close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

המשך שאלה תבניות שלא הוטבלו

הרב יניב חניא  כו אב, תשפא  04/08/2021

.......................

שאלה:

תודה רבה לרב על התשובה המהירה! https://www.shoresh.org.il/spages/shut/unfolded oven mould.htm ניסית שוב לנקות את התבניות אך נשארו עדיין כתמים קטנים, חלקם נראים לי שריטות ושפשופים אבל חלקם כפיח, ואני חוששת שאולי חלקם נחשבים כמעכבים הטבלה (הבנתי שלפעיתם לכלוכים קטנים לא נחשבים חוצץ אך אני לא יודעת איך וחוששת להכריע ולטעות). לגבי הנייר כסף, מכיוון שהרב כתב שהוא מניח כי האיסור להניח נייר אפייה הוא כי הוא עלול להיקרע, חשוב לי לציין כי לפי מה שקראתי (בשותי"ם בחיפוש שטחי באינטרנט..) הסיבה היא כי הנייר אפייה נחשב כטפל לתבנית. אני לא כותבת כדי חלילה לסתור את הרב, אלא רק כי הוא כתב בעצמו שאינו יודע מה הסיבה ולכן חשוב לי לציין את מה שאני קראתי (אם כי ברור לי שיכולות להיות פסיקות שונות ועל כן אני שואלת את הרב וסומכת על דעתו). האם בכל זאת לדעת הרב ובמיוחד במקרה שלי שהוא בדיעבד הרב חושב שזה יהיה בסדר להשתמש בנייר כסף (כאשר כאמור אני שמה גם נייר כסף וגם נייר אפייה מעליו)? ואם לא, האם פתרון כמו של מכון צומת שעשו בקורונה של מכירה לגוי של הכלים זה פתרון חלופי אפשרי? (בזמנו הם הסבירו שנועד למכירת כלים חשמליים מלכתחילה ובדיעבד בשל הקורונה גם לכלים רגילים באופן זמני עד תום הסגרים, אבל אולי במצב שלי אפשר להשתמש בזה כפתרון קבע (אולי בשילוב של הטבלה בלי ברכה)? (ובתקווה שאם אכן עדיין מאפשרים זאת בכלל..). מצרפת כתבה בנושא למקרה שהרב לא מכיר- https://www.inn.co.il/news/431734 סליחה ושוב תודה רבה!!

תשובה:

לדעתי את יכולה להתטביל את התבנית למרות הלכלוך המועט שנשאר. מכיוון שלא מקפידים עליו (כי לא ניתן לנקות תבנית למצב של חדש), וזה לא איסור של טריפה, אלא של טבילה. את יכולה לטבול את התבניות ככה.
לגבי נייר הכסף- אם תטבילי את התבניות כמו שהן עכשיוף, וגם תשימי נייר כסף לעניות דעתי זה מספיק. 

לגבי מכירה לגוי- זו אפשרות. אם כי קשה לי לדמיין איפה תשיגי גוי למכור לו את התבניות... וגם אני מבין שהן לא שלך, אלא של הוריך? 

בכל מקרה, אני חושב שטבילה במצב הנוכחי, למרות טיפות הלכלוך, ואז נייר כסף, זה בסדר גמור.
תשובות נוספות בנושא-
תבניות שלא הוטבלו
1. זה לא פשוט להטביל אם יש לכלוך ממש קשה שלא יורד. כי זה חוצץ בטבילה. צריך לנקות כמה שאפשר, ואם עדיי
כשרות יומית בחנות ירקות
הענין של חתימה יומית בחנויות ירקות הוא בעיקר טכני- הרעיון הוא שבכל יום יכולה להגיע סחורה, ואז צריך ל
הכשרת לבבות וצליית לבבות
יש לנו באתר מאמר שלם בענין, שעוסק בכל ההיבטים של שאלת המשך-תבניות
ההנחה שלי היתה שבשנים של שימוש רצוף, בודאי היו מקרים שבהם לא חיכו 24 שעות. אהל אם ידוע לחלוטין שזה ל
כשרות תבניות תנור
אם לא חיכו בין בשר לחלב 24 שעות, הרי שהתבניות הופכות ללא כשרות (כי הבשר, נניח, מהבישול הקודם, מתערבב
לקנות תפילין
יש הרבה מאוד רמות וסוגים של כשרויות וגימורים בתפילין... 

אם מדובר בתפילין שלא יעשה ב