close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ברלין - חשיבות היסטורית ליהודים

מערכת שורשג טבת, תשפג27/12/2022

ברלין היא ביתם של אטרקציות יהודיות רבות. המפורסמת שבהן היא האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו, הניצבת בלב פארק טירגארטן, קרוב לשער ברנדנבורג

תגיות:

בשנות ה-20, ברלין הייתה העיר היהודית התוססת ביותר באירופה. היהודים היו חלק מרכזי בחברה הברלינאית, והם מילאו תפקיד חשוב בכל היבטי החיים. הם היוו שליש מאוכלוסיית העיר, והם זכו לייצוג לא פרופורציונלי בקרב בעלי עסקים ואנשי מקצוע. הקהילה היהודית בברלין קיימת לפחות מאז 1710 כאשר קבוצת יהודים גורשה מווינה על ידי הקיסר קרל השישי. בשנת 1812 נתן נפוליאון בונפרטה לכל היהודים החיים בגרמניה זכויות אזרחות והם הורשו לגור בכל מקום שירצו בגבולות המדינה. הדבר הוביל לנהירה של יהודים לברלין שפתחו עסקים ותרמו לפיתוח הכלכלי שלה.

הקהילה היהודית בברלין הייתה

אחת הקהילות היהודיות הגדולות בגרמניה. האוכלוסייה היהודית בברלין גדלה מ-6,000 לכ-20,000 עד סוף המאה ה-18, ותגיע לשיאה של כ-40,000 לפני מלחמת העולם השנייה.

הבירה הגרמנית הייתה מרכז למסחר ותעשייה, ובשל כך נמשכו אליה יהודים רבים. הם גם נמשכו לחופש הדת שניתן על ידי צו הסובלנות של פרידריך ויליאם השלישי. היהודים שהגיעו לברלין היו ברובם יהודים אשכנזים ממרכז ומזרח אירופה שהשתייכו לחסידות שונות כמו חב"ד-ליובאוויטש וסאטמר.

ברלין הייתה מרכז החיים היהודיים במאות ה-19 וה-20. אחד האתרים היהודיים החשובים בברלין הוא בית הכנסת החדש, שנבנה ב-1866.

בית הכנסת החדש תוכנן על ידי אדוארד קנובלוך ונפתח ב-24 בספטמבר 1866. בית הכנסת נהרס ב-9 בנובמבר 1938 במהלך ליל הבדולח.

מה צריך לדעת על הקהילה היהודית שחיה כיום בברלין
הקהילה היהודית בברלין קיימת מאז המאה ה-18. יהודים חיו בברלין במשך מאות שנים ומילאו תפקיד משמעותי בהיסטוריה של העיר. הם התמודדו עם אתגרים רבים, כולל גירוש מהעיר ב-1710 ושוב במהלך מלחמת העולם השנייה. בברלין יש אוכלוסייה יהודית גדולה עם למעלה מ-120 בתי כנסת ולמעלה מ-100 בתי ספר. יש בה את אחת הקהילות היהודיות העתיקות ביותר בגרמניה, שראשיתה לפחות משנת 1671 כאשר ליהודים העניקו זכויות אזרחות על ידי המלך פרידריך וילהלם הראשון.

ישנם מספר בתי כנסת וארגונים יהודיים בברלין. הבולטים שבהם הם בית הכנסת "אוהל יעקב", שהוא בית הכנסת הגדול באירופה ובו מוזיאון יהודי; ובית הכנסת החדש, שנבנה על ידי האדריכל לודוויג פורסטר ונפתח ב-19 בספטמבר 1866.

הקהילה היהודית בברלין היא קהילה מגוונת ותוססת. זוהי גם אחת הקהילות היהודיות הגדולות באירופה עם כ-100,000 חברים אחריה וינה ופראג. לקהילה היסטוריה עשירה וניתן לראות זאת בבתי הכנסת ובמוסדות התרבות הרבים שיש לשרת אותם.

היהודים בברלין עברו הרבה בשנים האחרונות, אבל הם עדיין חזקים. הם הסתגלו לסביבתם וחיים כעת כגרמנים אך עם תרבות, מסורות והיסטוריה משלהם.

היהודים בברלין הם מיעוט והם מתמודדים עם אתגרים רבים. הם לא נתפסים כגרמנים על ידי הגרמנים. הם גם צריכים להתמודד עם איום האנטישמיות, שנמצא במגמת עלייה, כמו גם עם אפליה במגזר הציבורי והפרטי כאחד.

הקהילה היהודית בברלין היא מהגדולות באירופה. העיר הייתה בעבר ביתם של קהילה יהודית פורחת ומרכז חיים יהודיים. אולם כיום, יהודים בברלין מתמודדים עם מספר אתגרים. למשל, הם נתונים לרוב להטרדות אנטישמיות והפחדות ברחובות.

אילו אטרקציות יהודיות יש בברלין למטיילים?
ברלין היא ביתם של אטרקציות יהודיות רבות. המפורסמת שבהן היא האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו, הניצבת בלב פארק טירגארטן, קרוב לשער ברנדנבורג. הוא מורכב מ-2,711 לוחות או סטלות בטון, המסודרים בתבנית רשת על שדה משופע. אטרקציית חובה נוספת היא בית הכנסת החדש ברחוב אורניינבורגר שנבנה בין השנים 1859 ל-1866 על ידי האדריכל לודוויג הופמן בסגנון התחייה המורי והיה אחד מבתי הכנסת החשובים בברלין לפני שנהרס במהלך ליל הבדולח ב-1938.

ישנם גם מוזיאונים רבים שיש בהם תערוכות על יהדות או קטע על יהודי ברלין באוספיהם. אלה כוללים את המוזיאון ליהדות אירופה ואת המוזיאון ההיסטורי הגרמני.

המבקרים יכולים גם לצאת לסיורים באזורים שונים של העיר כדי ללמוד עוד על ההיסטוריה של ברלין, כמו גם על האוכלוסייה היהודית שלה.

ברלין מכונה לעתים קרובות "בירת המודרני" מכיוון שהיא הייתה אחת הערים החשובות באירופה במהלך המאה ה-18. העיר שימרה מבנים היסטוריים רבים מאותה תקופה, כולל כנסיות, מוזיאונים, גלריות וארמונות. לבירת גרמניה יש גם סגנון אדריכלי מגוון הכולל הכל ממבנים מימי הביניים ועד למבנים מודרניים.

 

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה