close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בית נאמן 1

הרב ד"ר זאב קרומביכח תשרי, תשעט07/10/2018

ככל שמערכות היחסים יותר משמעותיות עבורנו, כך השפעתם יותר גדולה על חיינו. בראש פירמידת מערכות היחסים עומדים לרוב יחסי נישואים

תגיות:
באדיבות שבועון בית משיח

נישואים הם אחד מתחומי החיים המשמעותיים ביותר בחייהם של רוב בני האדם, אם לא המשמעותי מכולם. יחסי נישואים הם היחסים האישיים החשובים ביותר שאנו מנהלים. אף שבני אדם מנהלים מערכות יחסים עם הרבה אנשים, יחסי נישואים לרוב יותר משמעותיים מכל מערכת יחסים אחרת. חלק ממערכות היחסים שלנו הן מערכות יחסים סתמיות שבהן לפעמים אנו אפילו לא רואים מי האדם מולנו, כגון מערכות היחסים קצרות שיש לנו עם נהגים שחולפים על פנינו בכביש. אף שאפילו לא ראינו את הנהג, להתנהגותו יכולה להיות השפעה לא קטנה עלינו. כאשר אנו עולים קצת ברמת היחסים אנו מגיעים למערכות יחסים מעט יותר משמעותיות, כגון מערכת היחסים עם המוכר בחנות המכולת או עם נהג האוטובוס הקבוע.

מעל למערכות היחסים עם אנשים שיש לנו איתם מעט הכרות, ישנן מערכות יחסים יותר משמעותיות עם חברים לעבודה וכד'. מעל למערכות היחסים עם חברים לעבודה יש את מערכות היחסים עם בני המשפחה המורחבת, ומעליהם את מערכות היחסים עם בני המשפחה הישירים שלנו. ככל שמערכות היחסים יותר משמעותיות עבורנו, כך השפעתם יותר גדולה על חיינו. בראש פירמידת מערכות היחסים עומדים לרוב יחסי נישואים. יחסי נישואים משפיעים מאד על חיינו, בין אם הם טובים, ובין אם לא. יחסי נישואים מהווים מקור ראשון במעלה לרגשות חיוביים ותחושות של משמעות והנאה בחיינו, כמו גם מקור להרבה מאד תסכול וכעס. החשיבות העצומה של יחסים זוגיים היא שהופכת אותם לכל כך משמעותיים עבורנו ומקור לכל כך הרבה רגשות עוצמתיים. עבור הרבה מאד אנשים, יחסי נישואים משמעותיים יותר מכל דבר אחר בחייהם.

יחסי נישואים טובים יכולים להיות ברכה גדולה, אולם הברכה הזו לא מגיעה בקלות. נישואים טובים (כמו עוד הרבה דברים טובים) לא מגיעים מעצמם. כדי שהנישואים יהיו טובים יש לעמול עליהם ולהשקיע בהם. רצוי מאד להקדיש זמן איכותי כל יום ליחסי הנישואים. הקדשת זמן לנישואים משמעותה שאין להקדיש זמן רק לשיחה על נושאים "טכניים", כגון ההישגים של הבת בכיתה ב', או תשלום המשכנתא, או הקניות לחג. כל הנושאים האלו ודאי חשובים, אולם הם לא מספיקים לבניית נישואים טובים. כדי לפתח נישואים טובים יש צורך לפתח גם קשר של אינטימיות רגשית. מה היא אינטימיות רגשית? אינטימיות רגשית היא המוכנות לחשיפת החלקים הפגיעים שלנו בפני בן או בת הזוג. לרוב אנו שומרים את החלקים הפגיעים שלנו לעצמנו, ולא חושפים אותם בפני אחרים מפחד שמא ניפגע. כדי לחשוף את החלקים הפגיעים שלנו בפני בן או בת הזוג פני בן או בת הזוג שלנו עלינו להרגיש שאנו יכולים להאמין ולבטוח בו או בה שלא יפגעו בנו. כאשר האמון הזה בין בני זוג נוצר, נוצר קשר מאד עמוק ביניהם.

כדי לבנות אמון כזה יש להקדיש זמן קבוע (רצוי בכל יום) ל"שיחות נפש". שיחות נפש הן שיחות שבהן אנו מדברים על הרגשות הפנימיים שלנו. אנו משתפים את בן או בת הזוג איך הרגשנו בכל מיני אירועים שאירעו במהלך היום. הכלל בשיחות נפש האלו הוא שהן לא תהוונה הזדמנות להעברת ביקורת או לתלונות או דרישות מבן או בת הזוג. שיתוף הרגשות הזה יבנה במשך הזמן אמון בין בני הזוג, וככל שיגדל האמון בין הזוג, ככה תהיה יותר פתיחות לשתף רגשות. אמון כזה לא נבנה ביום אחד, אלה בשנים של עבודה והשקעה של שני הזוג. זוג שזוכה לפתח כזה אמון ובטחון ביניהם זוכה במתנה יקרה. הוא זוכה במערכת יחסים שהיא הבסיס האיתן ומקור הכוח שלהם להתמודדות עם כל הקשיים שהחיים בהכרח מביאים איתם.

המשך יבוא.
______
זאב קרומבי הינו מטפל זוגי, מומחה להתמכרויות התנהגותיות, ודוקטורנט בתחום הטיפול הזוגי בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. להערות ושאלות: [email protected]
 
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה