close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תן חיוך

רויטל שנור/ חברים מקשיביםיב אדר, תשסו12/03/2006

למי שמעוניין להבין איך החיוך גורם לשמחה נסביר כאן בקצרה. החיוך מכווץ את שרירי הפנים ומשפיע על זרימת הדם בפנים ובעקבות כך על זרימת הדם ועל הטמפרטורה במוח. כל אלה מובילים לשחרור חומרים הגורמים לפעילות מוחית שקשורה ברגש חיובי.

חסיד אחד הגיע אל הרבי שלו כשהוא רוטן ונאנח אודות קשיי פרנסה.
"יש עצה!" אמר לו הרבי.
"תהיה שרוי בשמחה ומובטח לך שבזכות השמחה ייפתרו כל בעיות הפרנסה".
"אבל רבי" זעק החסיד. "איך אפשר להיות שרוי בשמחה כשרעבים ללחם?"
"נו" הפטיר הרבי, "מה לא עושים בשביל פרנסה?"


הבדיחה הזו מעמידה זו מול זו שתי תפיסות המגדירות מהו אושר:
תפיסה אחת: חיצונית ועכשווית הטוענת: אם יש לך כל טוב- אתה שמח.
ותפיסה שניה: פנימית וסבלנית הטוענת: אם אתה שמח - יש
לך כל טוב.

התפיסה הראשונה- לא מאפשרת לאדם להיות שמח כמעט
אף פעם, שהרי אין יצור אנוש שכל צרכיו מסופקים. תמיד נותרים עוד שטחים בהם ניתן להתקדם ולהתפתח. הן בחומר והן ברוח.
התפיסה השניה- מאפשרת לאדם להיות שמח תמיד. גם כשמצבו החומרי והרוחני לא מושלם הוא יכול להרגיש טוב. אם ירגיש טוב ממילא ישתפר מצבו הרוחני ואולי גם מצבו החומרי וחייו יהיו טובים יותר.
איך מובילה השמחה לשיפור במצב? איך היא מובילה לחיים טובים יותר?

'תחשוב אחלה- יהיה אחלה'
קודם כל השמחה קשורה מאוד לאופטימיות ולחשיבה חיובית, וחשיבה חיובית גורמת לנו לראות את המציאות באופן חיובי יותר. זהו עיקרון שמנוסח בסגנונות שונים. המשנה באבות אמרה: "איזהו עשיר- השמח בחלקו" כלומר מי ששמח במה שיש לו יחווה חוויה של עשירות כי הוא מרגיש שלא חסר לו דבר. חסידי ברסלב יאמרו: "תחשוב טוב- יהיה טוב" והפרסומאים של החומוס ניסחו זאת קצת אחרת... בעצם זה אותו עיקרון. אם אנחנו מתבוננים באופן חיובי על המציאות זה גורם לנו לחוות אותה בצורה יותר חיובית. אנחנו מגלים פתאום שדברים שנורא הרגיזו אותנו או ציערו אותנו הם בכלל לא כל-כך חשובים. בניסוי שערכו בנושא הקריאו לנבדקים סיפור על אדם שמח ואדם עצוב. מחצית מהנבדקים היו במצב רוח טוב ומחציתם במצב רוח עצוב. נמצא שאנשים עצובים זכרו הרבה יותר עובדות על האדם העצוב בהשוואה לאלה שהיו במצב רוח שמח. בקיצור: כשאנחנו עצובים אנחנו נוטים לראות את העצוב והרע וכשאנחנו שמחים אנחנו נוטים לראות את הטוב והשמח ואז אנחנו שמחים עוד יותר.


חשיבה חיובית מובילה לפעולה חיובית
בנוסף, כשאנחנו מסתכלים על המציאות ובמיוחד על אנשים סביבנו באופן חיובי אנחנו מתנהגים בצורה נכונה יותר וכך עוזרים לדברים להתנהל טוב יותר. לדוגמא: כשתלמיד בטוח שמורה פגע בו כי "המורה נגדו", הוא יתנהג אל המורה באופן לא ראוי. המורה באמת יכעס והתלמיד לא יאמין שהמורה הזה הוא אדם שאפשר לדבר איתו. כך יווצר מצב של נתק בין התלמיד לבין המורה כי התלמיד לא מאפשר תקשורת. לעומת זאת, אם התלמיד בטוח שהמורה הוא אדם חיובי שפגע בו בשגגה הוא יפנה אליו באופן גלוי, יפתח ערוץ תקשורת ויגרום ליישור ההדורים ביניהם.
חשיבה חיובית מובילה להרגשה חיובית
קשה לנו להאמין שניתן להשפיע על רגשותינו אבל מתברר שזה אפשרי. עובדה שהתורה מצווה עלינו לאהוב זה את זה. אם אפשר לצוות על רגשות סימן שניתן לשלוט בהם. השכל משפיע על הרגש. חשיבה טובה מובילה להרגשה טובה. חוקר בשם ד"ר שכטר טען שבעצם כל הרגשות מורכבים משני מרכיבים: המרכיב האחד- תחושה של עוררות פיזית כלומר- קצב פעימות לב מהיר יותר רמה מסוימת של מוליכות חשמלית בעור וכו'. המרכיב השני- פרשנות שכלית של המצב בו אנחנו מצויים. אם אדם מרגיש את העוררות הזאת כשהוא מצפה לחוויה חיובית (למשל בזמן חתונה) הוא יחווה שמחה ואם הוא חווה עוררות דומה מאוד כשהוא מצפה לחוויה שלילית (למשל בזמן אזכרה) הוא יחווה את העוררות הפיזיולוגית כעצב. בעצם אנחנו מתארים תהליך מעגלי: שמחה ואופטימיות מובילות ליותר שמחה ואופטימיות. ומי שלא מצוי במעגל הזה? מי שהמעגל שלו הוא מעגל של עצבות? הבדיחה על הרבי שאומר לחסיד שלו לשמוח מייצגת את הרעיון הזה: כשאתה נמצא במצב שנראה לך קשה וחווה מצוקה: נסה קודם כל לצאת מהמעגל ולשמוח. איך עושים את זה?

תן חיוך- זה ישתלם לך
כדי לצאת ממעגל של עצבות ושמוח מחפשים 'פטנט' ש"יוציא אותנו מהבוץ". אז יש 'פטנט': תנו חיוך! זה כל הפטנט! נכון שזה מוזר כי מי ששמח מחייך, וקשה לחייך במצב של עצבות, אבל כדאי לדעת שדווקא הדבר המוזר הזה יכול לשנות לכם את מצב הרוח מקצה לקצה. כי כמו שמי ששמח מחייך, כך מי שמחייך שמח!!! החיוך עצמו הוא לא רק תוצאה של שמחה פנימית הוא גם גורם לשמחה פנימית. כך שיש כאן מעגליות: מי ששמח מחייך ואז הוא יותר שמח ואז הוא מחייך יותר וכו'. מי שמרגיש עצבות יכול להשתלב במעגל הזה בכך שייתן חיוך וכפי שאמרנו- זה ישתלם לו!
מי ששמח- מחייך ומי שמחייך- שמח
למי שמעוניין להבין איך החיוך גורם לשמחה נסביר כאן בקצרה. החיוך מכווץ את שרירי הפנים ומשפיע על זרימת הדם בפנים ובעקבות כך על זרימת הדם ועל הטמפרטורה במוח. כל אלה מובילים לשחרור חומרים הגורמים לפעילות מוחית שקשורה ברגש חיובי. במחקרים שונים בקשו מאנשים "לעשות פרצופים" שמחים או כועסים. ואחר כך עשו בדיקות שונות כדי להעריך את מצב רוחם ומצאו שהאנשים שעשו הבעות שמחות היו שמחים יותר מאלו שעשו הבעות כועסות. אז אם נסכם בקצרה: תנו חיוך, תתחילו לראות את העולם בצורה חיובית יותר, תשימו לב לדברים טובים, תתנהגו חיובי, וממילא הכל יהיה טוב יותר ואז יהיו לכם עוד ועוד סיבות לשמוח!

בהצלחה ובשמחה!

הכותבת היא מסיימת M.A בפסיכולוגיה - לאתר חברים מקשיבים
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה