close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הגורמים שמשפיעים על ההתפתחות המוקדמת של הילד

מערכת שורשכא חשוון, תשעז22/11/2016

חוקרים מתייחסים לכמה גורמים מרכזיים שמשפיעים על התפתחות הילד. מהם?

תגיות:

איכות האינטראקציה שמתקיימת בין ההורה לתינוק היא זו שתלמד את הילד על עצמו ועל אמון וכבוד. הקשר עם ההורים הוא הקשר הראשון שישפיע על הדרך שבה הילד יתפוס מערכות יחסים במהלך חייו. ילדים צעירים יכולים להיות מושפעים מגורמים חברתיים, כלכליים וסביבתיים רבים בדרכים חיוביות ושליליות. מכיוון שהילדים הם כל כל כך פגיעים, הם מושפעים בקלות רבה מדברים רבים שהורים ומבוגרים לוקחים כמובנים מאליהם.

חוקרים מתייחסים לכמה גורמים מרכזיים שמשפיעים על התפתחות הילד: התפתחות הדיבור והשפה שלו; חיי המשפחה והאינטראקציה בין הילד להורים; סביבת הלמידה; הבריאות של הילד והסביבה הסוציואקונומית.

ליקויים בדיבור ובהתפתחות השפה

קיימים מספר גורמים שעלולים להשפיע לרעה על התפתחות הדיבור והשפה של הילד. כגון:

  • חוסר גירוי
  • עיכוב במיומנויות המוטוריות
  • חוסר מודעות לתקשורת
  • ירידה בשמיעה
  • מעברים ושינויים תכופים בסביבה בה חי הילד
  • חשיפה למספר רב של שפות
  • רמת חרדה גבוהה

ניתן היום למצוא לא מעט אתרים מקוונים שמציעים טיפים ועזרים להתפתחות התינוק כמו צעצועים, משחקים, ספרונים או מוסיקה ושירה שיכולים לגרות את המוח ולהוסיף רבות להתפתחות הדיבור של הילד. בכול מקרה, אם הילד סובל מעיכובים בהתפתחות הדיבור שלו, מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים.

האינטראקציה עם ההורים

לאינטראקציה בין הורים לילדים יכולה להיות השפעה חיובית או שלילית על התפתחות הילד. הורים שמבלים עם הילדים זמן רב, משחקים איתם, מלמדים אותם באמצעות קריאה, פעילויות ומשחקי ידיים – ישפיעו באופן חיובי על התפתחות הילד שלהם. מצד שני, הורים שמתעלמים או מזניחים ולא מקיימים אינטראקציה חיובית עם ילדיהם עלולים לפגוע בהתפתחות שלהם.

זאת ועוד, אין היום ספק לגבי כוחו של הקשר בין התפתחות התינוק לעיסוי ומגע. ילד שנוגעים, מלטפים ומעסים אותו ניזון מהמגע בדיוק כפי שהוא ניזון ממינרלים, ויטמינים וחלבונים.

סביבת הלמידה

הקפת הילדים בבית ובגן בסביבת למידה עשירה – גם אינפורמטיבית וגם תומכת – עשוייה לשפר את התפתחותם. מחקרים הוכיחו שחיים בסביבה דלה, לא מגרה ולא מאתגרת עלולים להשפיע לרעה ולעכב את ההתפתחות של הילד.

בריאות

תזונה נכונה יכולה להשפיע ישירות על התפתחות הילד, הן מבחינה פיזית והן מבחינה פסיכולוגית. תזונה נכונה קשורה גם ליכולת התפקודית של הילדים כאשר אלה יתבגרו. למשל, אם הילד לא לומד לאכול בריא בשלב מוקדם בחייו, אזי אכילה לא בריאה עלולה להוביל אותו לעלייה במשקל ולתופעות שליליות אחרות. ככול שהילד ייחשף בינקותו במשך זמן רב ובאופן אינטנסיבי יותר להרגלים של אכילה בריאה, כך הדבר ישפיע באופן חיובי יותר על ההתפתחות שלו.

אינטראקציה חברתית

מחקרים מלמדים שבידוד חברתי או חוסר סוציאליזציה עלולים לגרום לבעיות התפתחותיות בגיל הרך, כמו בעיות בדיבור או חוסר יכולת לתקשר עם אחרים באופן תרבותי. הסביבה הסוציואקונומית שבה חי הילד משפיעה באופן דרסטי על התפתחותו.

ולסיום, עיכובים בהתפתחות הילד יכולים להיות פיזיים, רגשיים, קוגניטיביים או חברתיים. הם מתרחשים כאשר הילד לא מתפתח באותו קצב צפוי כמו ילדים אחרים בני גילו. העיכוב ההתפתחותי עלול להשפיע לרעה על היכולת של הילד לרכוש מיומנויות חברתיות. קחו בחשבון שככול שנגלה מוקדם יותר עיכובים התפתחותיים אצל הילד, כך יהיה קל יותר לעזור לו ללמוד כישורים חברתיים שנדרשים מילדים בני גילו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה