close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עבודת כפיים רוחנית

הרב דוד דודקביץז אב, תשסח08/08/2008

הרב דוד דודקביץ קורא ליישום של עבודה עברית בכל תחומי החיים, ומציע דרך מעשית לעשות זאת.

יהודי בא בימים מסתובב עם נכדו ברחובות העיר, ופיו מלא בתיאורים והסברים על ימי קום המדינה. נכד יקר, אתה רואה בית זה? בצעירותי בניתי אותו במו ידי. אתה רואה כביש זה? סבך, בהיותו נער, עמל על סלילתו. פקח הנכד עיניים גדולות ושאל: סבא יקר, האם כשהיית צעיר היית ערבי?

המציאות של עבודה עברית כתופעה כללית
כמעט ולא מצויה במציאות הישראלית. שוק העבודה תפוס רובו ככולו בידי עובדים זרים וערבים, וכמעט שלא תמצא בו יהודי לרפואה.

האם ניתן לשנות מציאות זו?

אם לפני עשר שנים רצית לבנות על-ידי יהודים, היית נשאר ואפילו מעט מתאוותך אין בידך, שכן זה כמעט לא היה מעשי. כיום ב"ה ישנם מקומות שהתהליך כבר קיים, מקומות שניתן לראות אתר בנייה וכולו יהודי, מקומות שבהם עושים סיום משניות שנלמדו במהלך העבודה, אתרי בנייה שבהם הפועלים אומרים "תיקון היסוד" כשבונים את יסודות הבית, פועלים יהודים שבסוף יום עבודה באים ואבק הבנייה על כפיהם וידם המחוספסת אוחזת בגמרא ללימוד דף יומי.

ראשון לכל יש לדעת כי השינוי יתבצע מלמטה, מרמת היחיד דרך הקהילה, ורק לבסוף במדיניות הממשלתית. עלינו לדעת כי חובת השינוי מוטלת עלינו, על היחיד והסביבה הקרובה. העשייה שלנו תחולל חברות קטנות ובאמצעותן יחול השינוי הכללי.

אבל כיצד ניצור את השינוי?
לתהליך יש ארבעה שלבים: הערכה, הקרבה, אמירה ופרסום.

הערכה
שינוי נוצר על-ידי הערכה חברתית. את מי מעמידים בראש הפירמידה? את מי מכבדים? את איש המחשבים או את הבנאי? את עורך-הדין או את החקלאי? במילים של בית הכנסת נאמר: מי מקבל "שלישי" (או "שישי" אצל החסידים)? מי ניגש להיות ש"ץ? כל אלו נקודות שבהן ההערכה החברתית או סולם הערכים של אותה חברה באים לידי ביטוי. השינוי נוצר כאשר החברה מכירה ומוקירה את האנשים שלדעתה ראויים לרוממות.
 
הקרבה
עלינו לדעת כי בטווח הקצר, להעדפה של עבודה עברית יש מחיר. יש סיכוי סביר שהיישוב ייראה פחות טוב, רמת הגינון בו תרד והמחיר של תיקון הרכב יתייקר, אולם עלינו לקבל את ההחלטה העקרונית למה זה נכון, למה זה מסוכן אם לא, למה זה מוסרי ואמיתי לצרוך עבודה עברית, ואחרי ההסכמה הרוחנית להיות נכונים למסירות נפש על הדבר הזה. רק עם ההבנה וההתנהלות הזאת יוכל לחול שינוי, כי אם המבט יהיה רק על הכדאי באותה נקודת זמן, לא נוכל לפרוץ את המעגל.

אמירה
עלינו לומר במפורש לנותן השירות או לפועל: בחרנו בך כי אתה יהודי ומכיוון שאתה מעסיק רק יהודים, וכל הכבוד לך על כך!
האמירה המפורשת תעודד ותיצור הבנה כי יש שכר לפעולתו וכי כדאי לו הדבר הזה!

פרסום
עלינו לפרסם ולעודד את חברינו: היינו במוסך שמעסיק רק יהודים, קנינו בשוק בחנות שהמוכר והפועלים יהודים, בנינו עם קבלן ופועלים יהודים!
הפרסום והבאת לקוחות חדשים יעזרו הן במישור הכלכלי והן במישור התודעתי של הצורך והחשיבות בעבודה עברית.

לסיכומם של דברים, אין בדעתנו שעל כל אחד לעסוק בעבודת כפיים. מי שכישוריו בעולם המחשבים ובו יפרח, אל לו לפנות בהכרח לבנייה. אבל דעתנו היא שהראויים והמתאימים לעבודת כפיים ימצאו את דרכם לעבודה זו מתוך תחושה כל כבוד והערכה.
במישור המעשי, לטווח הארוך, העבודה העברית תוכיח את עצמה כמשתלמת. האמינות, החריצות, היושרה והטוהרה, יניבו את פרותיהם גם במישור המעשי. כבר כיום ישנם מקומות ביטחוניים וכדומה שמעסיקים רק חברות עם עבודה עברית. חברות כאלה עושות את הדברים בלוחות זמנים מהירים יותר מהמקובל, העבודה היא ביושר וכמובן חוסכים את החבלות המכוונות הנעשות על-ידי פועלים ערבים.
במישור העקרוני, עם ישראל היום זקוק לרוח לזקוף את גבו השפוף, והרוח הזאת היא יקרה מפז. לכן גם אם המחיר של עבודה עברית הוא פחות בתים ביישוב אבל רוח איתנה וחזקה יותר, המחיר שווה. בסופו של התהליך הרוח האיתנה היא זו שתחולל את השינוי בעם ישראל.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה