close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לא לאבד את הראש: מה שרציתן לדעת על נשירת שיער

רויטל מוריג אב, תשעח25/07/2018

נשירת שיער והתקרחות זו לא רק בעיה של גברים. איך מבדילים ביניהן ומה עושים כדי לחזק את השיער?

תגיות:
צילום: shutterstock
שמונים אחוז מהגברים וארבעים אחוז מהנשים חווים במהלך חייהם נשירת שיער. האחוזים לגבי התקרחות הם מעט יותר נמוכים אך עדיין מרשימים: חמישים אחוז מהגברים בגילאי ארבעים וגם בקרב הנשים בגילאים האלו, וודאי לאחר הפסקת הוסת התופעה קיימת – אם כי הנשירה מתבטאת באופן מעט שונה. ראשית בוא נפריד בין התופעות: נשירת שיער היא תופעה טבעית שעלולה להתגבר בזמנים מסוימים ומתבטאת בשיער הנשאר על הכרית, המברשת או ביד לאחר משיכה. התקרחות, לעומת זאת, מתבטאת באזורים נטולי שיער או עם שיער דליל ובאי צמיחת שיער. באיזה אחוז מהנשים מדובר? 40% מהנשים לאחר גיל הפסקת הוסת יסבלו משיער מדולל, ועד גיל 65 האחוזים יטפסו ל-50%. כמו כן, כ-90% מבעיות הנשירה אצל נשים נגרמות בגלל שינויים הורמונליים כגון הפסקת מחזור, הריון, שחלות פוליציסטיות או נטילת גלולות.

התקרחות נשים - סיבות
כדי לסיים ברוח טובה בואו נתחיל דווקא מהחדשות הטובות פחות. מרבית קרחות הגברים מקורן בגן העובר תורשה (מצד האם או האב, ואף בדילוג של דור) שנקרא אלופציה אנדרוגנית ובו יש רגישות להורמון שנקרא דהידרוטסטוסטרון (DHT) ומקורו בטסטוסטרון. אצל גברים מתקרחים הקרחות מופיעות בחלק העליון של הקרקפת ובמפרצים. אותה תופעה קיימת גם בקרב נשים, בעיקר לאחר גיל המעבר כאשר יש ירידה בייצור האסטרוגן והרגישות ל-DHT באה לידי ביטוי. אצל נשים, ההתקרחות מופיעה יותר כדילול השיער בכל חלקי הקרקפת. למה מדובר בחדשות טובות פחות? כי בעוד שלגברים קיימת תרופה מאושרת למצב (פרופסיה), התרופה אינה מאושרת לנשים. סיבות נוספות ונדירות כוללות מחלות אוטואימוניות (למשל זאבת) או פטרייה הצומחת על העור ומגרדת ונקראת בשם המטעה – Ringworm.

נשירת שיער נשים – סיבות
ועכשיו לחדשות הטובות הרבה יותר – בחלק גדול מהמקרים בהם נשים סובלות מנשירת שיער מדובר במצב זמני אשר חולף עם הטיפול בסיבה הגורמת לתופעה. אז מה בכל זאת גורם לתופעה אצל נשים? בואו נתחיל מהריון, או ליתר דיוק – התקופה שלאחר ההריון. בתקופת ההריון תקופת צמיחת השערה מתמשכת יותר מהזמן הרגיל. כשלושה חודשים לאחר ההריון, כל אותן שערות שהיו מיועדות לנשור בתקופת ההריון נושרות ואז נוצר מצב של נשירה מוגברת. נשירה זו חולפת מעצמה לאחר מספר חודשים כאשר מחזור חיי צמיחת השיער שב למסלולו הרגיל שהיה לפני ההריון במקביל לרמות ההורמונים המתייצבות לאחר ההריון.
אי סדירות הורמונלית עלולה לגרום לתופעות של נשירת שיער אצל נשים. לאחר גיל המעבר מדובר בתופעת התקרחות נשית נפוצה אולם בגילאים צעירים יותר עלולה להופיע נשירת שיער כסימפטום לשחלות פוליציסטיות או תגובה לגלולות נגד הריון.

סיבות נוספות הגורמות לנשירת שיער אצל נשים הן חסרים תזונתיים. אנמיה הנגרמת מחוסר ברזל עלולה לגרום לנשירת שיער כמו גם חסרים תזונתיים אחרים שעלולים להיגרם למשל כתוצאה מדיאטות קיצוניות. מצבי לחץ נפשי וגופני גם הם משפיעים ועלולים לגרום לנשירת שיער כמו גם תגובות לטיפולים תרופתיים או כימותרפיה, חוסר איזון של בלוטת התריס או שינויי מזג אויר, במיוחד בסתיו ובחורף ואפילו עודף טיפולים אסתטיים המזיקים לשיער.

אז מה אפשר לעשות?
ראשית כדאי לבדוק שאכן מדובר בנשירת שיער: משיכת כחמישים שיערות משאירה באופן טבעי כשתיים ביד. אם נשארות יותר מחמש (או שמונה על הכרית בבוקר) – אז כנראה שמדובר בבעיה שכדאי לבדוק את מקורה. התייעצות עם רופא וביצוע בדיקות לבדיקת חסרים תזונתיים וגילוי בעיות בבלוטת התריס נדרשים על מנת לשלול בעיות שדורשות התערבות רפואית.
נוסף על הבדיקות, כדאי לשמור על תזונה מאוזנת המספקת לגוף את הדרוש לבניית שיער בריא. תוספים הכוללים חומרים כביוטין, חומצה אורטו-סליצילית (סיליקה), גופרית, חומצות שומן ממשפחת האומגה 3 וויטמינים מקבוצה B יכולים להשפיע באופן חיובי ולהפחית תופעות של נשירת שיער.

כיום קיימות גם משחות המיועדות למריחה על הקרקפת. על מנת שהן יפעלו עליהן להשאר משך זמן ממושך על הקרקפת על מנת שיוכלו לחדור לזקיקי השיער ולהשפיע באופן משמעותי. מלבד הטיפולים המיועדים לחזק את השיער קיימים גם פתרונות אסתטיים לטיפול בנשירת שיער החל מתסרוקת מפצה וכלה בכובע ואפילו פאה.

כאשר באים לטפל בנשירת שיער הגורם העיקרי הדרוש הוא סבלנות. מדובר בתהליכים אשר לוקחים זמן כך שגם טיפול מוצלח יתחיל לתת את אותותיו רק לאחר מספר חודשים. בקרב נשים, מרבים הגורמים לנשירת שיער לפני גיל המעבר הם תופעות חולפות או חיצוניות. סבלנות ובירור רפואי לגילוי מקור הבעיה הם הצעד הראשון, וכצעד שני יש לטפל בחיזוק השיער ועידוד צמיחתו.
הוסף תגובה
צילום: shutterstock
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה