close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בתחילת האביב- על ויטמין D ויטמין השמש

שמעון וגילה הלאג  כז אדר, תשעה  3/18/2015

ויטמין די הוא היחיד שלא ניתן לקבל מזון, אז איך אפשר לדעת מתי חסר לנו בגוף ויטמין די? מה צריך לעשות?

תגיות:
הידעתם שויטמין די הוא היחיד שאינו נקלט בגופינו רק דרך המזון? כדי לקבל מספיק ויטמין די, אנו זקוקים לקרינת השמש שהיא המקור הכמעט יחידי לייצורו בגופינו. למעשה,אין אפשרות להגיע לרמות סבירות של הויטמין ללא חשיפה מספקת לשמש.

למרות שבארצנו יש די שמש,אנו עדיין לא מקבלים את הכמות הנחוצה לנו. הסיבה לכך היא שינויים סביבתיים רבים. אנחנו וילדינו לא מבלים זמן בחוץ כפי שנהגו בדורות הקודמים. הבנייה הגבוהה הנהוגה היום מונעת מקרני השמש להגיע, זיהום האויר ופחד מסרטן העור שגורם לשימוש יתר בתכשירי הגנה מפני שיזוף מונעים מקרינת השמש לייצר ויטמין בכמות מספקת. גם אנשים כהי עור עשויים לסבול מחוסר בויטמין. לויטמין די השפעות בריאותיות חשובות על הגוף, ולכן מחסור בו יכול לגרום לנזקים גופניים ונפשיים.

בעיות ותופעות נוספות שיכולות להיגרם כתוצאה מרמות נמוכות של ויטמין די הם:
  • רככת. בעיקר בקרב ילדים- פגיעה בהתפתחות השלד שנוצרת עקב רמה נמוכה של מלחי סידן בעצמות.
  • אוסטיאופורוזיס (בקרב נשים בגיל המעבר) יכולת ייצור העצמית של ויטמין די בגוף יורדת עם הגיל. אנשים מעל גיל 75 מייצרים רק כ- -10% מהכמות המיוצרת אצל אנשים צעירים יותר.
  • סיכוי גבוה להשמנת יתר
  • קושי בהורדת המשקל העודף
  • סיכוי גבוה לחלות בסוכרת 1 או 2
  • לחץ דם גבוה
  • בעיות בשיניים ובחניכיים
  • עייפות ואף תחושת דיכאון
  • וסת בעוצמה גבוהה
  • פגיעה בכושר השמיעה בעיקר אצל מבוגרים
  • מעלה את סיכוי לחלות בסרטן
  • מעלה את הסיכוי לחלות במחלות אוטואימוניות

תינוקות וויטמין D
שנת החיים הראשונה מתאפיינת בגדילה מואצת, בבנייה והתפתחות של העצמות ושל עמוד השדרה ושל יתר המערכות בגוף התינוק. מחסור בויטמין D עלול לפגוע בחוזק העצמות ולגרום, במקרים מסוימים, למחלת הרככת שבין מאפייניה עוויתות שרירים, עקמת ורגלים מקושתות.

למרות שהויטמין מצוי במגוון מקורות, תינוקות ופעוטות כמעט ולא חשופים למקורותיו:
מזונות: גם לאחר שהתינוק מתחיל לאכול מוצקים, תפריט התינוק אינו כולל בדרך כלל דגים שומניים, שעשירים בויטמין. במזונות נוספים שתינוקות צורכים כמו מוצרי חלב או חלמון ביצה יש אומנם ויטמין D, אך מדובר בכמויות קטנות. 
חשיפה לשמש:מכיוון שייצור ויטמין D בגוף מתבצע בזמן חשיפה לטווח הקרינה האולטרה סגולה של השמש (UVB). רק חשיפה לשמש צהריים חזקה ביום בהיר וללא קרם הגנה או בגדים ארוכים תסייע ליצירת ויטמין D. ניתן לחשוף תינוקות מגיל 6 חודשים לשמש באופן מבוקר ולפרקי זמן קצרים, חשיפה זו לא מספיקה למלא את מאגרי ויטמין D בגוף התינוק. 
חלב אם ותחליף חלב: מכילים כמויות קטנות של ויטמין D.

לכן המקור היחיד שנותר, שמספק את כמות הויטמין שדרושה להתפתחות התקינה של תינוקות הוא תוסף התזונה. משרד הבריאות ממליץ לתת את הויטמין במינון של 400 יחידות בינלאומיות ביום, לכל התינוקות באופן גורף, ובכלל זה לתינוקות יונקים, לניזונים מתחליפי חלב ולפגים. מינון יומי זה הוא המינון המוסכם עליו ממליצות רשויות הבריאות במדינות העולם. אין בו בכדי לגרום לעודף והוא אינו מעמיד את התינוק בסכנת הרעלה, גם אם התינוק ניזון מפורמולות המכילות ויטמין D או נחשף לשמש

צריכה עודפת של ויטמין D
חשוב לדעת כי ויטמין D יכול לגרום לנזקים רק אם נצרוך אותו בכמויות אסטרונומיות, שאדם ממוצע יתקשה להגיע אליהן. לכן, מצב של עודף ויטמין D הוא נדיר. 
אם בכל זאת קיים עודף של ויטמין D בדם, הוא יכול לגרום גם לעודף של סידן , בשל עודף ספיגה בגוף  מה שמביא לבעיות בדרכי השתן ובלב .עודף הסידן עלול להביא לסתימת הדרכים לאזורים הללו ולבעיות קשות שיגרמו להם.

בכמויות שונות, ויטמין D יכול לגרום גם ללחץ דם גבוה מאוד. כמו כן יש להיזהר עם יצירת עודף של ויטמין D כאשר סובלים מבעיות של תפקוד בלוטת התריס. אוכאשר נמצאים בטיפול הורמונאלי.כאשר מקבלים תרופות אשר מטרתן למנוע קרישה מוגברת או נוגדי קרישה באופן מיוחד תרופה בשם ווארפארין.

כיצד נדע אם חסר ויטמין  D ומינון מומלץ
מומלץ לבצע בדיקות דם תקופתיות הבודקות את רמות כל הויטמינים בגוף  וביניהם גם ויטמין די.
גם בחוסר מועט, מומלץ לקחת תוספת איכותית של 400-800 מ"ג ביום למבוגר באופן קבוע.

ויטמין D מהמזון
אפשר גם לנסות לשפר את התזונה ולהוסיף ויטמין די ממקורות תזונתיים . שמן הדגים-אומגה 3 או אכילת דג סלמון. שלוש פעמים בשבוע של דג סלמון, יכולה לשפר את המצב במקצת. גם אכילת דג טונה פעמים בשבוע תוסיף לנו עוד כמות מסויימת של ויטמין D. אכילה של לפחות ביצה אחת ליום, רק ביצים מבושלות, בתוספת דגים, יכולה לאזן לנו את המחסור בוויטמין D. יוגורט אחד ליום - רצוי. אפילו שני יוגורטים - אחד בבוקר ואחד בערב. אלו יוסיפו לנו גם כן לאיזון המחסור בוויטמין D. כל זה כמובן כשמלווה בשהיה בשמש.

ממליצים גם לצאת לשמש מידי פעם, להרים עיניים לשמיים ולהודות לבורא עולם על החסד שבשמש!

לאתר שמן טוב- http://www.shementov-nature.com/
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה