close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ניתוח מוז – MOHS – איך זה עובד?

מערכת שורשיב טבת, תשפב16/12/2021

השיטה היעילה ביותר על פי רבים, היא באמצעות ניתוח מוז – MOHS – שיטה ייחודית לניתוח שהוכחה כיעילה לטיפול בסרטן העור

תגיות:
לא פחות מ- 10,000 מקרים של סרטן העור מאובחנים מידי שנה בישראל. בדרך כלל, מדובר בנגעים מקומיים שהסיבות להתפתחותם שונות ומשונות; חשיפה ממושכת לשמש, גנטיקה, עור בהיר ועוד. אמנם מדובר בסרטן אולי הנפוץ ביותר, אך בלא מעט מקרים ניתן לטפל בו באופן פשוט, ולהמשיך מעקב. השיטה היעילה ביותר על פי רבים, היא באמצעות ניתוח מוז – MOHS – שיטה ייחודית לניתוח שהוכחה כיעילה לטיפול בסרטן העור. שיעור ההצלחה של ניתוחים אלו גבוה משמעותית משאר הטיפולים הקיימים, גם למניעת חזרת הגידול עצמו.

השיטה פותחה על ידי ד"ר פרדריק מוז מאוניברסיטת וויסקונסין במאה הקודמת, והייחוד שלה טמון בכך שהיא מאפשרת לכרות את הגידול ואף לבצע בו פיענוח באופן מידי. במהלך הניתוח כורתים את הגידול ומעבירים אותו מידית למעבדה, שם הוא עובר הקפאה ובדיקה מיקרוסקופית. במידה ונצפה גידול נוסף בשולי הכריתה, אזי מבצעים כריתה רחבה יותר על מנת לוודא שהגידול נכרת בשלמותו. במידת הצורך, מבצעים גם השתלת עור במקום לצרכים אסתטיים.

השלבים של ניתוח מוז – MOHS
ניתוח מוז – MOHS מתבצע בחדר ניתוח ייעודי, בשלושה שלבים עיקריים בממוצע. למה הכוונה בממוצע? ובכן, מיד תבינו:
• בשלב הראשון – הרדמה מקומית במקום הייעודי לניתוח. לאחר מכן, מסירים את הגידול ביחד עם שכבה דקה של הרקמה הנוספת מעבר לו. את אותה רקמה מצלמים יחד עם פצע הניתוח, והמנתח ממפה את שניהם בכדי להסיק מסקנות. מדובר בשלב קצר שלאחריו המטופל חוזר לחדר ההמתנה עד לקבלת התוצאות.
• בשלב השני – דגימת הרקמה נשלחת למעבדה לבדיקה מיקרוסקופית. זהו השלב הארוך ביותר בניתוח כולו והוא נמשך בין 40 דקות לשעה. המנתח בודק את הרקמה ביסודיות, ואם הממצאים מעידים על כך שקיימות שאריות גידול מעבר לגבול הרקמה שהוסרה, מזהים את מיקומן ומסירים גם אותן.
• בשלב השלישי – השלב השלישי הוא בעצם מספר הפעמים שיש לחזור על ההליך עד שהרקמה המיקרוסקופית מאשרת למנתח שכל רקמת הגידול הוסרה בהצלחה. אפשר לומר כי ניתוח מוז – MOHS בעצם מאפשר לבצע את ההליך, תוך שאיפה לפגם ניתוחי מזערי – אולי הקטן ביותר, ומצד שני גם הסרה מרבית או שלמה של הגידול. באמצעות השיטה נמנע מצב שבו מתבצעת כריתה מיותרת של רקמה בריאה.

במרבית המקרים הניתוח מסתיים לאחר שלושה שלבים או פחות, וצפוי להימשך בממוצע 4 שעות. מכיוון שאי אפשר לחזות עד כמה הגידול הספיק להתפשט ולאן, לעתים הוא גם עלול להמשך זמן רב יותר. ההמלצה היא שהמטופל יפנה יום שלם לצורך הניתוח ומנוחה אחריו, שכן המטרה היא להסיר את הגידול בשלמותו. חשוב לדעת שכדי לעשות זאת, הדרך לעתים כרוכה בצעדים שעלולים להשפיע על התפקוד של המטופל וכן על עניינים אסתטיים (למשל, פגיעה בעצבים, ועוד). מובן שאף צעד לא יתבצע מבלי לקבל אישור מהמטופל, אך כדאי להיערך לאפשרות הזו ולפנות יום יומיים לצורך מנוחה והתאוששות.

כשהרופאים מומחים – אין סיבה לחשוש מסיבוכים
כמו כל הליך ניתוחי אחר, גם ניתוח מוז – MOHS כרוך בסיבוכים אפשריים. החדשות הטובות הן שמדובר בסיבוכים נדירים ולרוב הניתוח וההחלמה עוברים על מי מנוחות. סיבוכים שכן עלולים להתרחש קשורים במפגש בין העור והסכין – דימומים מקומיים, זיהומים, הפרשות בשל פתיחת התפרים, צלקות, שינויי פיגמנטציה ועוד. הדרך להימנע מכל אלו היא למצוא רופא מנתח לא פחות ממעולה שמאחוריו שורה של המלצות וביקורות משבחות, וכמובן לעקוב אחר הוראותיו לתקופת ההחלמה. והעיקר, שיהיה בבריאות!
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה