close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

והדרת פני זקן וזקנה - גם בתקופת הקורונה

מערכת שורשל תשרי, תשפא18/10/2020

עלינו לעטוף ולחבק יותר, ובדרכים יצירתיות, את אלה שעליהם חל הריחוק הפיזי ביתר שאת. נפנפו לשלום, הרימו טלפון, חייכו מבעד למסיכה - והדרתם פני זקן

תגיות:
צילום: צילום מסך, אתר הלקוח
"והדרת פני זקן" היא אחת מהמצוות החשובות ביותר המוזכרות בתורה בהקשר של בין אדם לחברו. ההכרה בכבוד שיש לתת למבוגרים מאיתנו, ובפרט לדור הוותיק
צילום: צילום מסך, אתר הלקוח
יותר בחברה, צריכה להיות נר לרגלינו תמיד.

המימוש הקלאסי של המצווה הוא למשל באוטובוס, כאשר אנו רואים אישה מבוגרת או גבר מבוגר נכנסים, ובאופן אוטומטי אם אין מקומות פנויים, או אם המקום שלנו מצוי בסביבה נוחה יותר עבורם, אנו מיד מפנים אותו לטובתם (ומי שלא - שיתחיל מיד!)
אולם, כיום, בתקופת הקורונה, בה המבוגרות והמבוגרים צמצמו משמעותית את הנוכחות שלהם במרחב הציבורי, יש חשיבות נוספת ואולי אפילו גדולה יותר להדר את פניהם ופניהן.

אמירת שלום באופן אקטיבי
כיום, חשוב מאי פעם, כאשר אנו רואים מבוגר על מקל הליכה או מבוגרת הנוסעת על קלנועית, חולפים על פנינו ברחוב, עלינו לזכור שייתכן מאוד שהבדידות בתקופה זו קשה עליהם יותר מתמיד.

גם אלה שיש להם משפחה שבדרך כלל נוהגת לבקר, לא זוכים לאותה התדירות של הביקורים. ולכן, ייתכן שאמירת שלום מצדנו תהיה אירוע חברתי משמעותי ביומם, ועשויה להפיג ולו במעט את בדידותם.

עלינו לדמיין את עצמנו במצב בו הקרובות והקרובים שלנו צריכים לשמור על ריחוק פיזי - גזירה נוראה ואיומה כאשר מדובר על מי שגר בגפו או בגפה. ולכן, אמירת שלום יכולה להוות מימוש בעל ערך רב של "והדרת פני זקן".

גם בטלפון אפשר
באותו עניין, אם יש לכן קרוב או קרובת משפחה, שאתם יודעים שתקופת הקורונה הורידה את מפלס הביקורים להם זכו, זיכרו להרים טלפון בתדירות גבוהה יותר.

גם אם מדובר בסבא וסבתא שגרים ביחד, וגם אם מדובר בכאלה שגרים לבד; גם אם מדובר במי שנמצא בדיור מוגן ולכאורה יש להם הרבה חיי חברה, וגם למי שעדיין בביתו הפרטי - שיחת טלפון יכולה להועיל הרבה בהרגשה של לקיחת חלק מהחברה, בהינתן הנסיבות הנוכחיות בהן לא ניתן לבצע ביקורים.

לא ריחוק חברתי אלא ריחוק פיזי
חישבו על כך - מבחינה נפשית, הקהילה המבוגרת היא זו שנפגעת ברמה הכי גבוהה מן הקורונה - ביקורי הנכדים פחתו עד נעלמו לחלוטין בתקופה זו, שלא לדבר על בתי הקפה והמפגשים החברתיים.

מכיוון שהאוכלוסייה המבוגרת היא קבוצת סיכון של הקורונה, חשוב מאוד להקפיד על הריחוק הפיזי. אך יש להוציא מהלקסיקון את הביטוי "ריחוק חברתי" - המרחק אותו יש לשמור הוא פיזי בלבד, ועומד על שני מטרים.

אך אין הוא מדבר על הרחקה מהחברה או מחיי החברה. להיפך, עלינו לעטוף ולחבק יותר, ובדרכים יצירתיות, את אלה שעליהם חל הריחוק הפיזי ביתר שאת. נפנפו לשלום, הרימו טלפון, חייכו מבעד למסיכה - והדרתם פני זקן.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה