מתוך אתר "שורש, גולשים לתוכן": www.shoresh.org.il
שימוש בזום בליל הסדר
שאלה:
יש בימים האחרונים פסק הלכה של רבנים חשובים שמסתובב בווטס אפ שמתיר לעשות שימוש ב"זום" בליל הסדר במקרה הצורך, כדי שאנשים בודדים וזקנים יוכלו להיות חלק מליל הסדר. מה הרב אומר על זה?

תשובה:
גבי הפסק, אני חושב שזו טעות קשה. זה סוף של שבת/חג כפי שמכירים אותם.

בזמנו מישהו בנה "אייפון שבת" מבוסס גרמא. והזמינו אותי מ"משמרת השבת" לתאר להם איך עובד אייפון מבחינה טכנולוגית כדי להתייחס לזה. כי מבחינה הלכתית היה קשה לאסור את זה.
ואז, באותו מפגש, אפילו הרבנים הכי מתירניים עשו שמיניות כדי למצוא סיבות לאסור. כי זה הרי סוף של סעודות שבת, או תפילות או התכנסות בקרב המשפחה. כל ילד בטלפון שלו. עסקים. עדכונים "נחוצים" של בורסות וכספים. ושמירת פעולות ל"גרמא" בסוף שבוע כשאתה פנוי. וזהו... אין יותר רוחניות בשבת.

ממש לא מזמן אמרתי לחבר חילוני שלי, איש מפורסם ו"אושיית שמאל", שדבר ממש טוב שקורה אצל החילונים הוא המחיקה של העדות. הוא אמר לי- "זה היה יכול להיות נחמד אם מישהו היה מרים את העיניים מהטלפון לשיחה של חמש דקות". הוא תיאר לי כמה קשה לו לאסוף את הילדים לכמה דקות של שיחה בשבת, לא סעודת שבת, אלא כמה דקות של ביחד. ננסה לדמיין לעצמנו איך ייראו תפילות או קריאת התורה או סעודה של חג, כש"מותר" להפעיל אלקטרוניקה. 

לי זה תמיד נראה כ"רוח הקודש" של רבנים שאסרו את האלקטרוניקה בתחילת המאה שעברה למרות שהבסיס ההלכתי לאסור הוא רעוע. מה שהציל את השבת מלהיות חול גמור בחסות המכשירים. וברור לחלוטין שהתעסקות עם המכשירים, בהיתר כזה או אחר, תגיע מהר לכל מקום ודבר ותמחוק כל מצב רוחני שאפשר היה להגיע אליו בחג. ואחר כך בשבת.

התשובה נתקבלה מהרב יניב חניא



מאגר גדול של שאלות ותשובות באתר שורש, בקרו אותנו