close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קפאין זה טוב

מערכת שורשכח אלול, תשעד23/09/2014

תכונותיו הטבעיות של הקפאין טובות בשבילכם, בתנאי שתצטרכו קפה בהגיון.

תגיות:
קפאין מהווה מרכיב מרכזי בכל מוצרי הקפה והוא מוגדר בתור סם פסיכו-אקטיבי ממריץ. הוא שייך אל משפחת הקסנטינים ונמצא מלבד פולי קפה גם בגואראנה, תה, קקאו, שוקולד ומשקאות ממותקים מהסוג של קולה.

צמחים מפיקים קפאין היות והוא קוטל מזיקים באופן טבעי. הוא משתק והורג חלק מהחרקים המגיעים אל הצמח וכך תורם להישרדותו. מבחינה כימית, התכונות הבולטות של קפאין הן צפיפות של 2.1 גרם לסמ"ק, טמפרטורת התכה של 238 מעלות צלזיוס, מסיסות נמוכה במים בטמפרטורת החדר ומסיסות בינונית באציטון ואלכוהול.

הסגולות הרפואיות של קפאין
לא צריך להיות מדען על מנת להבין כי התכונות המגונות של קפאין יכולות לשמש גם לצורך שמירה על הבריאות בקרב בני אדם. בראש ובראשונה, הקפאין ידוע בתור גורם החוסם את קולטני האדנוזין הנמצאים בתוך תאי מערכת העצבים. בצורה כזו הוא פועל על כל התאים בגוף והאפקטיביות שלו מורגשת כבר לאחר זמן קצר. כאשר אדנוזין נקשר באופן טבעי אל תא עצב הוא מעט את פעילותו. התהליך הזה מתרחש לרוב בזמן שינה, אולם גם מולקולות קפאין נקשרות לקולטנים ולא גורמות להאטת פעילות התא. כתוצאה מכך נחסמת פעילות האדנוזין, הפעילות העצבית עולה ומתחילים להשתחרר מאיצי אדרנלין.

שנית, קפאין מעלה את רמת המוליך העצבי דופמין במוח ומזוהה עם רמת אנרגיה גבוהה, יכולת ריכוז וזיכרון משופרת וגם שיפור בביצוע מטלות תפיסתיות. בטווח הארוך תורמת הפעולה של הקפאין בתור נוגד חמצון להגנה על הגוף מפני מחלות.

חסרונות הקפאין
על אף כל היתרונות והסגולות כפי שתוארו לעיל, יש גם חסרונות המלוות צריכה מוגברת של קפאין. אין סיבה לשתות יותר מ-6 כוסות קפה ביום ובקרב נשים הרות או מיניקות ההמלצה היא על 2-3 כוסות קפה לכל היותר. הסיבה לכך היא האופן בו קפה מונע את ספיגת הברזל בגוף.

קפאין יוצר תופעות לוואי רבות כמו עליה בלחץ דם, הפרעה בשינה, עליה בחומציות הקיבה, עליה בכמות השתן ואפילו עצירות עקב התייבשות. שתייה מרובה של קפאין לא איכותי גורמת עצבנות, חרדה, רעד, דפיקות לב מואצות, בלבול והתכווצויות שרירים.

מה הדרך הטובה ביותר לצרוך את הקפה?
מומלץ לצרוך קפה איכותי שהמקור שלו ידוע ובטוח. עדיף לרכוש מכונת קפה ביתית וכך להימנע משתייה של קפה יקר בחוץ. מבחינת כולסטרול עדיף לצרוך קפה פילטר, אך באספרסו המוכן באמצעות קפסולות יש כמויות גדולות של פוראן. הפוראן הוא חומר קרצינוגני ובריכוזים נמוכים הוא עשוי להסב יתרונות בריאותיים משמעותיים.

מעבר לכך, הדרך המומלצת לצרוך את הקפה היא ללא נספחים כגון עישון, כמות סוכר גדולה או עוגיות מתוקות. קפוצ'ינו הנמכר ברשתות הגדולות לדוגמא מכיל לעיתים 500 קלוריות, לעומת קפה המוכן בבית עם חלב דל שומן שאינו מפר את האיזון התזונתי הרצוי למבוגר.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה