close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך לשמור על ניקיון מפעלי מזון?

מערכת שורשכא תשרי, תשעט30/09/2018

על מנת להשיג רמת היגיינה גבוהה במתקני ייצור במפעלי מזון יש להשתמש בתכניות ניקוי אפקטיביות במיוחד. איך עושים זאת?

תגיות:
כולנו אוכלים, כולנו רוצים שהמזון שלנו יהיה נקי מכל חיידק מזיק. במטבח הביתי אנחנו שומרים על רמת ההגיינה הנאותה בשבילנו, אנחנו יודעים בדיוק מי נוגע באוכל שלנו, מי בישל אותו ומה נכניס לבסוף לפינו. מפעל מזון תעשייתי אינו הבית שלנו. יש שם מאות ואלפי עובדים, מכונות, וחלקיקי מזון.

כל המערך הזה חייב להיות נקי באופן מוחלט, ואף מחוטא.
על מנת להשיג רמת היגיינה גבוהה במתקני ייצור במפעלי מזון יש להשתמש בתכניות ניקוי אפקטיביות במיוחד.
איך עושים זאת?

תכנית הניקוי והחיטוי (מומלץ לבצע קודם כל את ניקוי המשטח טרם החיטוי) כוללת, טרם הפעולות עצמן, נהלים ברורים שיוטמעו במפעל ויאכפו על מנת לוודא שאכן מתקיימים.

הנהלים צריכים להיות מחולקים לנהלים קבועים - יומיומיים ושגרתיים ולנהלים תקופתיים.

נהלי ניקיון קבועים - נהלים אלו יבוצעו מדי יום ותוך כדי הכנה של מוצרי מזון – הקפדה על הפרדה בין מזונות, ניקוי המשטחים לאחר עבודה עם כל סוג מזון, ניקוי לאחר עבודה עם אלרגניים או עם מזון בעל סיכוי גבוה לקלקול מהיר ופגיעה חמורה.
הנהלים התקופתיים נדרשים להתבצע בתדירות נמוכה ובכל מקרה – כל סוג של נהלים נדרש לאכיפה מסודרת ולניטור הניקיון כדי לשמור על רמה אחידה וגבוהה לאורך זמן.

לאחר הניקוי נדרש לבצע חיטוי מוחלט על מנת להעלים כל שכבת בקטריות שעלולה להימצא על משטחים.

כאשר מפתחים תכנית ניקיון מכל סוג שהוא ובכל תדירות שהיא, יש לוודא שנאכפים גם כללי בטיחות העובדים. בשימוש בכימיקלים, מים רותחים ומכשירים חשמליים, יש לוודא הגנה מלאה על גוף העובדים, שימוש בכפפות, כיסוי אף ופה, ביגוד מתאים וכו'.

בנוסף – יש לצמצם למינימום ניקיון בעבודת כפיים, לעודד ולהשקיע בשימוש במכשירי ניקוי וחיטוי. המכשירים גורמים לעבודה אפקטיבית, לסטנדרט ניקיון אחיד ושומרים על בריאותם וחיוניותם של עובדי הניקיון.

הניקוי צריך להתבצע על כל סביבת העבודה, על כל מה שעלול לבוא במגע עם מזון, ועל הסביבה הפיזית בה מכינים את המזון – כולל החדר או האולם.

מה לדוגמא?
כמובן שכלים כמו קרשי חיתוך, סכינים, קערות, מסועים עליהם מונח המזון, משטחי עבודה.
כפפות, סינרים (מומלץ להשתמש בציוד חד פעמי במידת האפשר), תבניות קרח.

הסביבה שאינה באה במגע ישיר עם האוכל:
קירות, תקרות, רצפות ומנקזים וגם מכונת שטיפה בלחץ.
כלי הניקוי עצמם דורשים גם הם ניקוי וחיטוי, על מנת שהם עצמם לא יהיו נשאים ומעבירים של בקטריות וזיהומים. הם צריכים לעבור חיטוי ובנוסף אחסון בתנאים נקיים ונאותים.

לקריאה נוספת על משאבת מינון וניקיון מפעלי מזון לחצו כאן
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה