close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שאלות ותשובות בנושא דיכאון

מערכת שורשח כסליו, תשפא24/11/2020

ישראלים רבים חווים דיכאון קליני בדרגה זו או אחרת, לרבים יש שאלות שכיחות בנושא דיכאון, לכן החלטנו לרכז עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר ולספק תשובות מקצועיות בעזרת פסיכיאטר מומחה ובעל שם עולמי בתחום הנוירו-ביולוגיה של הדיכאון

תגיות:
איך להתמודד עם דיכאון?
לאחר אבחון אדם כבעל דיכאון קליני יש להתאים עבורו טיפול מיטבי, כיום הטיפול המומלץ הוא שילוב בין טיפול פסיכיאטרי לבין תרופות. יש שיטות נוספות הנחשבות ליעילות מאוד בטיפול בדיכאון קליני, לדוגמה טיפול בגרייה מגנטית, טיפול בקטמין או טיפול בגזעי חשמל.

איך להתמודד עם דיכאון של בן הזוג?
ההתמודדות עם דיכאון של בן או בת הזוג אינה פשוטה ומחייבת כלים וידע. אם מזהים תסמינים של דיכאון קליני אצל בן הזוג וכל עוד הדיכאון נמשך מעל שבועיים ואין הטבה במצב של בן הזוג – חשוב לפנות בהקדם לעזרה
מקצועית ולקבל ייעוץ וטיפול מפסיכיאטר מנוסה.

איך מזהים דיכאון?
אבחון דיכאון מחייב ידע, ניסיון רב וכלים מקצועיים, רק מומחה לבריאות הנפש כמו פסיכיאטר מסוגל להכריע האם המטופל סובל מדיכאון קליני, מדיכאון אחר או מבעיה אחרת, האבחון מבוסס על שיחה עם המטופל, בדרך כלל הפסיכיאטר ישוחח גם עם בני משפחתו של המטופל.
תסמינים עיקריים של דיכאון הם:
• מצב רוח ירוד רוב שעות היום במשך למעלה משבועיים.
• חוסר חשק או יכולת ליהנות מפעילות שהייתה מקור להנאה לפני הדיכאון.
• שינויים בתיאבון.
• הפרעות שינה.
• כאבים ותחושה של אי שקט בגוף.
• פגיעה בריכוז וביכולת הזיכרון.
• תחושת ריקנות ו/או מחשבות אובדניות.

כמה זמן נמשך דיכאון לאחר לידה?
נשים רבות סובלות מבעיית דיכאון לאחר לידה, נהוג לאבחן את הדיכאון לאחר הלידה אם הסימפטומים הקליניים מופיעים תוך 4 שבועות ממועד הלידה. התופעה פוגעת ב-15%-10% מהנשים, לכן התופעה מוכרת ורווחת. במקרים רבים נשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה יחוו את התסמינים במשך מספר חודשים, אם האישה אינה מאובחנת ולא מקבלת טיפול מתאים הדיכאון עשוי להימשך תקופה ממושכת של שנה או יותר.

איך לדעת אם אני סובל מדיכאון?
דיכאון נחשב למחלה נפוצה במאה ה-21, וכ-10% עד 15% מהישראלים יסבלו מדיכאון קליני בחייהם, כאשר נשים סובלות מדיכאון פי שניים יותר בהשוואה לגברים. במקרים מסוימים הדיכאון מופיע עקב טראומה או לחץ נפשי הנובע מאירוע מסוים בחיים, למשל מוות של בן משפחה, פרידה קשה וכו'. אם התגובה הרגשית ותסמיני הדיכאון אינם חולפים מעצמם תוך פחות משבועיים, חשוב לפנות לגורם מקצועי כדי לעבור אבחון ובהתאם לצורך לקבל טיפול בדיכאון.

מה גורם הדיכאון?
דיכאון גורם לפגיעה במצב הרוח הכללי במשך שבועיים לפחות, הוא גורם לחוסר חשק ולחוסר הנאה מפעולות מהן האדם שאב עידוד והנאה לפני פרוץ הבעיה, הוא עלול לסבול גם ממחשבות אובדניות, מפגיעה בחשק המיני, מהפרעות שינה או משקל ועוד.

מה זה דיכאון מג'ורי?
דיכאון מג'ורי הוא הדיכאון הקלאסי הגורם לעצבות גדולה ולחוסר הנאה ועניין בפעילות היומיומית לפחות שבועיים, ומצב הרוח הירוד מלווה את האדם רוב שעות היום וגורם לפגיעה משמעותית באיכות החיים, בעבודה, בלימודים ובזוגיות.

הכתבה באדיבות פרופ' לאון גרינהאוס, מייסד "מיינד" האנטר", פסיכיאטר מומחה, מטפל מנוסה וחוקר מזה 4 עשורים בתחום הנוירו-ביולוגיה של הדיכאון והחרדה. פרופ' גרינהאוס הוא בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, בעל תואר פרופ' חבר מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת מישיגן (ארה"ב). הוא מייסד תוכנית הטיפולים באמצעות גזעי חשמל ECT באוניברסיטת מישיגן, בעבר ניהל את המערך הפסיכיאטרי בבית החולים תל השומר, המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, ובתי החולים כפר שאול ואיתנים. פרו' גרינהאוס הוא מחלוצי הטיפול בגרייה מגנטית TMS ובטיפול בקטמין.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה