close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אנורקסיה – אפשר להתגבר עליה

מערכת שורשכח אדר ב, תשפב31/03/2022

הסובלים מאנורקסיה סובלים מדימוי גוף שלילי קיצוני המביא אותם לעסוק באופן מוגזם ביותר במשקל גופם, בתפריט ובקלוריות

תגיות:
צילום: freepik

אנורקסיה היא אולי הפרעת האכילה המוכרת ביותר לנו כיום, וגם המפחידה ביותר. המאפיין העיקרי שלה הוא חוסר יכולתו של האדם לראות במשקל שלו כתקין, ובעקבות זאת להימנע או לצמצם מאוד צריכת מזון. כך, הסובלים מאנורקסיה סובלים מדימוי גוף שלילי קיצוני המביא אותם לעסוק באופן מוגזם ביותר במשקל גופם, בתפריט ובקלוריות.

כך, האנורקסיה לרוב משתלטת על חיי הלוקים בה, וגורמת לפגיעה משמעותית בתפקוד ובהיבטים שונים בחיים; התכנסות והתבודדות, הידרדרות באספקטים אחרים כמו עבודה ולימודים בשל ההתעסקות התכופה במשקל ובמזון, וכמובן גם בהיבט הבריאותי; נשירת שיער,

צילום: freepik
פגיעה בשיניים, פגיעה במחזור החודשי ועוד.

אנורקסיה – שיטות הטיפול השונות

  • טיפול תרופתי – חשוב לציין שטיפול בהפרעת אנורקסיה באמצעות תרופות בלבד, כנראה לא יספיק שכן התרופות לא משפיעות על המאפיינים העיקריים של ההפרעה; דימוי גוף, אובססיה, פרפקציוניזם ועוד. עם זאת, הטיפול התרופתי כן יכול לסייע בהקלה על סימפטומים נפשיים נלווים כגון דיכאון וחרדה, אובססיה וכדומה. על כן, בדרך כלל הטיפול התרופתי יעמוד כנלווה לשיטת טיפול אחרת.
  • טיפול באמצעות פסיכותרפיה – טיפול זה מתבסס על ההנחה שבבסיס התסמינים האנורקטיים עומדים קשיים רגשיים. למשל, האנורקסיה עלולה להתפתח כשחסרות דרכים לבטא מצוקה רגשית כלשהי – העיסוק באכילה מחליף עיסוק במוקד העיקרי של המצוקה הרגשית ומקנה תחושת שליטה בחיי האדם שסובל ממנה. הפסיכותרפיה מנסה לנתח את הגורמים המדויקים למצוקה הרגשית ולנטרל אותם. לאחר שינוטרלו, ניתן יהיה גם לנטרל את האנורקסיה.
  • טיפול דיאטטי – כאמור, אנורקסיה עלולה לפגוע תפקודית ובריאותית בלא מעט אספקטים. כך, הטיפול לא יתמקד רק בהיבטים שגרמו לה לפרוץ, אלא גם בניסיון להשיב את המטופל לשגרת אכילה רגילה ותקינה המבוססת על תפריט מאוזן. כך, יש לשלב פגישה עם איש או אשת מקצוע מעולם הפרעות האכילה, להרכיב תפריט המאפשר חזרה למשקל גוף תקין ובהתאם למצב הפרטי של המטופל.
  • שילוב של כל השיטות – הדרך היעילה ביותר להתמודד עם האנורקסיה היא כנראה לשלב את כל האלמנטים הללו יחדיו; טיפול תרופתי לצד מפגשים שבועיים עם דיאטנית, פסיכותרפיסטית, ואפילו מפגשים עם קבוצת תמיכה ובה מטופלים אחרים שמתמודדים בדיוק עם אותן בעיות. כשבני אדם מקיפים את עצמם בסביבה שמבינה, מכילה ומזדהה איתם, תהליך ההחלמה הופך סביל יותר, אפשרי יותר.

מגיע לך לחיות באיכות גבוהה

לא בטוח שקיים אדם בעולם שלא יודע מה זה אנורקסיה ובכל זאת, נראה שכל הזמן יש צורך להמשיך ולהרחיב את הידע הכללי לגביה ובעיקר את המודעות כלפי אלו שסובלים ממנה. היו ימים בהם האנורקסיה נחשבה לבושה, והיום – כשיותר ויותר אנשים סובלים ממנה בשל טראומות ובשל לחץ החברה שיוצא משליטה, יש לעשות הכל בכדי להשיב את האנשים והנשים הללו לשגרת חיים תקינה ואיכותית, ריקה מסטרס ודיכאון ומחשבות טורדניות כלפי עצמם. רק אהבה עצמית.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה