close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה זה עיצוב רכב טוב ולמה זה בעצם חשוב?

אורן הדר, תוכן שיווקי בשיתוף מימון ישיריב אייר, תשפג03/05/2023

מהם הדברים שמשפיעים על עיצוב מכונית חדשה, וכיצד יודעים המעצבים איזה אוטו יקבל גריל אגרסיבי של מירוצים, ומי יקבל חזות רכה ו"מחייכת"?

תגיות:
צילום: shutterstock
עיצוב רכב הוא תורה מורכבת ביותר, שמאוד קל לטעות בה; כמה פעמים ראיתם מכונית מאחורה וחשבתם שהיא מאוד יפה, ומלפנים היא נראתה לכם סתמית? מה גורם לנו לייחס תכונות כמו "עוצמה", "יוקרה" ו"סטייל" למכונית רק מהצצה חטופה בה?
כדי להסביר זאת, נציץ במערכת השיקולים של מעצבי מכוניות, ונבין איך נקבעים אלמנטים עיצוביים. נדגים אותם באמצעות רכב שעושה זאת לא רע: קיה נירו היברידי פלאג-אין, שגרסת 2023 שלו זכתה לאחרונה בפרס השנתי של תחרות Red Dot, אחד היוקרתיים ביותר בעולם העיצוב התעשייתי. זו גם לא הזכייה הראשונה של היצרנית קיה, שמאז 2009 זכתה ב-27 פרסי Red Dot
שונים, למשל עם ה-EV6 בשנה שעברה ועם הסורנטו ב-2021.

מה עומד מאחורי השיקולים של מעצבי רכבים | צילום: shutterstock

מה משפיע על עיצוב של מכונית?
שפה וסגנון - יצרניות רוצות שהמכונית תעביר מסר נכון, שישקף את החוויה שהיא מבטיחה לנהג. למשל, יהיה מוזר לתת למכונית עירונית קטנטנה וחלשה גריל (פרונט הרכב) בסגנון מירוץ שישדר עוצמה ואגרסיביות.

קיה נירו 2023 מייצג תפיסה עיצובית של קיה שנקראת "התאחדות הפכים": הרעיון הוא לשדר תנועה ודינמיות ולכן קיבל קווים נקיים וחלקים, אבל כדי שלא להיראות כמו כולם - הקורה האחורית שלו זמינה גם בצבע שונה משל הגוף. התוצאה היא רכב שנראה צעיר, אבל לא צעצועי. הגריל ומיקום הפנסים שאב השראה מהטבע: הפרופורציות הן כמו בפנים של טיגריס - כדי להציג עוצמה בצורה אלגנטית ולא מוגזמת או צעקנית.

את התמונה משלימה הבחירה בחומרים ידידותיים לסביבה: תקרת תא הנוסעים כולו עשויה סיבים ממוחזרים (וחלל תא המטען - 75% סיבים שכאלה), המושבים מצופים חומר טבעוני דמוי עור, צבע פנים הדלת לא כולל תרכובות נדיפות שמזיקות לקרקע עם התפרקותן ועוד. נהגים רבים בוחרים במכוניות חשמליות והיברידיות פלאג-אין בין השאר, ממניע אקולוגי - ועבורם, מספק קיה נירו אלמנטים ירוקים נוספים מלבד המנוע. זה בעצם, לתת לנהג בדיוק מה שמבטיחה המכונית, ובחבילה אלגנטית ונאה.

חוקי הפיזיקה - המכונית צריכה להיות אווירודינמית כדי לשפר את יעילות המנוע וצריכת הדלק; רכב שצורתו מייצרת התנגדות אוויר מיותרת יאמץ את המנוע, וגם אחיזת הכביש שלו תושפע לרעה. לשם כך, עיצוב המכונית יעבור תוכנות מנהרת רוח, שיזהו היווצרות והפרעות של מערבולות אוויר. הגוף יכול לתעל את המערבולות הלאה ממנו, אם יהיה מספיק זרמי.

למשל, קיה נירו 2023 קיבל פגוש קדמי דק ונמוך יחסית, שמשפר זרימה מתחת לגוף ועוזר להיווצרות אזור של לחץ נמוך, שמשפר אחיזה - שיטה שנראתה במכוניות מירוץ.

עלויות וחומרים - כל יצרנית רכב תעדיף להשתמש במשאבים הזמינים שלה כדי לתכנן דגם חדש, משום שאם יידרש מחקר ופיתוח התהליך גם יתארך וגם יתעכב. מסיבה זו אפשר לראות כל כך הרבה מקרים בהם יצרנית משתמשת באותה השלדה עבור כמה דגמים. קיה נירו 2023 קיבל חומרים שאינם טיפוסיים בתעשיית הרכב, אך ליצרנית הייתה גישה אליהם שאפשרה שימוש מבלי לייקר את התהליך.

גיבוש חזון תוך שימור על השפה הייחודית של העיצוב | צילום: shutterstock

איך מחליטים היכן לשים דגש בעיצוב הרכב?
הנדסה היא משחק של פשרות, ואי אפשר לחמוק מהן: למשל, חומרים חדשים מאוד קלים וחזקים עלולים לסבך את הייצור ולייקר מאוד את המכונית. אתגר אחר הוא המתח שבין סגנון ופונקציונליות: למשל, מכוניות אמריקאיות בשנות החמישים קיבלו סביבת נהג מכרום מבריק, שנתפס כסגנון "חללי" ו"עתידני"; בפועל, המתכת התחממה באור השמש ולא הייתה נוחה, ואף החזירה אור וסינוורה את הנהג.

עוד אתגר גדול הוא הרצון של כל יצרנית לשמר שפה משלה, אל מול הצורך להתייחס לטרנדים בשוק. למשל, בסוף שנות התשעים, כל דגם ספורטיבי קיבל ספוילר - "כנף" שיושבת על הדופן האחורית של המרכב. בפועל, היא לא הייתה גדולה מספיק כדי ליצור השפעה אווירודינמית, ומעצבים רבים סברו שזה נראה מיותר. אבל קבוצות מיקוד הראו שהקהל דווקא מחבב את הסגנון, ולכן נשארו הכנפיים במקומן עד שהטרנד חלף.

ולכן, העיצוב ייקבע משילוב בין תכלית המכונית והמסר שעליה להעביר, החומרים הזמינים עבורה, ואיזון בין טרנדים ושפה עיצובית - כשכל אלו ייקבעו ביחד בידי המעצבים, אנשי המוצר ומומחי השיווק של כל יצרנית.

מי קובע מהו עיצוב רכב מוצלח?
התפקוד על הכביש - מכונית שביצועיה טובים, מחירה נגיש, איכותה באה לידי ביטוי לטווח ארוך, וכוללת מינימום פשרות הנדסיות היא כזו שעיצובה מעולה.

הקהל הרחב - ציבור הנהגים מצביע ברגליים; כבר קרה שדגם של מכונית עבר מתיחת פנים שהייתה אמורה לייצג סגנון אטרקטיבי חדש, והצרכן העדיף את הצורה הקודמת. ולכן, צריכים מעצבים להיות מחוברים לשטח ולהבין מה הציבור רוצה.

גופים אקדמיים ומחקריים בתחומי עיצוב תעשייתי ואמנותי - Red Dot שהוזכר לעיל הוא פרס שמוענק בכל שנה בידי פורום בינלאומי של מעצבים - ואלפי חברות מגישות אליו מועמדות. ישנם גם פרסי עיצוב שניתנים מטעם תערוכות רכב, בהן הדגש הוא על חדשנות ומקוריות.

סיכום
קיה נירו הוא רק דוגמה אחת למכונית בעלת עיצוב אפקטיבי, פונקציונלי ואסתטי כאחד. יצרניות ממשיכות להמציא דרכים חדשות לתת אופי למכוניות שלהן, כדי שיכבשו את לב הצרכן ויעבירו לו את המסר הנכון.

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מספר רישיון 54414.
הוסף תגובה
צילום: shutterstock
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה