close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חמישה דברים לפני רכישת תשמישי קדושה

מערכת שורשכז ניסן, תשעה16/04/2015

דברים שכדאי שתדעו לפני רכישת תשמישי קדושה, בעיקר ברשת

תגיות:
תשמישי הקדושה – חלק חשוב בעולם הרוחני שלנו
בתור התחלה, נסביר בקצרה מהם תשמישי קדושה לאלה הקוראים ואינם מבינים במדויק מה נכנס תחת ההגדרה של תשמישי מצווה וקדושה. תשמיש קדושה הוא חפץ המשמש אותנו לשם קיום מצווה בעולם היהודי העשיר שבו אנחנו חיים.
את תשמישי הקדושה ניתן לחלק לתשמישים בעלי שימוש אישי – כמו ציצית או תפילין – ולתשמישים שהשימוש בהם הוא ציבורי – כמו ספרי תורה, מגילות או מזוזות. בגלל התפקיד החשוב כל כך שתשמישי הקדושה מקיימים בחיי הרוח והנפש שלנו – חשוב להקפיד שתשמישי הקדושה שאנחנו רוכשים לשימושינו האישי או לשימוש ציבורי הם ברמה הגבוהה ביותר, וחשוב שנבין גם כמה פרטים חשובים. הפרטים המפורטים כאן הם לא תמיד פרטים שיפסלו את תשמיש הקדושה משימוש – על הדברים שהופכים תשמיש קדושה ללא כשר ניתן לכתוב בהרחבה ולשאול גם את הרב. מה שנכתב כאן נועד בשביל לסייע לכם – ולדעת האם אתם רוכשים את תשמישי הקדושה בצורה חכמה ומה כדאי לעשות לפני הקנייה, במהלכה ואחריה. הנה כמה עצות.

חמישה דברים שחשוב לדעת לפני שאנחנו קונים תשמישי קדושה
  • תשמישי קדושה כשרים הם לא תמיד איכותיים. תשמיש הקדושה הידוע ביותר, שכולנו משתמשים בו בכל בוקר לקיום מצוות הנחת תפילין – הוא כמובן התשמיש שידוע בתור תפילין. עם זאת, לא כל אחד מאתנו יכול להרשות לעצמו קנייה של תפילין איכותיים ויקרים – אבל חשוב להבין שגם אם אנחנו רוצים לקנות במחיר נמוך יותר חשוב להקפיד על הידור פרשיות התפילין, על חשבון הידור הבתים. תפילין שהתרשלו בכתיבתם הם אולי לא בהכרח תפילין פסולים ולא כשרים – אבל בכל זאת מדובר בפרט שעליו חשוב להקפיד.
  • תפילין איכותיים מעור עבה יחזיקו לאורך זמן. כשאנחנו קונים תפילין מעור בהמה גסה אנחנו מבטיחים למעשה את עמידותם של התפילין לאורך זמן רב מאוד, גם לאחר שימוש ארוך שנים. תפילין מעור איכותי פחות הן תפילין שיחזיקו לנו בהתאם הרבה פחות זמן – והכוונה היא כמובן בעיקר לעור הבתים ולעור המרכיב את רצועות התפילין. אגב הרצועות, הרוחב ההלכתי המינימלי שלהן צריך להיות של ס"מ אחד לפחות.
  • גודל המזוזה הוא לא הכרחי, אך מומלץ לרכוש מזוזה של 10 ס"מ לפחות. גודל קלף המזוזה הוא לא משמעותי בכל הנוגע לכשרות המזוזה – אבל כשאנחנו קונים מזוזה בגובה של 10 ס"מ ומעלה אנחנו מבטיחים למעשה שהקלף לא יהיה קטן מאוד, וכך בעצם אנחנו מבטיחים שלא ניקלע למצב של כתיבה שאינה נאה. בקלף גדול יותר, הנכנס למזוזה של 10 ס"מ ומעלה, הכתיבה בדרך כלל תהיה נאה ללא תקלות.
  • כשקונים מזוזה – כדאי לשלוח להגהה מקצועית. גם אם אין לנו את המשאבים לפתוח את המזוזה ולבדוק את כתיבתה בעצמנו – את המזוזות כדאי למסור למקור מוסמך שיבדוק אותן עבורנו בטרם קיבענו אותן על משקוף הדלת. נמנעים מבדיקה זו כבר בשלב הקנייה – אם אנחנו מבררים מבעוד מועד אם נעשתה למזוזה הגהה מוסמכת.
  • דיני כתיבת מגילה – דינים מחמירים שחשוב להקפיד עליהם. במועדים מסוימים – פורים, שבועות וט' באב, לדוגמה, אנחנו קוראים במגילות. ישנם דינים מחמירים לכתיבה של כל מגילה – וכשאנחנו רוכשים מגילה לשימוש המשפחה או הקהילה חשוב להקפיד על איכותה ואיכות כתיבתה.
  • בשביל להיות בטוחים – לקנות רק בכשרות שאי אפשר לפקפק בה

אם אנחנו רוצים להיות בטוחים שקניתם תשמישי קדושה באיכות גבוהה, בלי חריגות שיהפכו אותם ללא כשרים – כדאי לפנות אך ורק לחנות המוכרת תשמישים בהשגחה של רב צמוד, עם מערכת של סופרי סת"ם מקצועיים שעושים עבודתם הקדושה נאמנה.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה