close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אופניים חשמליות ככלי רכב

מערכת שורשיג כסליו, תשעח01/12/2017

ישראלים רבים מתעניינים באופציה של האופניים החשמליות ככלי תחבורה

תגיות:

ישראלים רבים מתעניינים באופציה של האופניים החשמליות, וזאת מסיבות רבות: ראשית, הערים הגדולות, ובעצם לא רק הגדולות אלא גם הבינוניות ואפילו הקטנות, הופכות פקוקות יותר ויותר וכשמשתמשים במכונית מהירות הנסיעה הממוצעת נמוכה מאוד. שנית, יותר ויותר קשה למצוא מקום חנייה – ואם פעם הבעיה הזו הייתה צרת תל-אביבים בלבד הרי שכיום במקומות רבים בארץ חנייה פנויה היא מצרך יקר ערך.

עוד סיבה טובה לעבור לאופניים עם מנוע היא שאין צורך לשלם על ביטוח יקר, אין צורך לשלם על רישוי שנתי (שגם הוא יקר) ובנוסף מחיר הדלק כבר לא מעניין אתכם שכן אתם ממילא משלמים שקלים בודדים מדי חודש על חשמל להטענת הסוללה, וזהו.יחד עם זאת ישנם כאלה שעדיין לא מבינים עד כמה אופניים חשמליות הן כלי רכב לכל דבר. במהירות של 25 קמ"ש, וגם במהירויות נמוכות יותר, חובה להקפיד על זהירות מרבית ובפרט לשמור על החוק – כדי שתוכלו להמשיך ליהנות מהאופניים הכיפיות לאורך זמן רב.

מה קובע החוק לגבי האופניים הממונעות?
התקנות הרלוונטיות לגבי אופניים חשמליות נכנסו לתוקף בשנת 2014. הן מגבילות את ההספק של המנוע של האופניים ל-250 וואט, ואת המהירות המרבית ל-25 קמ"ש (במהירות שכזו על המנוע להפסיק לפעול אוטומטית). עוד תקנה מחייבת התקנת מצערת יד, שמפסיקה את פעולתה כשהאופניים מגיעות למהירות של 6 קילומטר לשעה.
מבחינת אבזור, האופניים החשמליות צריכות לכלול פעמון, שני פנסים (קדמי עם אור לבן ואחורי עם אור אדום) ומחזירי אור (גם על הדוושות של האופניים וגם בחלק האחורי).

למי מותר לרכב על אופניים חשמליות?
בתחילת דרכן של האופניים החשמליות בארץ גיל המינימום לרכיבה על אופניים עם מנוע היה 14, אבל לאחר מקרים רבים של התנהגות חסרת אחריות של בני ובנות נוער, הועלה בשנת 2016 גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים ל-16. עוד חשוב לציין כי אסור להרכיב על אופניים בעלות מנוע – אלא אם כן מדובר בפעוטות ובילדים (עד גיל 8) שיושבים במושב ייעודי עבורם והמרכיב הוא אדם בוגר (מעל גיל 18).עוד דגש הוא חובת חבישת הקסדה – עד גיל 18 בכל פעם שרוכבים על האופניים עם המנוע, והחל מגיל זה בדרכים לא עירוניות.

איפה מותר לרכב על האופניים החשמליות?
אחת הסוגיות הרגישות ביותר בנוגע לאופניים החשמליות היא רכיבה על מדרכות – תאונות רבות אירעו בעבר בין רוכבי אופניים חשמליות לא אחראיים מספיק לבין הולכי רגל, וכיום המצב הוא שאסור בתכלית האיסור לרכב עם אופניים עם מנוע על מדרכה. למעשה, גם במעברי חצייה יש לרדת מהאופניים הממונעות ולעבור אותם בהליכה, ורק לאחר מכן לחזור לרכב. חשוב להדגיש כי משטרת ישראל ופקחים עירוניים נמצאים במקומות שכאלה ולא מעט רוכבי אופניים עם מנוע כבר שילמו דוחות על התנהגות שחורגת מהחוק.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה