close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תרבות יהודית = תורה, לשבת ארגון בבני עקיבא

מהגולשיםא כסליו, תשסד26/11/2003

עוד מאמר מגולשנו, עמי חניא מנתח את נושא שבת הארגון של בני עקיבא ומציג גישה מוצקה. בהזדמנות זו נזכיר כי יש לנו חדר דיונים מיוחד העוסק בתרבות יהודית.

כל אדם שחי, חי חיי תרבות וצורך תרבות, ברצונו ושלא ברצונו. תרבות- מקור המילה נובע מהמילה 'רבים', דבר שרבים משתמשים בו, האדם שהוא חיה עדרית מתקיים מהרבים ותלוי בהם, אדם שיחיה לבד לא יוכל להתקיים וגם עם יוכל יהיה לא תרבותי. לדוגמא הספר בעל זבוב, בספר זה הילדים נקלעים לאי בודד ובאין עליהם השגחה הופכים חלק מהילדים לחיות אדם, חסרי תרבות. תופעה דומה ניתן לראות אצל אנשים שמונחים בבידוד, או אצל שבטים בודדים, בדרך כלל נהוג לקבוע שמי שצמוד לציווליזציה הוא תרבותי ומי שלא הוא תת תרבות. אנו שחיים במדינה מודרנית על כל המשתמע מכך הופכים להיות צרכני תרבות מכל
הסוגים: החל מתרבות אכילה ותרבות התנהגות אחרות, וכלה בתרבות צרכנית- אומנות מוסיקה וכו'. התרבות מתבטאת בחיינו במיטה שעליה אנו ישנים, במשקאות שאנו שותים, בתחביבים שלנו ובכל תחומי החיים. בכפר הקטן שבו אנו חיים הגלובליזציה גורמת לכך שכולם יצרכו את אותה התרבות , התרבות המערבית- התרבות המערבית מתבססת על קפיטליזם, וסיפוק עצמי ומהיר, אוכל מהיר, אינטרנט מהיר, שידורים חיים. התרבות המערבית אומרת "אין אתמול, אין מחר- יש היום כאן ועכשיו". כתוצאה מכך שכולם צורכים וחיים את אותה התרבות, כולנו לובשים את אותם בגדים, נועלים את אותם הנעלים, אוכלים באותם מסעדות ו... הבעיה העיקרית היא שצריכת התרבות לא נעצרת באכילה ושתיה, היא מתרחבת גם למקומות אחרים שבהם חוסר הטוב גדול לעין ערוך מהטוב עצמו, לדוגמא ספרים שאותם אנו קוראים- אנו מסוגלים לקרוא ספרים שנכתבו ע"י סופרים שאינם מ'כוחותינו', וגם אם הספרים צנועים, כתובים בצורה טובה ובעלי מסר עמוק, יש בהם המון דברים שעלולים להשפיע עלינו בצורה מודעת ולא מודעת: אביא דוגמא שאותה שמעתי מהרב יהושע שפירא, הספר 'מישהו לרוץ איתו' ספר שכתב דוד גרוסמן, ספר טוב לכל הדעות, אבל כשהסופר רוצה להציג דמות של קדושה הוא משתמש בנזירה נוצרית, הדמות היהודית הדתית היחידה שמוצגת בספר היא זקנה עלובה. אדם שקורא ספר כזה מתחבר גם הוא לדעה שקדוש= נוצרי, ויהודי= עלוב, גם אם אין רצונו בכך. הבעיה מתרחבת יותר כשמדברים על תקשורת וטלוויזיה, שאותם אנו צורכים באינטנסיביות רבה, והם משפיעים עלינו בצורה אדירה, תפיסת הרייטניג והפניה אל המכנה המשותף הנמוך ביותר, מיישרת קו כלפי מטה. ולכן גם כשאנו יוצרים אלטרנטיבות ברוח יהודית לתקשורת, יהיו גם הם די דומים למקור הלא יהודי, אחרת לא תהיה האלטרנטיבה כדאית מבחינה כלכלית מכיוון שלא יהיו לה קוראים, מאזינים או צופים. האלטרנטיבה היחידה לתרבות המערבית שממנה אנו משתדלים לקחת את הטוב ולסנן את הרע, היא התרבות היהודית. התרבות היהודית איננה זרם בתוך התרבות המערבית, ואיננה חלק ממנה, התרבות היהודית היחידה היא תרבות שבאה מתוך עולם התורה ואל עולם התורה היא הולכת. התרבות היהודית היא התרבות היחידה שנשארה עד ימינו אנו, היא שרדה את כל סערות העולם, ונשארה איתנה בזכות היותה סלע איתן, התשובה האמיתית לשלילי שבתרבות המערבית היא תרבות יהודית שחיה ובועטת, הנובעת בקדושה וטהרה, בימינו התופעה מתרחבת ותופשת תאוצה, היוצרים היהודיים מתרבים היום ויוצרים תרבות- בזכות תרבות זו אנו יכולים להפיץ את אור היהדות ולהגיע לכל יהודי. היוצרים הדתיים אינם רק אומנים, זמרים, כותבים, ציירים ודומיהם, יוצרים אלה הם גם ובמיוחד הרבנים, וכל אוצר הספרים האדיר שעומד מאחורינו מזמן התנ"ך ועד לספרים שכרגע נמצאים תחת מכבש הדפוס. זוהי התרבות היהודית, היא לא מחקה את התרבות המערבית, היא עתיקה יותר, חזקה יותר וחיה יותר.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה