close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לשמור על שלמות המשפחה באמצעות טיפול זוגי.

מערכת שורשו תשרי, תשפב12/09/2021

"כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו, כל משפחה אומללה - אומללה בדרכה שלה." כך פותח טולסטוי את יצירת המופת שלו אנה קרנינה

תגיות:
צילום: freepik

למרות המורכבות של משפחות ננסה כאן לפשט את ההתבוננות ולראות כיצד טיפול זוגי יכול לתרום לשלמות המשפחה בכל ההיבטים.

שלושת ההיבטים בניהול חיי משפחה:
חיי משפחה מתנהלים בשלושה היבטים שלכאורה נפרדים אבל בפועל קשורים זה בזה וכל התייחסות לאחד ההיבטים תשפיע על שני האחרים. אנחנו נדבר כאן על ההיבט הזוגי, ההורי והכלכלי. אפשר לדמיין את זה כמו שלושה כדורים הקשורים ביניהם באופן כזה שכל תנועה באחד מהם מזיזה את שני האחרים.

ההיבט הזוגי:
בגרעין של המשפחה נמצא זוג.

צילום: freepik
במשפחות המאושרות הזוגיות קדמה לילדים ותישאר גם כשהילדים יצאו מהבית. ללא זוגיות מיטיבה אין סיכוי לייצר חיי משפחה מאושרים. במאמר זה נרחיב במיוחד כיצד טיפול זוגי יכול לתרום למשפחה לשגשג בכל ההיבטים האחרים.

ההיבט ההורי:
מערכות היחסים בין ההורים לילדים, קביעת נורמות ההתנהלות בבית, יצירת גבולות ושיח בין כל הילדים. הרבה פעמים אנשים פונים להדרכה הורית או שולחים את ילדיהם לטיפול בעוד ששורש הבעיה במשפחה נעוץ בהתנהלות ההורית.

לא מעט אנשים מחליטים להישאר בתוך הזוגיות למען הילדים. מצד אחד אפשר להבין את ההיגיון שבאמירה הזאת. מצד שני הרבה פעמים ילדים מחזיקים על כתפיהם הקטנות את המתח בין ההורים.

אנחנו רואים הרבה פעמים שילדים להורים כאלה יהיו ילדים שזקוקים להרבה תמיכה עזרה וטיפול.

באופן לא מודע הם מרגישים שהקשר בין ההורים תלוי בהם, מה שמדביר את ההורים זה הרצון לטפל בהם וככל שיש להם יותר בעיות ההורים יישארו יחדיו.

אנחנו נמצא משפחות שבהם הילדים זקוקים לעזרה בלימודים, לטיפול ריגשי ולפעמים אפילו בעיות בריאותיות כרוניות.

לכן לא מומלץ "להישאר בשביל הילדים" ואנשים שמחזיקים עמדה כזאת כדאי להם לפנות לטיפול פרטני או טיפול זוגי כדי למצוא דרך לשמור על שלמות המשפחה ולא להניח את העול הזה על כתפי הילדים.

ההיבט הכלכלי:
המשפחה היא גם ארגון כלכלי. כמו כל ארגון כלכלי יש למשפחה רכוש, יש הכנסות, יש השקעות ויש הוצאות.

ברור לגמרי שהתנהלות כלכלית קשורה קשר הדוק הן להיבט בבורי והן להיבט הזוגי.

מההיבט הכלכלי משפחה היא ארגון מורכב שכן קשה מאוד לבדוק על פי מה מודדים הצלחה.

האם רכוש גדול יותר זאת הצלחה? ,אולי השקעה בחינוך ובהשכלה? אולי דווקא בבריאות או בספורט או בתרומה לקהילה?

ברור לגמרי שכאשר התקשורת בין בני הזוג לא תקינה נפגע גם ההיבט הכלכלי. במקרה הטוב נראה תקיעות ובמקרה הפחות נראה טוב נראה את כי בני הזוג משתמשים באופן לא אחראי בכספי המשפחה.

אחת התופעות הידועות היא התדרדרות כלכלית כתוצאה מחוסר תקשורת בין ההורים. שני בני הזוג לא מצליחים להסכים על סדרי עדיפויות לגבי ההוצאות הכלכליות מה שיוצר התנהלות לא אחראית וגורר הרבה פעמים חובות כבדים. לעיתים מגיע המצב שקשה מאוד לממן את ההוצאות לילדים באופן כללי ועוד יותר קשה להשקיע בחוגים, בשיעורים פרטיים ובדברים הקשורים להתפתחות ולעתיד הילדים.

לעומת זאת זוגיות בריאה ומפרגנת תואמת המון לערך העצמי של בני הזוג. הם גם משתמשים בזוגיות כמקור לתמיכה, להתייעצות ולצמיחה. זוגיות טובה מאפשרת הרבה פעמים גם את מימוש הפוטנציאל הכלכלי של שני בני הזוג.

טיפול זוגי למען שמירה על שלמות המשפחה ושגשוגה.

טיפול זוגי יכול לפתור את רוב הבעיות שזוגות חווים לייצר שמחת חיים ואיכות חיים רגשית וכלכלית גם לבני הזוג וגם לילדים.

דבר ראשון כלים של תקשורת שנרכשים יכולים להיות מוטמעים במשפחה. אפשר לצאת ממעגל הפגיעות ולעבור למעגל של נתינה. להחליף קורבנות באחריות וריצוי בנתינה ומחויבות.

זוגות שלומדים לתקשר אחרת ולייצר הסכמות יכולים להתנהל אחרת מול הילדים. ללמוד להציב גבולות, לחנך בדוגמה אישית לערכים, להוביל ולהנהיג וגם להציב גבולות אפקטיביים.

ילדים בכל גיל זקוקים לגבולות ברורים ותקשורת טובה ושיתוף פעולה מוחלט בין ההורים יכולים לאפשר הצבה של גבולות ושמירה עליהם.

זוגות שמתקשרים טוב גם את הקשיים שלהם מצליחים לייצר התנהלות כלכלית משותפת ומוסכמת.

צמיחה משותפת וחזון זוגי מבוסס ערכים עוזרים לשמור על שלמות המשפחה וגם על שמחת החיים ולקיים את מה שאמר טולסטוי: "כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו"

הכותב אייל כצל'ה - בשביל היחסים

מטפל זוגי ומומחה לתקשורת מקרבת
https://www.ripuylove.co.il/

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה