close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה קובע חוק איסור הלבנת הון?

מערכת שורשטו תמוז, תשעח28/06/2018

במה עוסק החוק למניעת הלבנת הון ומדוע זה חשוב לנו?

תגיות:
בשנת 2000 חוקק בארץ אחד החוקים החשובים במלחמה נגד פשיעה – חוק איסור הלבנת הון. מטרת החוק הייתה להילחם בפשיעה באמצעות הגבלה משמעותית של היכולת להשתמש בכספים שהושגו ממקור לא חוקי כגון הימורים אסורים, סחיטה, סחר בסמים, סחר בנשק, מעילות ועוד. זהו כמובן חוק חשוב והכרחי בכל מדינה מתוקנת (אגב, בארץ הוא חוקק רק לאחר לחץ מצד ארצות הברית, שחששה ממצב שבו ישראל תהפוך למקום שניתן להלבין בו כספים כך שהיא תשמש כמקלט לעבריינים מכל רחבי העולם), אבל יחד עם זאת ישנם גם מצבים שבהם פעולות כספיות לגליות לחלוטין לא מאושרות על-ידי הבנק – ובמקרים אלה נדרשת התערבותו של עורך דין בעל ניסיון ספציפי בתחום זה.

מה קובע החוק?
ישנם שני נושאים עיקריים שבהם עוסק חוק איסור הלבנת הון. האחד הוא חובת הדיווח של העברת סכומי כסף גדולים, בין אם מהארץ לחו"ל ובין אם מחו"ל לישראל. על-פי החוק כל העברה של סכום של למעלה מ-100,000 ₪ (אלא אם כן מדובר על עולה חדש בכניסתו הראשונה לארץ) מחויבת בדיווח שמקל כמובן על המעקב אחרי העברות כספים חריגות שאין להן הסבר. בנוסף רשאי הבנק, ולמעשה אף חייב, לסרב לבצע העברה שאין לה הסבר מפורט ומשכנע. לשם כך, ובהתאם להוראה מספר 308 של בנק ישראל, מונה בכל בנק בארץ איש מקצוע לתפקיד שנקרא "קצין ציות". קצין הציות הוא זה שבוחן את הפעולות הכספיות החשודות ומחליט האם לאשרן או לא. נושא שני הוא פתיחת חשבונות בנק – גם במקרים אלה רשאי הבנק לסרב ללקוח שמבקש לפתוח חשבון בנק, וזאת אם ישנו חשד סביר כי מטרת פתיחת החשבון היא הלבנת כספים שמקורם בפשע כזה או אחר כך שהם יהפכו ללגיטימיים וייעשה בהם שימוש ללא קושי.

מהי ההגדרה של כספים אסורים?
לפי תיקון לחוק איסור הלבנת הון, חל איסור על כל פעולה בכל רכוש שמקורו בעבירה, בין אם מדובר ברכוש שקשור ישירות לעבירה ובין אם מדובר על קשר עקיף. חל איסור על כל פעולה שמטרתה הסוואת מקור הכסף, זהות בעליו או מיקומו, וכמו כן חל איסור על כל פעולה ברכוש אשר שימש לביצועה של עבירה, שאפשר ביצוע של עבירה או שבו עצמו נעברה עבירה. גם רשימת העבירות מפורטת בחוק והיא כוללת סחר בסמים או בנשק, רצח, סחיטה, ניהול הימורים בלתי חוקיים, מעילה, גניבה, סחר בבני אדם, מימון טרור ועוד.

מדוע נדרשת עזרה של עורך דין?
כשאיש עסקים או אדם פרטי מבקשים לבצע פעולה לגיטימית והבנק מסרב מחשש להפרת חוק איסור הלבנת הון, ובהקשר זה כדאי לציין כי הבנקים מעדיפים להתעמת עם לקוחותיהם ולא עם הרשויות, מומלץ לפנות אל עורך דין בנקים מיומן. חשוב לזכור כי חובת ההוכחה בדבר החשש להפרת החוק מוטלת על הבנק ולא על הלקוח.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה