close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פתרונות בדום נשימה בשינה

מערכת שורשא אלול, תשעח12/08/2018

דום נשימה בשינה היא תסמונת נפוצה המהווה סיכון לבעיות רפואיות קשות כמו שבץ, לחץ דם גבוה ועוד... כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מהבעיה

תגיות:
תסמונת דום נשימה בשינה מהווה גורם סיכון לבעיות רפואיות קשות כמו שבץ מוחי ולחץ דם גבוה, כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מהבעיה. התסמונת גורמת להפרעת שינה קשה, במהלך הלילה בסיס הלשון והחך צונחים מטה וגורמים לחסימת מעבר האוויר, לכן ישנה הפסקה בנשימה וירידה ברמת החמצן בדם. ההפרעה למעבר תקין של האוויר גורם ליקיצות מרובות, וכתוצאה מכך מי שסובל מתסמונת דום נשימה בשינה סובל גם מעייפות מוגברת בשעות היום, והוא נמצא בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים.

אבחון התסמונת
ברוב המקרים, בני המשפחה, ובעיקר בני או בנות הזוג, הם אלה ששמים לב לתופעה. אחד התסמינים העיקריים של התסמונת הוא נחירות בעוצמה גבוהה. כדי לאבחן תסמונת דום נשימה בשינה לרוב מבצעים תשאול של המטופל ובן או בת הזוג שלו, ומעבר לכך נהוג לשלוח את המטופל לבדיקה במעבדת שינה. כיום, ניתן לבצע את הבדיקה גם בבית באמצעות חברת היי מדיקל המשווקת מגוון פתרונות לתסמונת דום נשימה בשינה.

במעבדת שינה בודקים את תנועות שרירי הנשימה, תנועת גלגלי העיניים, EEG, ריווי החמצן בדם וקצב הלב. לאחר ניתוח התוצאות הרופא המומחה מציע למטופל פתרונות לבעיה. אחד הפתרונות המומלצים ביותר על ידי הרופאים הוא שימוש במכשיר CPAP, אך יש להתרגל לשינה עם מסיכה על הפנים. כדאי לדעת כי המכשיר פותר את הבעיה בהצלחה גבוהה, ללא צורך בהתערבות כירורגית או בטיפולים פולשניים אחרים.

פתרונות אפשריים לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה
לאחר אבחון מקצועי של המטופל הרופא המומחה יציע פתרון מותאם אישית בהתאם לתוצאות בדיקותיו. במידה והמטופל סובל מעודף משקל, הרופא ימליץ לו להסיר קילוגרמים עודפים ממשקלו, לעתים די בהפחתת המשקל כדי לפתור את הבעיה.

בשנים האחרונות החלו לשווק בארץ ובעולם התקן דנטלי המיועד לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה. זהו התקן המיוצר מפלסטיק רפואי, יש להתקין אותו על השיניים במהלך השינה. התקן דנטלי דוחף את הלסת התחתונה ומרחיק אותה מבסיס הלסת, כך נוצר מעבר חופשי לאוויר. עם זאת, זהו פתרון המומלץ בעיקר למי שניסה להתרגל לשינה עם מסיכה של מכשיר CPAP אך לא הצליח.
בעבר הלא רחוק מטופלים רבים, בעיקר צעירים, טופלו באמצעות ניתוח הנקרא UPPP. בהליך הכירורגי כורתים חלק מהחך הרך, הענבל והשקדים. בגלל תופעות לוואי ושיעור הצלחה יחסית נמוך, הרופאים החלו להמליץ על שיטות אחרות וכיום ההליך הכירורגי מוצע רק למי שאינו מסתגל למכשיר CPAP.

כאמור, הטיפול המומלץ והיעיל ביותר לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה הוא שימוש במכשיר סיפאפ, באנגלית CPAP. המכשיר מונע את צניחת הרקמה הרכה החוסמת את מעבר האוויר, באמצעות הזרמת אוויר בלחץ בעזרת מסיכה ייעודית. כדאי לדעת כי המכשיר אינו פותר את הבעיה, הוא נועד לסייע למטופל לנשום היטב גם בלילה ולהימנע מתסמיני הבעיה. לאחר תקופת הסתגלות ישנים היטב בלילה ולא סובלים מעייפות בבוקר, מבעיות בתפקוד וכדומה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה