close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שוחרי המקדש עתרו לבג"צ

מערכת שורשיא טבת, תשעז09/01/2017

שוחרי המקדש עתרו לבג"צ נגד האפליות המשפילות בהר הבית

תגיות:

ארגוני המקדש עותרים לבג"צ להפסקת הפליית יהודים בעלי חזות דתית בהר הבית. העתירה הוגשה נגד השר לביטחון פנים ומפקד מחוז ירושלים במשטרת ישראל.

בעתירה שהוגשה ע"י עמותת שוחרי הר הבית והמקדש ועותרים נוספים, מתארת עו"ד איריס אדרי את ההפליות הרבות בהר הבית המגבילות את היהודים "בעלי החזות הדתית", ומשפילות אותם כבר משלב הבידוק בכניסה.

לדברי אדרי, משטרת ישראל מפלה יהודים בעלי חזות דתית הן בהליכי הבידוק הקפדניים והמחמירים הננקטים כנגדם טרם הכניסה להר, והן בכללים המוחלים עליהם בעת הביקור בהר, אשר מגבילים את חופש התנועה שלהם בצורה קיצוני. בעתירה מפורטים דרישות ואיסורים שהמשטרה מחילה על יהודים בלבד כמו להציג תעודות זהות, בדיקה במסופי המשטרה, חיפוש גופני לעיתים, וחיפוש דקדקני בכלים באופן קבוע. המשטרה מחייבת רק יהודים "דתיים" להלך בהר במסגרת קבוצה, בליווי אנשי משטרה, תחת מעקב רצוף של אנשי וואקף מוסלמים, במסלול מוגבל המוכתב ע"י המשטרה. ומטילה רק עליהם איסורים רבים כמו  לא לעצור או לשבת בהר, איסור לשתות מים מהברזיות בהר, איסור להכנסת מזון, החרמת דפי הדרכה, ספרות עזר וחומרים כתובים בכלל ועוד.

העותרים טוענים כי ההפליה של היהודי הדתי והכללים השונים המוחלים עליו, הינה תוצר של תיוג ("Profiling")  פסול של היהודי הדתי. "המשטרה עושה שימוש פסול בקריטריון האמונה הדתית ואורח החיים הדתי, ובקריטריון הלאום והגזע (יהודי), כאמצעי לקביעת חומרת הליכי הבידוק והחיפוש ולהגבלת תנועתו של היהודי הדתי בהר".

לדברי העותרים "המשטרה למעשה מייחסת ליהודי הדתי מסוכנות פוטנציאלית מיוחדת, כמי שעשוי להפר את הסדר הציבורי או את כללי ההתנהגות בהר, אך ורק בשל היותו יהודי דתי, וזאת גם אם אין שום מידע קונקרטי ביחס למבקר מסויים, המצדיק שתיוחס לו מסוכנות מיוחדת הנשקפת ממנו. התוצר של האפליה הקשה ושל התיוג האוטומטי, לו זוכה כמעט כל יהודי בעל חזות דתית המבקר בהר, הינו השפלה קשה, חוסר נוחות והגבלה בלתי סבירה של זכותו לבקר בהר, תוך פגיעה חמורה וקיצונית בזכויות היסוד שלו: כבוד האדם חירותו, הזכות לשיוויון, חופש התנועה, חופש הפולחן והדת, חופש הביטוי והזכות לפרטיות. בעתירה מובאות דוגמאות למקרים בהם אותו אדם אשר ביקר בהר פעמיים באותו יום, בהפרש של שעות בודדות, זכה ל"טיפול" שונה לחלוטין ע"י המשטרה, בהתאם לחזותו החיצונית. כשהוא בעל חזות עם סממנים דתיים (כיפה, ציצית, כיסוי ראש ולבוש צנוע) הוא עובר בידוק וחיפוש קפדני, ושהותו ותנועתו בהר מוגבלת לחלוטין. לעומת זאת וכשהוא מגיע בלבוש "רגיל", הוא עובר בידוק מהיר וקליל, ומתהלך בהר בחופשיות. 

לעתירה מצורפים גם סרטונים, המתעדים שוטר שמסביר למבקר חובש כיפה ובעל פאות, אשר נדרש לעבור בידוק גופני מיוחד ואף להסיר את חולצתו, כי "רק חרדים עוברים בידוק כזה".   העותרים מדגישים כי העתירה איננה יוצאת חוצץ כנגד עצם הסמכות לעריכת בידוק לנכנסים להר הבית, או לקביעת כללי התנהגות בהר לשמירת הביטחון והסדר הציבורי, ואין בה כדי להתעלם מן הייחודיות של הר הבית ומן הרגישות המיוחדת הנלווית למקום ולהסדרים הנהוגים בו. עם זאת, לא יתכן כי "נפיצות ורגישות הר הבית" תשמש כמנטרת קסם בפי משטרת ישראל להצדקת התנהלות בלתי חוקית, פוגענית ומשפילה תוך והפרה מוגזמת, בלתי מידתית ובלתי מאוזנת של זכויות היסוד של היהודים הדתיים המבקרים בהר, אך בשל היותם כאלה.

מצורף: העתירה המלאה (קישורים בתוך העתירה לחומרי הוידיאו).
תמונות / ווידאו של יהודים בהר הבית בשבוע האחרון (קרדיט תמונות החרדים: חיים קרויזר)
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה