אבקת חלב נוכרי

הרב יניב חניאלתשריתשפו22/10/2025
שאלה:
שלום כבוד הרב, האם מותר לאכול שוקולדים המכילים אבקת חלב נוכרי?
תשובה:
שלום וברכה,חלב נוכרי (לא אבקה) הוא גזירה שגזרו חכמים שאסור לאכול. אלא אם כן יהודי רואה את החליבה. החשש הוא שמא הנוכרי ערבב בחלב חלב מבהמה טמאה. בימינו החשש הזה רחוק בגלל כל מיני עניינים הקשורים לפיקוח ממשלתי וכדומה.
אולם ממשיכים להחזיק באיסור בגלל שגזירה שגזרו חכמים לא מופרת אלא אם כן הפר אותה בבית דין שגדול מהבית דין שגזר את הגזירה.
אז אנחנו מקפידים על איסור חלב נוכרי (לא אקה) בגלל גזירת חז"ל שאיננה מופרת. ויש רבים בחו"ל שלא מקפידים על איסור חלב נוכרי, אם אין להם ברירה.
לגבי אבקת חלב נוכרי, יש דיון האם הגזירה כוללת רק חלב ניגר או שמא גם את אבקת חלב נוכרי. יש שסוברים שהגזירה היא רק על חלב... ולכן, רבים מאלה שמקפידים שלא לאכול חלב נוכרי, מתירים לאכול אבקת חלב נוכרי. כי הגזירה חלה על חלב בלבד...
ובכל זאת,מכיוון שבארץ ישראל, יחסית קל מאוד להקפיד על איסור חלב נוכרי, יש רבים מאוד שמקפידים לא לאכול גם אבקת חלב נוכרי... כי זו לא משימה קשה כל כך.
כך שזה קצת תלוי בך... יש החלט מקום להחמיר (וכך אני לדוגמא נוהג, שלא לאכול), אבל אם אתה פחות מהמחמירים, אפשר לאכול. כי הגזירה רחוקה, ופחות שייכת באבקה.
חשוב לציין שהרב שמואל אליהו אומר תמיד (כך שמעתי ממנו אישית), שאמנם החשש לחלב בהמה טמאה חלש מאוד... אולם יש חשש של טריפות בפרות בחו"ל (כי יש הרבה ניתוחים וטרינרים שמטריפים), ולכן גם בימינו החלב בחשש של טריפה וראוי מאוד להחמיר לדעתו.
תשובות נוספות בנושא-
מאכל גלוי
אם הוא סגור בצנצנת, או שמור במקרר, או עם שמן, אז כן, מותר לאכול אותו גם אחרי לילה.
בדרך כלל בשום שקונים יש את כל שלושת הדברים. אבל מספיק גם אחד מהם.
אם הוא סגור בצנצנת, או שמור במקרר, או עם שמן, אז כן, מותר לאכול אותו גם אחרי לילה.
בדרך כלל בשום שקונים יש את כל שלושת הדברים. אבל מספיק גם אחד מהם.
בדיקת ביצים מדם
יש איסור מהתורה לאכול דם. בגלל איסור זה אנחנו נוהגים להכשיר כל בשר לאכילה, לשטוף, להדיח ולנקות את כל הדם מהאוכל... אולם לעיתים מוצאים דם בביצים, האם גם ביצים צריך לבדוק מדם? הפוסקים כותבים שכן! כאשר אנחנו פותחים ביצה ומתכוונים לאפות בה או להכין ממנה תבשיל, צריך לבדוק אם יש בה דם או לא. מצד שני, מכיוון שברוב הביצים אין דם, הרי שמותר לאכול ביצה קשה מבלי לנסות ולבדוק אם יש בה דם.
במקרה שמצאנו דם בביצה- הדין תלוי בסוג הביצה. אם זו ביצה שבאה מתרנגולת בלבד (זאת אומרת שאין תרנגול זכר סביבה, כמו רוב התרנגולות שלנו היום), הרי שמה שצריך זה לזרוק את הדם ומותר לאכול את שאר הביצה. אם במקרה מדובר בתרנגולת ותרנגול שנמצאים ביחד בחצר- הרי שאם מצאנו דם צריך לזרוק את הביצה.
כפי שאמרנו- רוב רובן של התרנגולות בימינו גדלות בלולים בלי זכרים בכלל ולכן אם מוצאים בימינו דם בביצה אפשר פשוט לזרוק את הדם עצמו ולאכול את שאר הביצה.
יש איסור מהתורה לאכול דם. בגלל איסור זה אנחנו נוהגים להכשיר כל בשר לאכילה, לשטוף, להדיח ולנקות את כל הדם מהאוכל... אולם לעיתים מוצאים דם בביצים, האם גם ביצים צריך לבדוק מדם? הפוסקים כותבים שכן! כאשר אנחנו פותחים ביצה ומתכוונים לאפות בה או להכין ממנה תבשיל, צריך לבדוק אם יש בה דם או לא. מצד שני, מכיוון שברוב הביצים אין דם, הרי שמותר לאכול ביצה קשה מבלי לנסות ולבדוק אם יש בה דם.
במקרה שמצאנו דם בביצה- הדין תלוי בסוג הביצה. אם זו ביצה שבאה מתרנגולת בלבד (זאת אומרת שאין תרנגול זכר סביבה, כמו רוב התרנגולות שלנו היום), הרי שמה שצריך זה לזרוק את הדם ומותר לאכול את שאר הביצה. אם במקרה מדובר בתרנגולת ותרנגול שנמצאים ביחד בחצר- הרי שאם מצאנו דם צריך לזרוק את הביצה.
כפי שאמרנו- רוב רובן של התרנגולות בימינו גדלות בלולים בלי זכרים בכלל ולכן אם מוצאים בימינו דם בביצה אפשר פשוט לזרוק את הדם עצמו ולאכול את שאר הביצה.
בית קפה לא כשר מטעם העבודה
אני סבור שאסור ללכת לשם. יש בזה גם משום מראית עין (אנשים יראו אותך יושבת ויחשבו שזה מקום בסדר, יש הרבה אנשים שמתביישים לשאול). וגם משום תמיכה ועידוד של מקומות לא כשרים.
אני סבור שאסור ללכת לשם. יש בזה גם משום מראית עין (אנשים יראו אותך יושבת ויחשבו שזה מקום בסדר, יש הרבה אנשים שמתביישים לשאול). וגם משום תמיכה ועידוד של מקומות לא כשרים.
שאלה בכשרות כלים
זה בסדר גמור, יש כאן המון ספקות, וגם אם הכל נכון, זה עדיין מכסה, ככה שזה בסדר וניתן להשתמש במכסה ללא חשש.
זה בסדר גמור, יש כאן המון ספקות, וגם אם הכל נכון, זה עדיין מכסה, ככה שזה בסדר וניתן להשתמש במכסה ללא חשש.
שאלה בכשרות המטבח
א. במקרים כאלה הולכים אחרי "רוב שימוש". כלומר- גם אם נניח שלעיתים אתם משתמשים במים, עדיין רוב השימוש של המשולשים הוא במים קרים או פושרים מקסימום. ולכן גם אם תיאורטית היה שימוש במים ממש רותחים (שזה לא קורה בדרך כלל), וכן ב"מים בשריים", זה מתבטל ברוב השימוש.
ב. אני חושב שמה שאתם עושים פעם בשנה בפסח זה בהחלט מספיק... העירוי בטח נחשב כהכשרה.
לגבי שאר הכלים- שם בוודאי ובוודאי שאין חשש.... כי הם בטח לא נגעו במשלושים כשהם היו רותחים עד כדי כך שיעבירו בשר או חלב...
א. במקרים כאלה הולכים אחרי "רוב שימוש". כלומר- גם אם נניח שלעיתים אתם משתמשים במים, עדיין רוב השימוש של המשולשים הוא במים קרים או פושרים מקסימום. ולכן גם אם תיאורטית היה שימוש במים ממש רותחים (שזה לא קורה בדרך כלל), וכן ב"מים בשריים", זה מתבטל ברוב השימוש.
ב. אני חושב שמה שאתם עושים פעם בשנה בפסח זה בהחלט מספיק... העירוי בטח נחשב כהכשרה.
לגבי שאר הכלים- שם בוודאי ובוודאי שאין חשש.... כי הם בטח לא נגעו במשלושים כשהם היו רותחים עד כדי כך שיעבירו בשר או חלב...
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא כשרות
מוצרים







