close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אתרי הנצחה יהודיים והשואה

מערכת שורשג ניסן, תשעב26/03/2012

לקראת יום השואה שחל בכז בניסן- סקירה קצרה של אתרים, מוזאונים ומקומות המוקדשים להנצחת השואה ונוראותיה.

תגיות:

השואה ונוראותיה היא ככל הנראה אחד האירועים המכונינם בתולדות העם היהודי שיש לזכור ולהנציח. העדים המעטים שנותרו בחיים כדי לשתף ולספר על החוויות הנוראות איתן נאלצו להתמודד באותה תקופה, הולכים לעולמם. ולא נותר לנו אלא לנסות ולהנציח את השואה, לספר ולא לשכוח. לשם כך הוקם יד ושם - רשות הזיכרון, ששמה לה למטרה לתעד ולהנציח את סיפורם של ששת מיליון הנספים, ובין היתר להוסיף יום רשמי בשנה – יום השואה לזכר הנספים. בין השאר ישנם מספר מוזיאונים ברחבי העולם, אנדרטאות רבות וכמובן שרידי הגטאות ומחנות הריכוז וההשמדה שנותרו עומדים על תילם כעדות אילמת לזוועות. ברחבי העולם כולו ישנם מוזיאונים ואנדרטאות שתפקידם הן להנציח את הקורבנות ולהן לחשוף את הדברים הללו למען יראו זאת הדורות הבאים.

אתרים באירופה
באירופה, המקום בו החל הכל, ישנם כמה מוזיאונים ומוסדות המוקדשים לנושא: בית הכנסת לזכר השואה במוסקבה, התיאטרון ההולנדי ששימש בתקופת השואה לריכוז יהודי אמסטרדם, מוזיאון השואה ברומא, המוזיאון לזכר המגורשים במודנה שבאיטליה והמוזיאון לתולדות יהודי הפולין, המוקם בימים אלה על מה שבעבר היה גטו ורשה, כמו כן הרבה מאוד אנשים מבקרים בביתה ובמחבואה של אנה פרנק בתעלות הנסיך באמסטרדם. בגרמניה שאחרי שנות החמישים, ככל הנראה מתוך רצון להעלות את הדברים על פני השטח, הוקמו הרבה מאוד אנדרטאות במיקומים מרכזיים, דוגמת האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו, הנמצאת בברלין ומשתרעת על פני תשע עשר אלף מטרים רבועים.

אתרים בארצות הברית
אחד המוסדות הגדולים ביותר להסברת השואה הינו מוזיאון השואה של אילינוי. המוזיאון נמצא באחד מפרוורי שיקגו, בו מתגוררת קהילה יהודית מפותחת שרבים מהם ניצולי שואה. בעיר וושינגטון פועל המוזיאון הלאומי - מוזיאון השואה האמריקני, בו נמצא "מגדל החיים", מבנה בו מוצגים אלפי צילומים המתעדים את יהודי אירופה בשנים שקדמו לשואה. מוזיאון נוסף ואולי המרכזי שבהם מבחינת המיקום, הוא מוזיאון המורשת היהודית במנהטן, שצורתו משושה כסימבול לששת מיליון היהודים שאיבדו את חייהם.

אתרים בישראל
כמדינה שהוקמה לאחר אותו אירוע טראומטי, ישראל מעניקה חשיבות רבה למפעל ההנצחה. מלבד יד ושם, שהזכרנו קודם לכן, נמצאים בארץ מוזיאונים ומכוני מחקר נוספים: בית טרזין בקיבוץ גבעת חיים איחוד ובית לוחמי הגטאות בקיבוץ לוחמי הגטאות. גנזך קידוש השם, מכון לתיעוד ומחקר הממוקם בבני ברק, מרתף השואה בירושלים - המיועד בעיקר לקהל חרדי, מכון משואה - המכון ללימודי השואה בקיבוץ תל יצחק והאיגוד העולמי של יוצאי ווהלין, הממוקם בגבעתיים. במיקום מרכזי מאוד, המעצים את נוכחותה של השואה בחיינו מחד ואת התפתחותה של המדינה מתוך ההריסות מאידך, נמצאת "אנדרטת השואה והתקומה" שיצר האמן יגאל תומרקין. המיקום הוא לא אחר מכיכר רבין בתל אביב, המקום בו נפגשים אלפי ישראלים בכל אירוע וטקס. אנדרטה מוכרת נוספת היא אנדרטת "הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה" שיצר האמן גרשון קניספל, הממוקמת בחיפה.

כל אותם מפעלי הנצחה, מוזיאונים ואנדרטאות נועדו לשמש תזכורת לאותה תקופה ארורה, לימים החשוכים ביותר בתולדות העם היהודי. לא נותר אלא לקוות כי מכוני המחקר ימשיכו לעסוק בנושא, למען הניצולים, קרובי משפחתם, בני העם היהודי ועמים אחרים.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה