close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שווה כל שקל: מדריך איתור חסכונות פנסיוניים אבודים

דסי נירכג אייר, תשפא05/05/2021

החיסכון לפנסיה מלווה אותנו במשך עשרות שנים, ולא פעם אנחנו שוכחים כל מיני חסכונות ישנים ממקומות עבודה קודמים והחלטות שביצענו לאורך הדרך. אחת לכמה זמן כדאי לוודא שאנחנו יודעים איפה כל הכסף שלנו נמצא ולרכז אותו במקום אחד, בגוף שיאפשר לנו למקסם את החיסכון שלנו

תגיות:
צילום: shutterstock

מי לא אוהב למצוא אוצרות אבודים? ואם מדובר בכסף שחסכנו, זו בכלל הפתעה נעימה. החיסכון הפנסיוני הוא חיסכון למשך שנים רבות. לאורך כ-40 שנות עבודה רובנו נחליף לפחות שניים או שלושה מקומות עבודה והחיים מקבלים לפעמים תפניות בלתי צפויות. לכן, לא מפתיע שלחוסכים רבים הצטברו כל מיני חסכונות בקרנות פנסיה לא פעילות, בקופות גמל, בקרנות השתלמות או בביטוחים שונים. לא פעם חלק מהחסכונות הללו נותרים מאחור מבלי שאנחנו זוכרים שהם קיימים. אז איך אפשר לבדוק אם גם לכם יש חסכונות אבודים ולהחליט מה לעשות איתם לאחר שמצאתם אותם?

שני כלים שיעזרו לנו למצוא חסכונות אבודים
לפי בדיקת משרד האוצר ישנם כמה מיליארדי שקלים בגופי החיסכון הפנסיוני שהקשר עם בעליהם נותק והם ממשיכים לצבור תשואה. אם יש לכם איזה זיכרון עמום שהיה לכם חיסכון מאחד ממקומות העבודה הקודמים שכבר אינכם בטוחים מה עלה בגורלו או אם אתם לא יודעים אם יש לכם חסכונות ישנם שני כלים שיכולים לעזור לכם לאתר אותם:

הר הכסף - חשבונות לא פעילים בחיסכון הפנסיוני
הר הכסף הוא אתר של משרד האוצר שבו אפשר למצוא רשימה של כל החברות שאצלן יש לכם חשבונות לא פעילים – כאלה שלא הפקדתם בהם כספים בשנה האחרונה. כדי לקבל את המידע תצטרכו למלא כמה פרטים אישיים שלכם ולענות על השאלות האם הונפק לכם דרכון והאם יצאתם מהארץ בשלוש השנים האחרונות. בהר הכסף לא תוכלו לקבל סכומים או פירוט של איזה חסכונות יש לכם, אלא רק את שמות החברות. בהמשך תוכלו לפנות לכל אחת מהחברות הללו ולקבל מידע מפורט על החסכונות שיש לזכותכם.

המסלקה הפנסיונית - כל המידע על החיסכון הפנסיוני שלכם בלחיצת כפתור
אם אתם מעדיפים לקבל מידע מלא בפעם אחת, תוכלו להיכנס לאתר המסלקה הפנסיונית – שהוקם ביוזמת משרד האוצר. במסלקה הפנסיונית תוכלו לקבל מידע פנסיוני מלא מכל הגופים שמנהלים את החיסכון הפנסיוני שלכם בעלות של 20 ש״ח. לאחר מילוי טופס הבקשה וביצוע התשלום בכרטיס אשראי, המסלקה תפנה לכל הגופים הפנסיוניים ותבקש מהם לקבל כל מידע שיש להם על חשבונות בשמכם. תוך כ- 3 ימי עסקים תקבלו למייל שלכם הודעה על כך שכל המידע נאסף עבורכם עם הסבר כיצד לצפות במידע באתר המסלקה הפנסיונית. שימו לב שהמידע יימחק לאחר שבוע, כך שכדאי לשמור אותו אצלכם.

האם אפשר לאחד את החסכונות שמצאנו?
אחרי שמצאתם את כל החסכונות הישנים שלכם, אפשר לנסות לאחד אותם בגוף אחד כדי להקל עליכם לנהל אותם. כשכל הכסף מרוכז במקום אחד, יתכן שתוכלו גם לקבל תנאים טובים יותר על החיסכון שלכם. כדי לבצע את איחוד החסכונות תוכלו לפנות לחברה המנהלת את קרן הפנסיה שבה תבחרו לאחד את הכסף ולבקש ממנה להעביר את החסכונות הישנים אליה בתהליך שנקרא ״ניוד״ – כלומר העברה. קרן הפנסיה החדשה תפנה בשמכם לאותם גופים שבהם מצאתם חסכונות ישנים ותודיע להם על בקשתכם להעביר את הכסף. מכאן, הקרן אחראית לכל תהליך העברת הכסף ואתם לא צריכים יותר לעשות דבר, כאשר תהליך ההעברה אמור לקחת עד 10 ימי עסקים.

אם החלטתם לפתוח קרן פנסיה חדשה, קרן הפנסיה תאחד עבורכם באופן אוטומטי את כל החסכונות בקרנות פנסיה ישנות שכבר אינן פעילות ולא הופקדו אליהן כספים בשנה האחרונה. אך תהליך זה איטי יחסית ועשוי לקחת כמה חודשים. אם תפנו לקרן הפנסיה באופן יזום ותבקשו לבצע את העברת הכספים תוכלו לזרז את התהליך באופן משמעותי.

איך בוחרים קרן פנסיה עבור החיסכון הפנסיוני המאוחד?
המטרה של כספי החיסכון הפנסיוני הם לאפשר לכם להגיע לגיל הפרישה עם חיסכון כמה שיותר גדול, שממנו תוכלו לקבל קצבת פנסיה שתאפשר לכם לשמור על רמת חיים דומה לזו שהתרגלתם אליה ככל שניתן. כל סכום כסף שתוכלו להוסיף לקרן הפנסיה שלכם יעזור לכם להגדיל את החיסכון ואת קצבת הפנסיה. כדי לאפשר לכם למקסם את החיסכון שלכם עד לגיל הפרישה, בדקו אם אתם חוסכים את הכסף בקרן פנסיה שמציעה לכם ניהול השקעות איכותי ומקצועי באופן עקבי לאורך שנים רבות. גם הבדל קטן בתשואות על החיסכון בקרן הפנסיה שלכם יכול להצטבר לאורך עשרות שנים לתוספת משמעותית בחיסכון שלכם לפנסיה.
מעבר לאיכות ניהול ההשקעות תוכלו לבדוק גם את רמת השירות בקרן הפנסיה שתבחרו. תוכלו להיעזר לשם כך במדד השירות לקרנות הפנסיה שמפרסם משרד האוצר מדי שנה.

כספי החיסכון לפנסיה יהיו האוצר שלכם לעת זקנה. כדי לשמור על האוצר שלכם מכל משמר ולטפח חשוב לבדוק לאורך השנים שהכסף לא התפזר לכם בדרך בכל מיני מקומות ולרכז אותו במקום שיעזור לכם לגדל אותו עד לגיל הפרישה.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה