close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

טבעות אירוסין ע"פ היהדות

מערכת שורשא טבת, תשעה23/12/2014

טבעות אירוסין, טבעות קידושין ומה שביניהן

תגיות:
נתחיל בכך שעל פי חז"ל (חכמינו זכרונם לברכה) לטבעות האירוסין אין משמעות מבחינה הלכתית, הטבעת איננה מחייבת ולא ניתן למצוא אזכור לכך בהלכה היהודית. הטבעת שאכן מוזכרת אם כן הנה טבעת הנישואין שכולנו מכירים, שהבעל הטרי נותן לאשתו בחופה. אולם מה שגורם לבלבול הוא העובדה שחלק מטקס הנישואין של ימינו, המחולק לשלושה, קרוי בידי חכמים "אירוסין" למעשה החלק שבו החתן מעניק טבעת (או כל שווה ערך אחר) לכלה, הוא "אירוסין", שלאחריו הזוג הם זוג לכל דבר ועניין מבחינה הלכתית. "טקס הקידושין" נקרא גם טקס האירוסין שבו האשה הופכת מאשה רווקה ופנויה ל"אשת איש".

לכן, בקהילות דתיות רבות נהוג שהחתן אינו נותן לכלתו את הטבעת בטקס ה"אירוסין" אלא אימו היא המעניקה אותה.  טבעת הנישואין ניתנת, כאמור, בטקס הקידושין.

מבחינה הלכתית טבעת הקידושין צריכה להיות פשוטה יחסית, הסיבה לכך היא שבטקס הקידושין, כטקס מאוד מחייב מבחינה הלכתית, אנחנו מעוניינים ב"גמירות דעת" כלומר שכל אחד מהצדדים ידע בדיוק מה הוא מקבל ועל מה הוא מתחייב, ולכן נמנעים מלהשתמש בטבעות שיש בהן אבנים או קישוטים שקשה להעריך אותן כספית, מכיוון שאז הכלה עלולה לטעות בהערכת הטבעת, ולחשוב שהיא התקדשה בטבעת יקרה פי כמה משוויה האמיתי, דבר שפוגם ב"גמירות הדעת". טבעת אירוסין, בשונה, יכולה להיות עשויה זהב ושיבוצים כאלה ואחרים, כמו כן בסוגים שונים של יהלומים. אולם רבים מקפידים שהיא תהיה צנועה, מסיבות מוסריות... ניתן לקרוא את ההסבר הבא העונה על הגדרת צניעות ושמירת העיניים.

מהו טקס הקידושין (אירוסין) על פי ההלכה? מספר עובדות:
שני עדים אמורים להיות במהלך הטקס כמו גם במהלך הטקס החתן יעניק את טבעת האירוסין המיוחלת. על פי ההלכה טקס זה מכונה "טקס האירוסין" או הקידושין, ודינה של אישה מאורסת הוא כדין אשה נשואה.

ניתן להגיד שטבעות אירוסין של ימינו, המכונות הלכתית טבעות "שידוכין" הן יותר "מנהגים" חברתיים יותר מאשר הלכתיים אולם למרות זאת נהוג להקפיד על תקופת "אירוסין", כלומר- הצהרה וכוונה להתחלת חיים משותפים ולהקמת תא משפחתי יחדיו. טבעות אירוסין גם היום מסמלות סטטוס שבעצם אומר שהאשה עומדת להיות נשואה.

אפילו שאין איזשהי "נוסחה" או הגדרה מסויימת לאיך טבעת אירוסין צריכה להיראות, עדיין ניתן להיווכח שטבעות אירוסין קלאסיות הן הטבעות הנמכרות ביותר ובמשך תקופה ארוכה. כמו גם נמצא שטבעות מסוג "סוליטר" גם מבוקשות ופופולריות מאוד. טבעות מסוג זה הן בדר"כ בעיצוב נקי אשר במרכז הטבעת ישנו יהלום יחיד וייחודי העשוי מזהב צהוב. ניתן להוסיף במאמר מוסגר שהזהב הצהוב היה נחשב בעבר כצבע ה-זהב ששולט בנישת התכשיטנות, בעוד כי הזהב הלבן היה נחשב יותר זול, בעיקר בגלל מחשבה מקובעת של צרכנים בשל היותו דומה לכסף. לימים, הזהב הלבן הפך להיות נחשק ומבוקש בעיקר בגלל שילובו המהמם עם שלל צבעי יהלומים אחרים.

כמו הזהב הלבן שהפך להיות יותר מבוקש כך גם הדרישה של טבעות אירוסין בסגנון מיוחד ושונה מטבעות האירוסין הקלאסיות. ניתן למצוא היום מגוון של טבעות עם עיטורים יחודיים ושיבוצים שונים של יהלומים ואבני חן אחרות בשלל צבעי הקשת.

לעוד עיצובים שונים של טבעות אירוסין בקרו בקטלוג Joolme.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה