close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

5 צעדים פשוטים להגנה מפני איומי סייבר ברשת האינטרנט הביתית

אור גינתי אב, תשעח22/07/2018

מהפיכת האינטרנט של הדברים הכניסה יכולות חדשות מלהיבות למכשירים רבים בהם אנחנו משתמשים אולם הגבירה את מידת החשיפה והסיכון לתקיפה, איך מתמודדים?

תגיות:
צילום: shutterstock
כיום, במרבית הבתים ישנם כעשרה מכשירים שונים ויותר המחוברים לרשת האינטרנט. אם עד לא מזמן המכשיר העיקרי אשר התחבר לרשת היה מחשב הביתי, היום מדובר גם במכשירי הסמארטפון, מחשבים ניידים, סטרימרים, שעונים חכמים, טאבלטים, מצלמות אבטחה, אינטרקום, טלוויזיות חכמות, שעוני אינטרנט לבישים, מזגנים ואמצעי שליטה על בית חכם והיד עוד נטויה. כיום אנו כבר רואים ניצני חיבור גם למכשור ביתי נוסף דוגמת מקררים ותנורים בנוסף לפריטים ניידים לבישים שגם הם מתחילים לפרוח. המכשור החדיש מגיע עם שלל תכונות שלא היו זמינות קודם לכן, ולצידן גם אתגרים וסכנות חדשים.

ריבוי המכשירים המקוונים דורש ניתוב חכם, אמין ומהיר של מידע ורשתות משנה וכן את האפשרות להגן על כל אותם המכשירים מפני איומי מתקפות סייבר שהפכו לאחרונה את המכשור הביתי ליעד מכוון למתקפות. ולכן מומלץ להתחדש בראוטר מתקדם הנותן מענה לכל אותן דרישות והגנה מקסימאלית לנקודות תורפה אלו.

מה זה ראוטר, בעצם?
ראוטר, או בשמו העברי – נתב, הוא מכשיר אשר מקשר בין רשתות שונות. כאשר מדובר על ראוטר ביתי מדובר על קישור בין רשת האינטרנט החיצונית ובין הרשתות הפועלות בבית, Wi-Fi. ראוטר אלחוטי מומלץ מאפשר לנווט מכשירים חכמים שונים ברחבי הבית ביותר מתדר אחד, כמו שנעשה בנתב Be החדש של בזק. ניתוב כזה מאשר חווית גלישה חלקה יותר ללא הפרעות לרוחב הפס של מכשירים הדורשים אותו.

מאיזה איומי סייבר יש להתגונן ברשת הביתית?
בשנים האחרונות יש מעבר של מתקפות מכוונות מחשבים למתקפות מכוונות מכשור אלחוטי המחובר לאינטרנט. כל מכשיר כזה, לדוגמה מצלמת אבטחה, יכול לשמש את התוקפים לכמה מטרות: מטרת גניבת מידע אישי, מטרת השתלטות מרחוק על המכשיר או במטרה ל"גייס" את כח המחשוב של המכשיר על מנת לתקוף יעד אחר. אם חשבתם להקל ראש באיומי הסייבר הללו וזה מרגיש לכם כמו משהו שרחוק מכם מאוד, דעו שהחשיבות של איומי הסייבר הללו גרמו למחוקק להציע חוק סייבר ישראלי חדש אשר יעניק לממשלה סמכויות קיצוניות ללא פיקוח, עד כך הנושא חשוב.

מרבית המכשור החכם מגיע אומנם עם אמצעי אבטחה מינימליים כלשהם, אך כשלעצמם – הם עדיין פגיעים מאוד. הגנה על הנתב מאפשרת הגנה על נקודת הכניסה והגישה למכשיר, ומכאן גם הגנה ישירה על המכשיר עצמו.

אז איך מתגוננים מפני איומי הסייבר?

1. עדכנו את הקושחה
קושחה היא סוג של "מערכת הפעלה" של המכשיר החכם –הממירים, טלוויזיות, סמרטפונים ועוד. דאגו לעדכן את הקושחות של כל המכשירים הללו באופן קבוע כך שבמידה והגרסה החדשה כוללת הגנות מפני סכנות חדשות – תישארו מוגנים ועדכניים.
2. שנו סיסמה לראוטר
יש היום פרצות אבטחה המסוגלות לפרוץ גם סיסמאות קשוחות אולם עדיין מרבית החובבים משתמשים בשיטות של ניחוש וטעייה כדי לפרוץ לרשתות ביתיות. שנו את סיסמת הראוטר שלכם. מרבית המשתמשים אינם משנים כלל את הסיסמה המקורית איתה הנתבים הגיעו או משנים את הסיסמה למספר הטלפון שלהם. אפשר לבדוק מה היא הסיסמה המקורית ברשת תוך דקות, וגם את מספר הטלפון שלכם לא קשה לאתר.
3. פצלו את הרשת הביתית לכמה רשתות
נתבים מתקדמים מאפשרים פיצול הרשת הביתית למספר רשתות שונות המיועדות לשימושים שונים. דאגו לפצל בין הרשתות ולרכז את המכשור הרגיש על רשת נפרדת מאשר זו עליה יושבת קונסולת המשחקים, לדוגמה.
4. הישארו עם היד על הדופק
בדקו אילו מכשירים מחוברים לרשת הביתית שלכם. ראוטר Be החדש לדוגמא, יודע להראות לכם באמצעות אפליקציה פשוטה בדיוק מי מחובר לרשת הביתית שלכם בכל רגע נתון. תנו למכשירים השונים שמות שיאפשרו זיהוי קל וכך, במבט חטוף, תוכלו לגלות האם חדרו לרשת הביתית אורחים לא רצויים.

פעם אמרו לא לפתוח הודעות דואר אלקטורני מאדם שלא מכירים. זה עדיין תקף אבל תוסיפו לזה היום גם לא להרשות למכשירים להפעיל פונקציות שאתם לא יודעים מה הן ולמה הן משמשות. אם תזדקקו להן תגלו – ואז תוכלו להפעילן.

חידושים טכנולוגיים והנוחות המתלווה אליהם תמיד הוסיפו לחיינו גם פן חדש של אתגרים ואפילו סיכונים שלא צפינו. רק אחריי ההיכרות וההסתגלות לשינויים הללו, אפשר לומד שהטכנולוגיה הוטמעה בביטחון ואנו מוכנים לדבר הבא.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה