אין בטקס הרפואי יותר מאשר חיתוך מכאיב לתינוק ותו לא...
הסיבות לכך הן רבות- המרכזית שבהן היא שהרופאים אינם מבצעים פריעה, שעל פי חז"ל היא חלק מהותי מהברית... בלי פריעה- אין מילה!! (וכך נוהגים הערבים, לחתוך את הבשר מבלי לפרוע, מה שהופך אותם ללא נימולים). פשוט כך- הילד לא נחשב נימול! יתירה מזו, ישנן הלכות רבות אחרות שעליהן צריך להקפיד: מינוי המוהל כשליח למול את הבן (דבר שלא נלמד בבית הספר לרפואה), כוונה לקיום המצווה, בעיות עם סוג ההרדמה המקומית, שימוש במגינים למיניהם ועוד... שפע של נושאים שבגללם "ברית רפואית", פשוט איננה... ברית.
חשוב לדעת ולספר לכל מי שמוכן לשמוע שההלכה (וכן משרד הבריאות) מקפידים מאוד בנושא הכשרת המוהל, שכל מוהל עובר שנתיים של שימוש מעשי לפני הברית הראשונה, שיש מגוון רחב של בדיקות וידע רפואי נחוץ שהם רוכשים לפני שהם מקבלים רשיון ועוד... יתירה מזו, אחת הבעיות הגדולות במי שעובר ברית מילה רפואית, בניגוד למי שלא נימול לגמרי, היא שהוא לא יכול לדעת שהוא בעצם לא עבר ברית מילה וכך אין לו אפשרות לתקן, אף פעם.
נראה שהמצווה של הפצת הדברים לכל מכרינו הלא דתיים או המסורתיים היא חשובה מאין כמותה ושהיא יכולה לתרום להמשיך קיום הברית בין עם ישראל לאביהם שבשמיים. אולי יש מקום שתקום קרן או תורם גדול שיעזור בהכשרת רופאים דתיים וכירורגים כמוהלים, מה שיוריד חשש מרבים מאחינו- אולם עד אז, מצוות ההפצה של העובדה הזו היא עלינו-לספר לכולם שה"בריתות" במרכזים הרפואיים הן הרפת הברית.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה