טעויות מדעיות של חכמים...

הרב יניב חניאיטאלולתשעט19/09/2019
שאלה:
בתור אנשים מאמינים, איך אפשר להבין טעויות חמורות מאוד של חכמים מבחינה מדעית הסטורית? איך זה יכול להיות שהם חשבו שכינה נוצרת מהזיעה, או שנחש מתעבר לשבע שנים? ה נראה מאוד מוזר...
תשובה:
בזמנו כתבתי על זה פרק שלם בספר שלי "ואני, מה אני?". שעוסק בשאלות אמונה מודרניות...ניתן לקרוא את הספר כולו כאן-
http://books.shoresh.org.il/colectionbook.htm?bookID=202
הפרק שעוסק בזה נקרא "המדע והאמונה".
בהצלחה
תשובות נוספות בנושא-
סיפורי חסידים
את "סיפורי חסידים" של הרב זווין קראתי כבר מאות פעמים. זהו הספר שלי ל"מעברים", כלומר- לזמנים שבהם אני צריך לעבור בראש מעיסוק ארצי מידי (כסף, תרומות, טפסים ממשלתיים וכדומה) ללימוד תורה, מעבר שהוא לא תמיד קל ועיתים קרובות מצריך מאמץ רוחני מרוכז. לשונו המיוחדת של הרב זווין בסיפורים, ההצמדה של הסיפורים לנושא ברור, פסוקים או חג מתקרב והעיסוק בדמותם של גדולי עולם נותנים בכל פעם מחדש טעם אחר לקריאה ב"סיפורי חסידים". לעיתים זו ההתפעלות מדמות מיוחדת, לעיתים זה סיפור מיוחד שקשור לאירוע קרוב ותמיד זו הלשון המיוחדת והניבים המיוחדים שהרב זווין טבע בעולם הספרות הדתית. בכלל, סיפורים על גדולי עולם ורבנים הם כלי עצום להתחברות לעולמות רוחניים יותר... ישנה אפילו עדות על הרב יעקב אבוחצירא שחלק גדול מהמניע שלו להגיע למדרגות רוחניות מרחיקות לכת היה קריאת סיפורים על גדולי עולם שהשפעתם על נפשו היתה גדולה. הלוואי עלינו... אולם על גבי הערך הרוחני הרי שלקריאה בסיפורי חסידים יש גם ערך ספרותי גבוה- הסיפורים מצליחים להיות מרתקים, חביבים וכתובים בלשון יפהפיה. מבחינתי, גם העובדה שמדובר על אוסף סיפורים קצרים ולא על רומן מתמשך היא יתרון גדול, ניתן לקרוא כמה עמודים, להיכנס לאווירה רוחנית ולהמשיך הלאה.
את "סיפורי חסידים" של הרב זווין קראתי כבר מאות פעמים. זהו הספר שלי ל"מעברים", כלומר- לזמנים שבהם אני צריך לעבור בראש מעיסוק ארצי מידי (כסף, תרומות, טפסים ממשלתיים וכדומה) ללימוד תורה, מעבר שהוא לא תמיד קל ועיתים קרובות מצריך מאמץ רוחני מרוכז. לשונו המיוחדת של הרב זווין בסיפורים, ההצמדה של הסיפורים לנושא ברור, פסוקים או חג מתקרב והעיסוק בדמותם של גדולי עולם נותנים בכל פעם מחדש טעם אחר לקריאה ב"סיפורי חסידים". לעיתים זו ההתפעלות מדמות מיוחדת, לעיתים זה סיפור מיוחד שקשור לאירוע קרוב ותמיד זו הלשון המיוחדת והניבים המיוחדים שהרב זווין טבע בעולם הספרות הדתית. בכלל, סיפורים על גדולי עולם ורבנים הם כלי עצום להתחברות לעולמות רוחניים יותר... ישנה אפילו עדות על הרב יעקב אבוחצירא שחלק גדול מהמניע שלו להגיע למדרגות רוחניות מרחיקות לכת היה קריאת סיפורים על גדולי עולם שהשפעתם על נפשו היתה גדולה. הלוואי עלינו... אולם על גבי הערך הרוחני הרי שלקריאה בסיפורי חסידים יש גם ערך ספרותי גבוה- הסיפורים מצליחים להיות מרתקים, חביבים וכתובים בלשון יפהפיה. מבחינתי, גם העובדה שמדובר על אוסף סיפורים קצרים ולא על רומן מתמשך היא יתרון גדול, ניתן לקרוא כמה עמודים, להיכנס לאווירה רוחנית ולהמשיך הלאה.
בעיה באימונה
כפי שהבטחתי, אני חוזר ומנסה לענות.
בראש ובראשונה התופעה שאתה מתאר איננה חריגה במיוחד. פעמים רבות קורה, במיוחד בדור שלנו שבו ה"גיל המנטלי" יורד... (כלומר- ה40 של היום הוא ה60 של פעם, כפי שנוהגים לומר... הגיל הפיזי והגיל ההתבגרותי לא תמיד מקבילים), שיש משבר אמוני של אמצע החיים. זה דבר די שכיח ופעמים רבות שומעים עליו. אתה לא מתאר בדיוק מה הגיל שלך או השלב, אולם פעמים רבות זה מגיע כש"עוברים שלב". זה לא ממש חושב לצורך הענין, אבל חשוב לדעת שזה די שכיח.
נקודה נוספת היא שבדור/ בתקופה שלנו מאוד קשה להאמין מסיבות שונות ממה שיה "מקובל". בשונה מפעם, שבהם נראה שהבעיות המרכזית היו "אמוניות" בדור שלנו הקושי המרכזי הוא ה"קצף", האושר המדומה שיש בעולם סביבנו ועניינים הקשורים ליצרים, כשבראשם כמובן יצר המין. בתחילת הספר שלי "ואני, מה אני", שפרסמתי לפני 25 שנה, כתבתי שמעולם לא נשאלתי שאלה בסגנון של "קראתי את הרמב"ם ואריסטו והשתכנעתי מאריסטו", אלא תמיד השאלות היו בסגנון של קושי לשמור, של קושי להתמודד עם הקשיים של המצוות ובעיקר עם הלחץ התרבותי הסוחף של העולם בחוץ. בין אם הוא קשור ליצר או שלא... מאז, במשך שנים שבהן אני עוסק בהתמודדות עם קשיי האינטרנט, אני סבור יותר ויותר שזה נכון. מזמן החלפתי את נושא ההרצאות שלי מ"התמודדות עם האינטרנט", ל"התמודדות עם המדיה"... כי אנחנו חיים בעולם שלם, ענק ובלתי מוגבל, שבו כמעט כל מה שאנחנו עושים, חווים או חיים משדר נגד האמונה הדתית שלנו. כל יציאה החוצה וכל קריאה של עיתון היא אתגר אמוני/ יצרי/ דתי שקשה מאוד לעמוד בו.
אז זו העצה הראשונה שלי- הייתי מציע קודם כל לברר, בבירור נוקב עם עצמך, האם אתה חש שהסביבה התרבותית שבה אתה חי- עבודה, טלוויזיה, אינטרנט, עיתונים הם כאלה שהן תומכות אמונה או לפחות לא כל כך מפריעות... או שאתה חש שהן תמיד נגד האמונה הפנימית. מי שעובד, סתם בתור דוגמא, האווירה מאוד מתירנית של לבוש ודרך חיים, קורא ידיעות אחרונות וynet, קורא כל הזמן מדורי ספורט וצופה בסרטים- יתקשה מאוד ל"האמין". לא רק במובן של יצר רע... אלא במובן של עולם שלם, דרך חיים שלימה שכל כולה כאן ועכשיו... שכל כולה עכשוויות ועונג אישי ואגואיזים וקצף שעוטף את הכל.. ואם כולם כל כך נהנים, למה שרק אני אסבול? זה חייב להיות הבירור הראשון שאתה צריך לעשות עם עצמך, כי שם, לעניות דעתי, מתחיל הכל. זה לא, כמו שהרב קוק טוען, שהכל רשע, אבל זו תרבות ועולם שלם של כפירה, שלאו דווקא כופר באלוקות שיש בעולם, אלא יותר כופר בצורך ובמקום של האדם לחיות על פי דת... לעניות דעתי, שמגובה במאות או אלפי שיחות ועשרות אלפי תשובות- זה המקום שממנו זה מתחיל ושם אתה צריך להתחיל את החיפוש.
עד כאן לעכשיו, מחר אשתדל להמשיך...
כפי שהבטחתי, אני חוזר ומנסה לענות.
בראש ובראשונה התופעה שאתה מתאר איננה חריגה במיוחד. פעמים רבות קורה, במיוחד בדור שלנו שבו ה"גיל המנטלי" יורד... (כלומר- ה40 של היום הוא ה60 של פעם, כפי שנוהגים לומר... הגיל הפיזי והגיל ההתבגרותי לא תמיד מקבילים), שיש משבר אמוני של אמצע החיים. זה דבר די שכיח ופעמים רבות שומעים עליו. אתה לא מתאר בדיוק מה הגיל שלך או השלב, אולם פעמים רבות זה מגיע כש"עוברים שלב". זה לא ממש חושב לצורך הענין, אבל חשוב לדעת שזה די שכיח.
נקודה נוספת היא שבדור/ בתקופה שלנו מאוד קשה להאמין מסיבות שונות ממה שיה "מקובל". בשונה מפעם, שבהם נראה שהבעיות המרכזית היו "אמוניות" בדור שלנו הקושי המרכזי הוא ה"קצף", האושר המדומה שיש בעולם סביבנו ועניינים הקשורים ליצרים, כשבראשם כמובן יצר המין. בתחילת הספר שלי "ואני, מה אני", שפרסמתי לפני 25 שנה, כתבתי שמעולם לא נשאלתי שאלה בסגנון של "קראתי את הרמב"ם ואריסטו והשתכנעתי מאריסטו", אלא תמיד השאלות היו בסגנון של קושי לשמור, של קושי להתמודד עם הקשיים של המצוות ובעיקר עם הלחץ התרבותי הסוחף של העולם בחוץ. בין אם הוא קשור ליצר או שלא... מאז, במשך שנים שבהן אני עוסק בהתמודדות עם קשיי האינטרנט, אני סבור יותר ויותר שזה נכון. מזמן החלפתי את נושא ההרצאות שלי מ"התמודדות עם האינטרנט", ל"התמודדות עם המדיה"... כי אנחנו חיים בעולם שלם, ענק ובלתי מוגבל, שבו כמעט כל מה שאנחנו עושים, חווים או חיים משדר נגד האמונה הדתית שלנו. כל יציאה החוצה וכל קריאה של עיתון היא אתגר אמוני/ יצרי/ דתי שקשה מאוד לעמוד בו.
אז זו העצה הראשונה שלי- הייתי מציע קודם כל לברר, בבירור נוקב עם עצמך, האם אתה חש שהסביבה התרבותית שבה אתה חי- עבודה, טלוויזיה, אינטרנט, עיתונים הם כאלה שהן תומכות אמונה או לפחות לא כל כך מפריעות... או שאתה חש שהן תמיד נגד האמונה הפנימית. מי שעובד, סתם בתור דוגמא, האווירה מאוד מתירנית של לבוש ודרך חיים, קורא ידיעות אחרונות וynet, קורא כל הזמן מדורי ספורט וצופה בסרטים- יתקשה מאוד ל"האמין". לא רק במובן של יצר רע... אלא במובן של עולם שלם, דרך חיים שלימה שכל כולה כאן ועכשיו... שכל כולה עכשוויות ועונג אישי ואגואיזים וקצף שעוטף את הכל.. ואם כולם כל כך נהנים, למה שרק אני אסבול? זה חייב להיות הבירור הראשון שאתה צריך לעשות עם עצמך, כי שם, לעניות דעתי, מתחיל הכל. זה לא, כמו שהרב קוק טוען, שהכל רשע, אבל זו תרבות ועולם שלם של כפירה, שלאו דווקא כופר באלוקות שיש בעולם, אלא יותר כופר בצורך ובמקום של האדם לחיות על פי דת... לעניות דעתי, שמגובה במאות או אלפי שיחות ועשרות אלפי תשובות- זה המקום שממנו זה מתחיל ושם אתה צריך להתחיל את החיפוש.
עד כאן לעכשיו, מחר אשתדל להמשיך...
למה אני לא מתחתן?
פעם, לפני כמה חודשים, התברר לנו שחברים קרובים עוברים משבר לא פשוט בחיים, במשך כמה חודשים. כאשר שאלנו אותם מדוע הם לא שיתפו אותנו בעניין זמן ארוך כל כך, הם השיבו לנו בתשובה שדי הממה אותנו. "לא הרגשנו בנוח לשתף אתכם", אמרה לנו האישה, "כי אצלנו יש תמיד בעיות ואצלכם הכל תמיד מושלם...". פתאום הבנתי יותר מתמיד את מאמר חז"ל של "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים". כי כשאת/ה שם, עמוק בבעיה שלך, הרי שקשה לך בכלל להבין שאפשר אחרת. העולם כולו נראה אטום, חסר תקווה והבעיה שלך ממלאת אותך... כולם סביבך נראים מאושרים וחסרי דאגות ולך אין מוצא.
בעקבות זאת, ניסינו בשורות הבאות לאסוף מספר עצות שנראו לנו חשובות לכל מי שנתון בבעיה כלשהיא ובוודאי למי שמתקשה עדיין למצוא את בן/ בת זוגו לחיים.
עצה ראשונה-
אחת הבעיות הגדולות של כולנו היא ה"הצגה" שבה אנו חיים. משום מה התרגלנו לכך שמידת האושר שלנו נקבעת על פי מה שחושבים האחרים על אושרנו ולכן רבים מאיתנו עושים מאמצים אדירים לשכנע את הסביבה כמה אנחנו מאושרים, טוב לנו והכל זורם. כמעט כל זוג חברים שתפגוש ישדר לך, כמעט לא במודע, אושר מושפרץ, חיים אידיאלים והסכמות בכל דבר. ככה הזוגות הנשואים משכנעים את עצמם שהם מאושרים.
אז נתחיל מזה שצריך לדעת שאין דבר כזה! לכל זוג יש ויכוחים, אי הסכמות ו... ונסיון למצוא התאמה מושלמת, מושפרצת, כמו אצל זוגות החברים שלך נידון לכישלון. כי זה פשוט לא קורה. למעשה, האושר הגדול ביותר מושג דווקא על ידי ויתורים, שגדלים ככל שהאדם (דהיינו- את/ה) מתעלה ומתקדם. ואת זה, הרי, לא ניתן להשיג במהלך פגישה עם מישהו אחר.
עצה שניה-
יותר ויותר, ממאות ייעוצים אינטרנטים ואחרים, אני הולך ומשתכנע בחשיבות ההתאמה של ה"פרטים הקטנים" והטכניים לפני פגישות. זה נכון שבעולם המודרני משכנעים אותנו בחשיבות הרומנטיקה, ניצחון האהבה על המכשולים ואי ההתאמות ועוד... אבל הדבר טוב בקושי לשעה וחצי הממוצעת של סרט הוליוודי. בחיים, המריבות הגדולות ביותר יהיו על המקום שבו שמים את המפתחות של האוטו, וזאת עוד סיבה רצינית יחסית. לכן, בדקו את ההתאמות הטכניות, גיל, מנטליות, רמה דתית (פחות או יותר, כמובן) וכדומה... זה חשוב.
עצה שלישית
פעמים רבות, כשנדמה לך ש"כ ו ל ם" מתחתנים ורק את/ה תקוע, הרי שישנה נטיה לחפש "סיבות". איזה חטא מיוחד שחטאת, פגם באחד הגלגולים הקודמים או משהו אקזוטי דומה. וכל זאת למרות שכולנו יודעים שגם אנשים לא הכי צדיקים מתחתנים בעולם. וזה כנראה לא המדד. חיפוש של חטאים, מה אני צריך ל"תקן" (במובן המיסטי) וכדומה... לא יוביל לשום מקום. ברוב המקרים גם "מקובל גדול" זה או אחר לא בדיוק יודע מה קרה. אם כבר, אז בקש/י ברכה מגדול דור, ידען תורני או בקרו בעמוקה. עזבו את ה"מקובלים" לפתור את הבעיות של עצמם.
עצה רביעית
לפני זמן לא רב נפגשתי עם קבוצה של אנשי עסקים (בינונים כאלה) לגבי תרומות לפרוייקטים של שורש... תוך כדי הפגישה למדתי משהו חשוב ביותר על אנשים שיש להם כסף (ויחסית, הצלחה)- הם עובדים קשה. קמים מוקדם בבוקר, הולכים לישון מאוחר,מבלים ימים בכבישים ועוד. אם הדבר נכון לגבי כסף, שבו הדברים אינם תלויים בנו, הרי שהם נכונים שבעתיים לגבי עניינים שברוח ומצוות... אין מנוס ממאמצים, קשיים והתרכזות במשימה. מאמץ שצריך להתפזר גם על הצד של הפגישות, הנסיעות והבחינה של עוד ועוד אפשרויות וגם על הצד של התפילה והמאמץ הרוחני.
פעם, לפני כמה חודשים, התברר לנו שחברים קרובים עוברים משבר לא פשוט בחיים, במשך כמה חודשים. כאשר שאלנו אותם מדוע הם לא שיתפו אותנו בעניין זמן ארוך כל כך, הם השיבו לנו בתשובה שדי הממה אותנו. "לא הרגשנו בנוח לשתף אתכם", אמרה לנו האישה, "כי אצלנו יש תמיד בעיות ואצלכם הכל תמיד מושלם...". פתאום הבנתי יותר מתמיד את מאמר חז"ל של "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים". כי כשאת/ה שם, עמוק בבעיה שלך, הרי שקשה לך בכלל להבין שאפשר אחרת. העולם כולו נראה אטום, חסר תקווה והבעיה שלך ממלאת אותך... כולם סביבך נראים מאושרים וחסרי דאגות ולך אין מוצא.
בעקבות זאת, ניסינו בשורות הבאות לאסוף מספר עצות שנראו לנו חשובות לכל מי שנתון בבעיה כלשהיא ובוודאי למי שמתקשה עדיין למצוא את בן/ בת זוגו לחיים.
עצה ראשונה-
אחת הבעיות הגדולות של כולנו היא ה"הצגה" שבה אנו חיים. משום מה התרגלנו לכך שמידת האושר שלנו נקבעת על פי מה שחושבים האחרים על אושרנו ולכן רבים מאיתנו עושים מאמצים אדירים לשכנע את הסביבה כמה אנחנו מאושרים, טוב לנו והכל זורם. כמעט כל זוג חברים שתפגוש ישדר לך, כמעט לא במודע, אושר מושפרץ, חיים אידיאלים והסכמות בכל דבר. ככה הזוגות הנשואים משכנעים את עצמם שהם מאושרים.
אז נתחיל מזה שצריך לדעת שאין דבר כזה! לכל זוג יש ויכוחים, אי הסכמות ו... ונסיון למצוא התאמה מושלמת, מושפרצת, כמו אצל זוגות החברים שלך נידון לכישלון. כי זה פשוט לא קורה. למעשה, האושר הגדול ביותר מושג דווקא על ידי ויתורים, שגדלים ככל שהאדם (דהיינו- את/ה) מתעלה ומתקדם. ואת זה, הרי, לא ניתן להשיג במהלך פגישה עם מישהו אחר.
עצה שניה-
יותר ויותר, ממאות ייעוצים אינטרנטים ואחרים, אני הולך ומשתכנע בחשיבות ההתאמה של ה"פרטים הקטנים" והטכניים לפני פגישות. זה נכון שבעולם המודרני משכנעים אותנו בחשיבות הרומנטיקה, ניצחון האהבה על המכשולים ואי ההתאמות ועוד... אבל הדבר טוב בקושי לשעה וחצי הממוצעת של סרט הוליוודי. בחיים, המריבות הגדולות ביותר יהיו על המקום שבו שמים את המפתחות של האוטו, וזאת עוד סיבה רצינית יחסית. לכן, בדקו את ההתאמות הטכניות, גיל, מנטליות, רמה דתית (פחות או יותר, כמובן) וכדומה... זה חשוב.
עצה שלישית
פעמים רבות, כשנדמה לך ש"כ ו ל ם" מתחתנים ורק את/ה תקוע, הרי שישנה נטיה לחפש "סיבות". איזה חטא מיוחד שחטאת, פגם באחד הגלגולים הקודמים או משהו אקזוטי דומה. וכל זאת למרות שכולנו יודעים שגם אנשים לא הכי צדיקים מתחתנים בעולם. וזה כנראה לא המדד. חיפוש של חטאים, מה אני צריך ל"תקן" (במובן המיסטי) וכדומה... לא יוביל לשום מקום. ברוב המקרים גם "מקובל גדול" זה או אחר לא בדיוק יודע מה קרה. אם כבר, אז בקש/י ברכה מגדול דור, ידען תורני או בקרו בעמוקה. עזבו את ה"מקובלים" לפתור את הבעיות של עצמם.
עצה רביעית
לפני זמן לא רב נפגשתי עם קבוצה של אנשי עסקים (בינונים כאלה) לגבי תרומות לפרוייקטים של שורש... תוך כדי הפגישה למדתי משהו חשוב ביותר על אנשים שיש להם כסף (ויחסית, הצלחה)- הם עובדים קשה. קמים מוקדם בבוקר, הולכים לישון מאוחר,מבלים ימים בכבישים ועוד. אם הדבר נכון לגבי כסף, שבו הדברים אינם תלויים בנו, הרי שהם נכונים שבעתיים לגבי עניינים שברוח ומצוות... אין מנוס ממאמצים, קשיים והתרכזות במשימה. מאמץ שצריך להתפזר גם על הצד של הפגישות, הנסיעות והבחינה של עוד ועוד אפשרויות וגם על הצד של התפילה והמאמץ הרוחני.
האם יש ענין לקרוא סיפורי חסידים
את "סיפורי חסידים" של הרב זווין קראתי כבר מאות פעמים. זהו הספר שלי ל"מעברים", כלומר- לזמנים שבהם אני צריך לעבור בראש מעיסוק ארצי מידי (כסף, תרומות, טפסים ממשלתיים וכדומה) ללימוד תורה, מעבר שהוא לא תמיד קל ועיתים קרובות מצריך מאמץ רוחני מרוכז. לשונו המיוחדת של הרב זווין בסיפורים, ההצמדה של הסיפורים לנושא ברור, פסוקים או חג מתקרב והעיסוק בדמותם של גדולי עולם נותנים בכל פעם מחדש טעם אחר לקריאה ב"סיפורי חסידים". לעיתים זו ההתפעלות מדמות מיוחדת, לעיתים זה סיפור מיוחד שקשור לאירוע קרוב ותמיד זו הלשון המיוחדת והניבים המיוחדים שהרב זווין טבע בעולם הספרות הדתית. בכלל, סיפורים על גדולי עולם ורבנים הם כלי עצום להתחברות לעולמות רוחניים יותר... ישנה אפילו עדות על הרב יעקב אבוחצירא שחלק גדול מהמניע שלו להגיע למדרגות רוחניות מרחיקות לכת היה קריאת סיפורים על גדולי עולם שהשפעתם על נפשו היתה גדולה. הלוואי עלינו... אולם על גבי הערך הרוחני הרי שלקריאה בסיפורי חסידים יש גם ערך ספרותי גבוה- הסיפורים מצליחים להיות מרתקים, חביבים וכתובים בלשון יפהפיה. מבחינתי, גם העובדה שמדובר על אוסף סיפורים קצרים ולא על רומן מתמשך היא יתרון גדול, ניתן לקרוא כמה עמודים, להיכנס לאווירה רוחנית ולהמשיך הלאה.
את "סיפורי חסידים" של הרב זווין קראתי כבר מאות פעמים. זהו הספר שלי ל"מעברים", כלומר- לזמנים שבהם אני צריך לעבור בראש מעיסוק ארצי מידי (כסף, תרומות, טפסים ממשלתיים וכדומה) ללימוד תורה, מעבר שהוא לא תמיד קל ועיתים קרובות מצריך מאמץ רוחני מרוכז. לשונו המיוחדת של הרב זווין בסיפורים, ההצמדה של הסיפורים לנושא ברור, פסוקים או חג מתקרב והעיסוק בדמותם של גדולי עולם נותנים בכל פעם מחדש טעם אחר לקריאה ב"סיפורי חסידים". לעיתים זו ההתפעלות מדמות מיוחדת, לעיתים זה סיפור מיוחד שקשור לאירוע קרוב ותמיד זו הלשון המיוחדת והניבים המיוחדים שהרב זווין טבע בעולם הספרות הדתית. בכלל, סיפורים על גדולי עולם ורבנים הם כלי עצום להתחברות לעולמות רוחניים יותר... ישנה אפילו עדות על הרב יעקב אבוחצירא שחלק גדול מהמניע שלו להגיע למדרגות רוחניות מרחיקות לכת היה קריאת סיפורים על גדולי עולם שהשפעתם על נפשו היתה גדולה. הלוואי עלינו... אולם על גבי הערך הרוחני הרי שלקריאה בסיפורי חסידים יש גם ערך ספרותי גבוה- הסיפורים מצליחים להיות מרתקים, חביבים וכתובים בלשון יפהפיה. מבחינתי, גם העובדה שמדובר על אוסף סיפורים קצרים ולא על רומן מתמשך היא יתרון גדול, ניתן לקרוא כמה עמודים, להיכנס לאווירה רוחנית ולהמשיך הלאה.
קבלה על תנאי
שלום אריה, ראיתי את האתר וניסיתי להבין על מה בדיוק מדובר. אני חייב לומר שלא ממש הבנתי. אני סבור שאניפחות האדם לשאול אותו את השאלה. ההסתייגות שלי מדברים כאלו ומ"שיטות רוחניות" מבוססות קבלה היא רבה. אני לא ממש מאמין שזה עובד ולכן אני מתקשה לענות על שאלה כזו באובייקטיביות. או לחקור לעומק על מה מדובר...
בשטחיות- אני סבור שזה בעייתי. יש כאן סמיכה על כח עליון שהוא לא אלוקות וזו בעיה. אבל כפי שאמרתי, אני מסוייג מאוד מדברים כאלו ולכן אני לא בטוח שאני האדם לשאול.
שלום אריה, ראיתי את האתר וניסיתי להבין על מה בדיוק מדובר. אני חייב לומר שלא ממש הבנתי. אני סבור שאניפחות האדם לשאול אותו את השאלה. ההסתייגות שלי מדברים כאלו ומ"שיטות רוחניות" מבוססות קבלה היא רבה. אני לא ממש מאמין שזה עובד ולכן אני מתקשה לענות על שאלה כזו באובייקטיביות. או לחקור לעומק על מה מדובר...
בשטחיות- אני סבור שזה בעייתי. יש כאן סמיכה על כח עליון שהוא לא אלוקות וזו בעיה. אבל כפי שאמרתי, אני מסוייג מאוד מדברים כאלו ולכן אני לא בטוח שאני האדם לשאול.
ספר להצלת הנפש
שלום וברכה,
כפי שאתה בודאי יודע, וכמו שתמיד מקובל לומר- אין ספר אמונה עם הוכחות חד משמעיות וחותכות ובלתי ניתנות לערעור. אילו היה כזה, הרי שכל עניין האמונה היה הופך לחד משמעי ובלתי ניתן לערעור ולכן ממילא לא היה שכר על האמונה או על הליכה בדרכי השם.
זה הרי כל מטרתו של האדם בעולם- שיהיה לו קשה ובכל זאת הוא ישמור, מה שיוביל לשכר טוב ומאמץ.
ובכל זאת- יש לא מעט ספרים טובים שעוסקים בעניין. וזה מאוד תלוי באופי של הבחור שאיתו דיברת- יש אנשים מאוד אנליטים שמושפעים מהוכחות שכליות, מעניינים של מדע ותורה וכדומה, יש אנשים שמושעים יותר מסיפורי אמונה גדולה או מהוכחות הנובעות מסיפורים ויש כאלה שצריכים שיענו להם על שאלות- למה יש רע בעולם, השואה, גיל העולם וכדומה... צריך לחשוב לאיזו קבוצה שייך הבחור שלך ואז לחשוב מה מתאים לו.
אני אישית כתבתי ספר אמונה בשם ואני מה אני שהוא יותר בתחום של אנליטיקה ומענה על שאלות מדעיות וכדומה. יש לספר הזה גם גרסא אלקטרונית חינמית. ואני מה אני בפורמט אי בוק....
לאחרונה יש ספר שכתב עורך דין שנקרא "ההכחות", ויש בכלל המון המון ספרים, מכל הגוונים והחסידיות והשיטות השונות. אני חושב שאתה צריך לנסות ולנתח מה מתאים לבחור שאיתו דיברת, ואז לבחור משהן שמתאים לו. גם ספרי הרב זמיר מאוד מקובלים, יש ספרים לא רעים בכלל של חב"ד ועוד ועוד...
שלום וברכה,
כפי שאתה בודאי יודע, וכמו שתמיד מקובל לומר- אין ספר אמונה עם הוכחות חד משמעיות וחותכות ובלתי ניתנות לערעור. אילו היה כזה, הרי שכל עניין האמונה היה הופך לחד משמעי ובלתי ניתן לערעור ולכן ממילא לא היה שכר על האמונה או על הליכה בדרכי השם.
זה הרי כל מטרתו של האדם בעולם- שיהיה לו קשה ובכל זאת הוא ישמור, מה שיוביל לשכר טוב ומאמץ.
ובכל זאת- יש לא מעט ספרים טובים שעוסקים בעניין. וזה מאוד תלוי באופי של הבחור שאיתו דיברת- יש אנשים מאוד אנליטים שמושפעים מהוכחות שכליות, מעניינים של מדע ותורה וכדומה, יש אנשים שמושעים יותר מסיפורי אמונה גדולה או מהוכחות הנובעות מסיפורים ויש כאלה שצריכים שיענו להם על שאלות- למה יש רע בעולם, השואה, גיל העולם וכדומה... צריך לחשוב לאיזו קבוצה שייך הבחור שלך ואז לחשוב מה מתאים לו.
אני אישית כתבתי ספר אמונה בשם ואני מה אני שהוא יותר בתחום של אנליטיקה ומענה על שאלות מדעיות וכדומה. יש לספר הזה גם גרסא אלקטרונית חינמית. ואני מה אני בפורמט אי בוק....
לאחרונה יש ספר שכתב עורך דין שנקרא "ההכחות", ויש בכלל המון המון ספרים, מכל הגוונים והחסידיות והשיטות השונות. אני חושב שאתה צריך לנסות ולנתח מה מתאים לבחור שאיתו דיברת, ואז לבחור משהן שמתאים לו. גם ספרי הרב זמיר מאוד מקובלים, יש ספרים לא רעים בכלל של חב"ד ועוד ועוד...
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא אמונה
מוצרים








