close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

76 שנים אחרי- עצמות יהודים נפלטו מאדמת מחנה

מערכת שורשו חשוון, תשעט15/10/2018

שברי עצמות מגופות נרצחים יהודיים שצפו לפתע לקרקע במחנה חלמני הובאו לקבורה בטקס מצמרר, בנוכחות יו"ר המרכז העולמי "שם עולם"

תגיות:
באחרונה, תופעה נדירה ויוצאת דופן התגלתה על אדמת מחנה ההשמדה "חלמנו". חלקי עצמות ושברים של שלדים, נפלטו מאדמת מחנה ההשמדה 76 שנים לאחר שהושלכו בברוטליות לאדמה בתוך קבר אחים. השרידים, הפזורים על פני שטח נרחב במתחם המחנה שבקרחת היער הנם מגופות היהודים שנשרפו ועצמותיהם נטחנו לפני שהושלכו לאותן השוחות. מתוך האדמה עולים כל הזמן שברים וחלקים קטנים שממבט ראשון כלל לא נראים כחלקי גופות.

מחנה ההשמדה "חלמנו" היה מהאכזריים שהוקמו במלחמת העולם השנייה. כ- 320,000 יהודים נרצחו במשאיות גז, במסגרת "הפתרון הסופי" של הנאצים. את אלפי הגופות שנערמו מידי יום במחנה,שרפו וכתשו בהמשך. אלו הושלכו ע"י אנשי הזונדר קומדו שאולצו לנהוג כך, לתוך קברי אחים עצומים שהיו פזורים בכל רחבי המחנה.

משלחת מיוחדת של מכון "שם עולם" בראשות הרב אברהם קריגר, הגיעה לאחרונה לאזור וגילתה כי מידי יום , עולים שרידי גופות נוספים וכי מדובר בתופעה נרחבת, בשל המצאות רבה של חלקי גופות מתחת לאדמה, בכל שטח המחנה.

שטח המחנה, שהפך על ידי הפולנים לפארק ומקום בילוי בימי הקיץ, מכוסה במדשאות ושבילי גישה. כאשר גילו הפולנים את התופעה, החליטו להניח חצץ ואבנים בצורה מגושמת וסתמית, רק כדי להסתיר אותם בחזרה מתחת לאדמה "כשהגענו לשם, גילינו ואספנו בעצמנו מהאדמה, חלקי עצמות שהיו מפוזרים ובתחילה לא זיהינו כשברי שלדים. שטח המחנה משמש כיום כפארק והפולנים מסתובבים שם עם עגלות וילדים ובוודאי דורכים גם על חלקי גופות יהודים שנרצחו שם. הפולנים בחרו לטפל בזה בצורה מזלזלת שלא מכבדת את זכרם של היהודים וכך זה נראה" מספר הרב קריגר.

משפחתו של הרב- אח של אביו, אשתו וילדיו נספו במחנה "חלמנו" מה שהפך את טקס הקבורה למצמרר ומרגש עוד יותר עבורו "אחרי שאספנו את חלקי העצמות שמצאנו, הבאנו אותם לקבורה יהודית, קראנו קדיש וערכנו אשכבה. המחשבה שאולי אני קובר את שרידי הגופות של אחד מבני משפחתי הייתה מטלטלת, אולי הקשה ביותר שעברתי מכל עשרות הפעמים שהגעתי ל "חלמנו", משחזר הרב.

התעלמות הפולנים מהתרחבות התופעה המזעזעת והדרך בה בחרו לטפל בנושא, מדגישה את הלך הרוח בפולין בראשות ההנהגה, שמנסה להרחיק, לטייח ולטשטש את עקבות המלחמה והרצח של מיליוני היהודים "הייתי מצפה ליחס יותר מכבד לגופות יהודים שנרצחו על אדמת פולין, לא לטאטא את העצמות מתחת לשטיח. הפולנים בחרו לטשטש ולהתייחס לשרידי הגופות בצורה מזלזלת, רק כדי לצאת ידי חובה. ההתייחסות שלהם במקרה הזה, מצטרפת לאווירה הכללית בפולין של התנערות מאחריות ואדישות מוחלטת לזכר היהודים שנרצחו שם" מוסיף הרב קריגר.

מכון "שם עולם" הוא מרכז בינלאומי לחקר השואה והנחלתו לדור העתיד, אשר שם דגש על אקטיביזם ומתן כלים חדשים לחקר השואה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה