close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה ההבדל בין זהב וגולדפילד? מדריך למתחילים

מערכת שורשג כסליו, תשעח21/11/2017

כולנו יודעים מה זה זהב (או לפחות נדמה לנו שאנו יודעים); אבל בשנים האחרונות צץ וחוזר גם המונח גולדפילד בהקשר לתכשיטי זהב. אז מה בעצם ההבדל בין זהב לאותו גולדפילד?

תגיות:
נתחיל עם ההגדרה של זהב, דווקא. מדובר באחד מהיסודות הכימיים בטבע שסימנו בטבלה המחזורית הוא Au ומספרו האטומי 79 (כלומר בגרעין האטום שלו יש 79 פרוטונים). מספר זה של פרוטונים קובע את תכונותיו הכימיות והפיזיקליות של זהב, כגון העובדה שהוא מתכת אצילה ומבריקה, שאינה נוטה להתחבר ליסודות אחרים ולכן נשמרת בצורתה הטהורה.

עם זאת חשוב להדגיש שאין באמת תכשיט העשוי זהב טהור 100 אחוז (או כפי שאומרים בתעשייה - זהב 24 קראט). זאת מכיוון שעל מנת ליצור את תכשיט הזהב יש לעבד אותו וליצור מוצר עמיד למשך זמן, ולכן מערבבים לתוך הזהב יסודות קורט נוספים שהופכים אותו לעמיד ונוח יותר לעיבוד.

למעשה, זהב טבעי הוא כה רך עד שאינו מתאים לשימוש יומיומי בתכשיטים בצורתו זו. יש לשלב אותו עם מתכות נוספות ליצירת סגסוגת, כגון כסף, נחושת, ניקל ואבץ - המעניקות לו חוזק ועמידות. זהב 14 קראט, לדוגמה, הוא סגסוגת שעיקרה זהב (58.3%) והשאר מתכות נוספות (41.7%).

גולדפילד הוא בעצם עִברוּת של הביטוי Gold Filled - רמז לכך שמדובר בשיטת עבודה שונה, המספקת מוצר שונה בתכלית. אומנם גם גולדפילד מכיל זהב, אך בניגוד לזהב אמיתי מדובר בזהב בדרגות טוהר נמוכות יחסית (בדרך כלל פחות מ-5% זהב במוצר). בעוד שזהב אמיתי גם הוא מכיל יסודות קורט המעורבבים לתוכו, יסודות אלו מהווים אחוז זניח ממשקלו הכולל - והזהב מהווה את מרבית המשקל והנפח. זאת בניגוד לתכשיט גולדפילד.

בעבר היו עושים תכשיטי גולדפילד על ידי ציפוי בלחץ של שכבת זהב דקיקה, על גבי כסף טהור. כיום זה כבר לא המצב, ושכבת הזהב הדקה מיושמת על גבי מתכת פשוטה. יחד עם העובדה שאחוז הזהב בגולדפילד נמוך מ-5%, שתי עובדות אלו הופכות את תכשיט הגולדפילד למוצר בעל שווי כספי נמוך יותר בהשוואה לתכשיטי זהב אמיתי. לפיכך, במקרה של גולדפילד, כל הנוצץ הוא ציפוי זהב.

אומנם גולדפילד אינו שווה ערך לזהב אמיתי, בשל הסיבות שפורטו לעיל; אך לאלו המעוניינים בתכשיט מרהיב שנראה יוקרתי בלי לקרוע את הכיס - גולדפילד הוא פתרון מצוין. אפילו השם "גולדפילד" הפך למותג מוביל בפני עצמו, וחנויות תכשיטים רבות מתהדרות בסוג זה של מוצרים.

תכשיטי גולדפילד הפכו לנפוצים מאוד בשנים האחרונות. מחיריהם הנמוכים ונגישותם לכלל האוכלוסייה, לצד העובדה שהם נראים ומתפקדים כמו זהב אמיתי לכל עניין ודבר - הפכו אותם למוצר מבוקש לא פחות מהזהב האמיתי. טרנד דומה מתרחש בשנים האחרונות גם בתחום היהלומים - יותר ויותר אנשים רוכשים תכשיטים עם יהלומים סינתטיים, שמחיריהם נמוכים יותר אך בעצם הם זהים לאחיהם הטבעיים.

איך תזהו תכשיט גולדפילד לעומת תכשיט זהב? האמת שכנראה לא תצליחו לעשות זאת בעין בלתי מזוינת. דרושה עין מקצועית בתחום התכשיטים, וייתכן שאף שימוש במכשירים מתקדמים שיסייעו בזיהוי. אם יש לכם ספק בנוגע לתכשיט אשר בידכם, התייעצו עם איש מקצוע בתחום.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה