close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מהם השלבים ברישום סימן מסחרי?

מערכת שורשכא כסליו, תשפב25/11/2021

המשמעות של רשם סימן מסחרי באופן כללי, הוא למנוע מצב בו גורמים לא מורשים, ישתמשו במוצר או בשירות שלא כחוק

תגיות:
צילום: shutterstock
אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך ייצור ושיווק מוצרים מקוריים של כל בית עסק, הוא כל מה שקשור להיבט של זכויות שימוש וזכויות יוצרים. מה שמוגדר בעגה המקצועית - רישום
צילום: shutterstock
סימן מסחרי על גבי המוצר או השירות אותו הם מייצרים ומבקשים לשווק.
המשמעות של רשם סימן מסחרי באופן כללי, הוא למנוע מצב בו גורמים לא מורשים, ישתמשו במוצר או בשירות שלא כחוק. למשל, הם יטענו שהמוצר שייך להם, הם ירצו לשווק אותו וכך להרוויח עליו, או אפילו לבצע שיפורים ושדרוגים ולמכור אותו בצורות שונות, מבלי שהגורם אשר אחראי באמת על הייצור שלו, ייתן את אישורו וירוויח מכך.

רשם סימן מסחרי הוא למעשה שמירה של זכות הקניין הרוחני של הגורם שאחראי על ייצור המוצר. כפי שיש לצרכן את זכות הקניין על עצם הרכישה והחזקת המוצר, הרי כך יש ליצרן זכות קניין רוחני על תהליך הייצור של המוצר והזכות להרוויח עליו. זאת מעצם העובדה שהוא חקר ופיתח, תכנן ועיצוב, והיה אחראי על כל מה שקשור לתהליך בפועל וכן היה זה שסיפק את כל המשאבים הנדרשים לשם כך.

כיצד רושמים סמן מסחרי על מוצר או שירות?
בניגוד למה שנהוג אולי לחשוב, אי אפשר לקבל סימן מסחרי רשום באופן מיידי אלא מדובר בתהליך שלוקח זמן. לפני שנציג את התהליך, חשוב להדגיש, בשביל שזה יצליח רצוי מאוד לפנות אל גורם מקצועי, קרי עורך דין או חברה שעוסקת בתחום אשר תלווה אותנו בשביל שנוכל לבצע אותו בצורה נכונה, יסודית ומהירה.

על מנת לרשום סמן מסחרי, יש תחילה להגיש בקשה אצל רשם סימן מסחרי, זאת עושים דרך רשות הפטנטים וסימני מסחר במשרד המשפטים. הגשת הבקשה עולה כסף. הרשם יבדוק את הסימן, יבחן האם יש לו משמעות, אם הוא לא דומה לסימנים אחרים, והאם הצרכן יוכל להבדיל בינו לבין מוצרים אחרים שקשורים לתחום.

לא באופן מיידי וגם לא תמיד בוחר הרשם לקבל את הבקשה. יש מקרים רבים בהם הוא מחליט שלא לקבל, בטענה שהסמן בעייתי או עלול להטעות את הצרכן. במידה והוא כן מקבל, אזי שתעבור תקופת מה עד שיתבצע רישום של הסמן ברשומות. יתאפשר לציבור להגיש בקשת התנגדות לכך, אם לא מוגשת, אז שהסמן עבר את כל השלבים והבקשה תתקבל. חשוב להדגיש, הבקשה תתקבל רטרואקטיבי, כלומר הרישום ייחשב מיום הגשת הבקשה. הרישון הוא ל-10 שנים, אחריהן, יהיה צורך לבצע את הרישום כל 14 שנה.

מה צריך לעשות בשביל שהתהליך יתבצע בצורה נכונה?
ראשית רצוי מאוד לבצע בדיקה מקיפה לפני שמבצעים רישום. כלומר, יש לוודא שאכן אין סמן מסחרי דומה לזה שמבקשים לרשום, בשביל לחסוך זמן יקר בתהליך הרישום. שנית, רצוי לוודא שכל המסמכים נמצאים בידינו ואנחנו דואגים להפקיד אותו בידי הרשם, על מנת שהוא יוכל לנהל את התהליך כמה שיותר מהר.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה