close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לחץ חברתי בגיל ההתבגרות

מערכת שורשיט סיוון, תשפא30/05/2021

לחץ חברתי לא חייב להיות תמיד שלילי, אולם, לפעמים הוא כן עשוי להוות גורם לדאגה לכם ולילדכם, כשיש לכך השלכות קשות ומזיקות על הילד

תגיות:
בגיל ההתבגרות תהייה השפעה חברתית חזקה ביותר על המתבגרים. בנים ייטו להיות מושפעים יותר מלחץ חברתי מאשר בנות, בזמן שהם יבקשו להידמות לחבריהם. לחץ חברתי לא חייב להיות תמיד שלילי, אולם, לפעמים הוא כן עשוי להוות גורם לדאגה לכם ולילדכם, כשיש לכך השלכות קשות ומזיקות על הילד. במידה וילדכם המתבגר חשוף ללחץ חברתי, להלן מידע שיוכל לסייע לו ולכם להתמודד עם לחץ חברתי בגיל ההתבגרות.

השפעה חברתית ולחץ חברתי
לחץ חברתי עשוי לגרום לזה שהילד יבחר לעשות דברים שלבד ככל הנראה לא היה בוחר לעשות, מאחר שאנחנו מבקשים הרבה פעמים להרגיש מקובלים
ולהיות כמו כולם, בחברה בה אנחנו נמצאים. הלחץ החברתי לא חייב להוביל אותנו לעשות משהו שאנחנו לא רוצים, ויכול להיות ש - "השפעה חברתית” הינה הגדרה נכונה יותר לתיאור בו ההתנהגות של המתבגר תתעצב לפי רצונו על מנת להרגיש משויך לחברה שבה הוא מתרועע.

השפעה חברתית עשויה גם להיות חיובית. למשל, השפעה חברתית תגרום ליותר אסרטיביות, תגרום למתבגר לנסות כל מיני אפיקים חיוביים חדשים בזכות הבחירות של החברים שלו וכדומה. עם זאת היא יכולה גם להיות לא טובה ומזיקה. יש מתבגרים שיבחרו להתנסות בדברים שלא ממש ירצו להתנסות בהם אולם ההשפעה החברתית שהם יהיו נתונים תחתיה תשפיע עליהם, כמו עישון או שתיית אלכוהול או השתתפות בריב אלים וכולי.

אילו השפעות חברתיות יש בגיל ההתבגרות?
- לבוש של בגדים זהים, תספורות מקוריות, צביעה של שיער, פירסינג וכולי.
- האזנה למוזיקה רועשת או צפייה בתוכניות בעלות תוכן שנוי במחלוקת.
- חיקוי סגנון צורת הדיבור, ז'רגון מילים שכולם עושים בו שימוש.
- לקיחת סיכונים, הפרת כללים.
- חוסר עניין בלימודים בעקבות חלק מהחברים.
- חיזור אחרי בחורות, השתתפות בפעילות מינית שלא תואמת גיל.
- עישון, שתיית אלכוהול או לקיחת סמים.
- פגיעה בבני נוער ברשתות החברתיות.

כדי להתמודד עם לחץ חברתי בגיל ההתבגרות, על המתבגר יהיה למצוא את האיזון הנכון. בין לשמור על האינדיבידואל שלו לבין להצליח בכל זאת להשתלב בתוך קבוצת חבריו. חלק מהילדים שייטו יותר להיות מושפעים לשלילה הם ילדים בעלי הערכה עצמית נמוכה, ילדים שיש להם קושי ביצירת קשרים חברתיים, ילדים שחווים קשיים בבית ומנסים להתנתק בכל דרך מהמציאות. ילדים אלה עשויים להאמין כי הדרך הנכונה להיות רצוי ואהוד ולהיות מקובל ולשפר את מעמדם, היא על ידי התנהגות זהה לכל חברי הקבוצה.
ילדים שיש להם הערכה עצמית גבוהה או שחשוב להם להיות אינדיבידואליים, יתנגדו בצורה טובה יותר להשפעה חברתית שלילית. אם הילד יהיה שמח בחלקו ויהיה מרוצה עם כל בחירה שלקח, הוא כנראה גם יושפע הרבה פחות מאנשים אחרים. הערכה עצמית תסייע לו לבסס מערכת יחסים בריאה וחברויות טובות שתורמות להעלאת ההערכה העצמית שלו.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה